Sv: Lusern?

En utav mina hästar är svår att hålla i hull så hon har fri tillgång till hö och får kraftfoder och lusern, det tråkiga är bara att hon inte gillar lusernet värst mycket och speciellt inte uppblött (äter inte stråt alls, har provat) men det fungerar bra för hullet.

självklart kan man ge 1kl lusern. mans ka ge mellan 0,5 och två kg. på mitt fullblod funkade det inte, hon gick ej upp i vikt :(

Det finns ingen generell norm hur mycket man "ska" ge, det beror ju helt på totalfoderstaten, hur den ser ut och blir med tillägget man funderar på.

Att det inte "funkade" på din häst har kanske med att göra att foderstaten i övrigt är dåligt balanserad? Inget foder är ju mirakelmedel...

jag har fodrat med lusern i ca 1månad snart, och jag börjar redan se skillnad:idea:

jag hade oanalyserat hö (troligen proteinfattigt) därför var lusern ett bra alternativ!!!

Om man har oanalyserat (troligen proteinfattigt) hö/ensilage och ger luzerne, måste man då se till att inte få i hästen extra kalk från tex. vitamintilläg?
Och jo jag vet, att man borde ha allt hö analyserat, men skulle i alla fall vara intresserad av kommentarer och synpunker angående detta.

Tackar :bow:

Maria76 skrev:
Om man har oanalyserat (troligen proteinfattigt) hö/ensilage och ger luzerne, måste man då se till att inte få i hästen extra kalk från tex. vitamintilläg?
Och jo jag vet, att man borde ha allt hö analyserat, men skulle i alla fall vara intresserad av kommentarer och synpunker angående detta.

Tackar :bow:

Det är inte farligt att överdosera kalcium (kalk) men man ska ju inte ge extra tillskott av kalcium om man ger lusern.
Om man ger lusern kan det vara bra att välja Krafft Miner VIT som mineralfoder. Ger man mycket lusern (mer än 1-2kg) kanske man även skulle inhandla fosforbalans så att kvoten Ca/P hålls i balans.

Lånar knapp.

Såg att fler hade reagerat på hömängden. Javisst det är i minsta laget det vet jag! Men jag ger MER hösilage än vad hon fick i hö förut. Hon fick väldigt lite hö då! Så det är antagligen därför hon ser ut som hon gör nu! Alltså hon är ju inte mager, hon är i lagom hull kan gå upp lite till. Men det är just det att jag behöver protein och fett för att bygga upp hennes muskler. Jag kan tyvärr inte ge min häst fri tillgång på grovfoder då hon står uppstallad på en ridskola och dom har maxgräns på 12kg. Så jag ska öka upp henne på det men mer kan jag inte göra! Och som någon annan sa att hon är ett fullblod, javisst är hon det. Men vad spelar det för roll? Det är väl från individ till individ? Hon är lättfödd. Förra ägaren sa tom att hon hade lätt för att lägga på sig för mycket.

Med lusern får hästen i sig lite mer grovfoder :smirk: så ge du det, precis som du tänkte och gör som du vill i övrigt.
(jag skulle även öka silaget)

Pratar ni om lusern pellets eller hackat? Min hingst äter inte pelletsen men gärna det hackade. Det hackade måste väl vara "snällare" mot mage och häst?

Jo jag ska ju höja hömängden. Till max och så får vi väl se. Annars får jag väl börja ge lusern men hoppas på att hon ska klara sig på den foderstaten.

Marika skrev:
Jo jag ska ju höja hömängden. Till max och så får vi väl se. Annars får jag väl börja ge lusern men hoppas på att hon ska klara sig på den foderstaten.

Men du visste inte värdena på erat hö va? *minns inte*
Du skulle ju ge LUSERN för att kompensera den ev. proteinbristen i det oanalyserade höet? Det kan mkt väl bli så att du inte märker nån större skillnad hos hästen när du ökar enbart HÖET därför att det kanske innehåller en låg kvot. Därför är det inte så tokigt att ge lusern i ditt fall! Jag skulle göra det. :smirk:

milly skrev:
Men du visste inte värdena på erat hö va? *minns inte*
Du skulle ju ge LUSERN för att kompensera den ev. proteinbristen i det oanalyserade höet? Det kan mkt väl bli så att du inte märker nån större skillnad hos hästen när du ökar enbart HÖET därför att det kanske innehåller en låg kvot. Därför är det inte så tokigt att ge lusern i ditt fall! Jag skulle göra det. :smirk:

Nej inte än, dom har analys men jag får den inte. Suck! Jag antar att det är lågt protein i det då dom ger foderjäst till en del av sina hästar. Nej det är ju det jag menar att det inte kanske ens hjälper att jag ger massor av hö, det va ju det jag menade från första början men ändå klagar folk. Jag vet ju själv att man inte ska ge för lite grovfoder! Jag gav ju min ponny 10kg så, jag är inte helt okunnig. Men inte fullärd för den delen heller. Försöker läsa på och komma åt det mesta, känner att jag är en bra bit på vägen iaf. Men det är ju en del testande innan man får det rätt. Har ju som sagt inte haft henne så länge, så måste ju vänta lite på resultat.

Du kan ju PRÖVA att öka bara silaget först så får du se. :smirk:
Svårt att säag när du samtidigt inte haft häsetn så länge!

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
559
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama