S

sockerloppan

Ger min fjording lusern(hackad)- ger han det för att han inte har nåe muskler alls, håller på att muskla upp honom nu så ja tänkte att mkt protein behöver han. Han får den minsta givan= 5dl/dag uppdelta på 2ggr- nu fick ja höra att Lusern va lyxmat för fjordisar och att de kunde bli tjocka i benen av det etc etc...
Vad anser ni fjordhästägare om Lusern ???
 
Sv: Lusern???

Varför har han inga muskler? Är det pga av att han vilat eller?
Ditt hö KAN ju vara bra och full tillräckligt för din fjording utan att du behöver tillsätta proteinrikt foder.
I längden så blir det garanterat billigast om du gör en höanalys. :)
 
Sv: Lusern???

jaja,jag har inte heller analyserat hö men märker nu ''efter ögat'' att min måste ha mer proteiner!! det var lika förra året vid den här tiden,,jag märker snabbt om han tappar,,svårgödd häst...
men,,är det så enorm skillnad på dom så endel behöver mycket protein för att vara fina i hullet??
 
Sv: Lusern???

Det är skillnad från häst till häst. Har man bra hö räcker det ofta med det men är det med dålig proteinhalt behövs det kompletteras.

Om din fjording alltid tappar nu i januari kan du försöka undvika det med att ta anlys på höet på hösten så kan du få hjälp med att räkna ut en foderstat.
 
Sv: Lusern???

ge honom E-vitaminer.. det är till stor hjälp om man vill hjälpa sin h
 
Sv: Lusern???

Brist på E-vit ökar visserligen risken för muskelskador ffa vid träning men det innebär inte att E-vit hälper till att öka muskelmassan.
PL
 
Sv: Lusern???

MILLA62 skrev:
jaja,jag har inte heller analyserat hö men märker nu ''efter ögat'' att min måste ha mer proteiner!! det var lika förra året vid den här tiden,,jag märker snabbt om han tappar,,svårgödd häst...
men,,är det så enorm skillnad på dom så endel behöver mycket protein för att vara fina i hullet??

Dessvärre märker du inte snabbt om du inte sett proteinbristen förrän nu. Ditt hö ligger då troligtvis på 25-30gSRP/kg (är det mindre brukar bristen synas runt jul eller ännu tidigare), alltså har din häst gått med proteinbrist hela hösten och halva vintern, all träning har gått till spillo.

Det är inte så att den plötsligt behöver mer proteiner, utan att nu börjar det synas att den tagit av sina reserver (=musklerna) fram tills nu.
 
Sv: Lusern???

Analys är gjord och hösilaget är bra.
Jag hämtade honom 1a dec från förra ägaren där han stått å skrotat i 2år ca(mkt långa dåliga hovar hade han då å va allmänt ur kondis)- alltså ingen regelbunden ridning därav inga muskler på ryggen(red barbacka första gången=kände hans ryggrad =( ). Jag va medryttare på honom i 7år sen flytta jag å fd ägaren flyttade- sen flyttade ja tebax till Sthlm å fick erbjudandet att köpa honom- vilket ja gjorde! Älskar denna häst- han har börjat sätta muskler i ryggen nu- och pälsen ser bättre ut oxå...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
767
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 864
Senast: kolblakkur
·
Övr. Barn Vi som både människor och föräldrar är öppna toleranta människor och har försökt fostra våra barn i samma anda. Det har så här långt...
2
Svar
32
· Visningar
4 108
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 690
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp