Maddix

Trådstartare
Hej!
Jag har ett halvblod sto på 19år som har bukmage,hon är väldigt bukig.
Hon är ruggig i pälsen, vissa partier av vinterpäls finns kvar och hon är grå o matt i man & svans, de känns som att hon saknar något, typ protein eller nått?! Nu går hon ute dygnet runt på bete, men även i vintras såg hon ut så här.
Vad tror ni hon kan behöva? Tänker på lusern, men går dom upp i vikt av de? Kan man ge de till äldre häst? Kan de hjälpa henne att "komma tillbaka"? Hon har även blivit lite " trött" och seg i ridningen nu senaste veckorna.
Vad tror ni? Vad kan hon behöva?
 
Jag tycker att du ska kolla upp henne med hjälp av en duktig hästveterinär. Att hon skulle ha proteinbrist nu på betet ser jag som omöjligt men visst kan hon ha haft det i vintras. Att hon inte har fällt vinterpälsen kan tyda på hormonfel, därför tycker jag att du ska be en duktig hästveterinär undersöka henne grundligt snarast.

Lucern är annars ett bra foder om foderstaten saknar protein men det är inget man ska ge bara för att utan bara vid proteinbrist. Huruvida de går upp i vikt på lucern eller inte beror på den sammanlagda mängden energi och protein i foderstaten. Överskott av energi och även till viss del protein gör att hästen precis som alla andra däggdjur går upp i vikt.

Vad innehöll din foderstat i vintras? Hur många Mj och hur mycket smb rp? Vad är hästens behov? Får hon i sig alla mineraler hon behöver?
 
Hej!
Jag har ett halvblod sto på 19år som har bukmage,hon är väldigt bukig.
Hon är ruggig i pälsen, vissa partier av vinterpäls finns kvar och hon är grå o matt i man & svans, de känns som att hon saknar något, typ protein eller nått?! Nu går hon ute dygnet runt på bete, men även i vintras såg hon ut så här.
Vad tror ni hon kan behöva? Tänker på lusern, men går dom upp i vikt av de? Kan man ge de till äldre häst? Kan de hjälpa henne att "komma tillbaka"? Hon har även blivit lite " trött" och seg i ridningen nu senaste veckorna.
Vad tror ni? Vad kan hon behöva?
Det verkar som att hon behöver en veterinär i första hand. Har du kollat om hon har mask? Tänderna? Jag håller med TW om att det kan vara något problem med hormonerna dvs någon sjukdom.

Lusern är ett jättebra grovfoder för hästar. Det innehåller mkt proteiner men inte så mkt energi. Hon behöver både proteiner och energi i lagom mängder för att gå upp i vikt.

Än en gång så hade jag definitvt börjat med att ta hem en veterinär, innan hästen blir allför dålig.
 
PPID var min första tanke också. Jag skulle nog börja i den änden, alltså ta ett blodprov för att bekräfta eller utesluta.
 
Jag tycker du ska konsultera en veterinär för det är väldigt svårt att ge konkreta råd över nätet, det kan var en mängd olika saker och om hästen inte kan tillgodogöra sig det hon stoppar i sig eller har någon slags hormonrubbning eller annan brist är det meningslöst att fodra på med lucern
 
Jag håller med flera andra, kontakta veterinär är nog på sin plats. Utan att veta vad som felar är det svårt att rätta till. Hoppas det går bra med din häst :)
 
Alltså nu tar ni i ordentligt, de är ingen fara med henne. Och inga symtom på de ni tror, ruggig i pälsen menas att hon ser matt o lite grå ut.
Hon va betydligt piggare och som vanligt igår efter att ha stått ett par dagar.
De som är är att hon är bukig.
Hon är avmaskad och kollad!
Så förmodligen brist på något.
 
Alltså nu tar ni i ordentligt, de är ingen fara med henne. Och inga symtom på de ni tror, ruggig i pälsen menas att hon ser matt o lite grå ut.
Hon va betydligt piggare och som vanligt igår efter att ha stått ett par dagar.
De som är är att hon är bukig.
Hon är avmaskad och kollad!
Så förmodligen brist på något.
Jag tycker att det låter allvarligt nog i ditt första inlägg. Vet du vilka symptom en häst med PPID har?
 
Alltså nu tar ni i ordentligt, de är ingen fara med henne. Och inga symtom på de ni tror, ruggig i pälsen menas att hon ser matt o lite grå ut.
Hon va betydligt piggare och som vanligt igår efter att ha stått ett par dagar.
De som är är att hon är bukig.
Hon är avmaskad och kollad!
Så förmodligen brist på något.

Ingen här kan tvinga dig att ta hästen till en veterinär, det är enbart djurskyddslagen som kan det men en häst som inte har fällt av vinterpälsen nu (utom möjligtvis en shettis) hade oroat mig rejält! Vet du tecknen på PPID? Om inte så läs på och tänk sedan ärligt efter om du verkligen inte ska se till så att en veterinär tittar på din häst.

Om du tror att din häst har brist på något så hur tänker du att du ska få veta vad det är om du inte ber en veterinär ta blodprov på hästen? Ska du gissa dig fram?
 
Alltså nu tar ni i ordentligt, de är ingen fara med henne. Och inga symtom på de ni tror, ruggig i pälsen menas att hon ser matt o lite grå ut.
Hon va betydligt piggare och som vanligt igår efter att ha stått ett par dagar.
De som är är att hon är bukig.
Hon är avmaskad och kollad!
Så förmodligen brist på något.


Ok, då som du säjer brister eller obalance i foder.... Vitamin brist? enkles är köpa Balancer med vitamin, billigare an vetrenär besök.
 
Hästar ska inte ha vinterpäls kvar i slutet av juni. Har de det är något fel. Mask t ex, eller PPID, som redan har tagits upp här.
Jag hade blivit mycket oroad om jag hade haft en 19-åring med vinterpäls kvar nu, även om det bara handlar om några tussar.
Min ettåring fällde inte av ordentligt, jag skickade in träckprov som visade på lilla blodmasken, trots regelbunden avmaskning sedan åtta veckors ålder.

Tror inte att din häst har någon näringsbrist, det brukar inte vuxna hästar ha om de inte får väldigt dåligt foder.
 
En häst i vårt stall tappade vinterpäls först runt midsommar och det i fläckar. Dammig, raggig och matt samt trött i omgångar.

Det tog fyra år till med tillhörande fång och andra komplikationer innan veterinär kunde konstatera PPID.

Om man har ett bra foder och vet om det (analys eller de andra hästarna i stallet ser bra ut) skulle jag absolut testa igen för mask och PPID.
Utan behandling är PPID en hemsk sjukdom som kommer smygande.
 
Hon är kollad av vet för inte länge sen!
Avmaskad förra månaden!
Ang vinterpälsen så är den kvar så utan mer lite tjockare päls på halsen, men nu ser hon mkt bättre ut med bad o mkt borstning!
 
Alltså ingen vinter päls kvar och svans o man bättre, så om vi släpper PPID och mask, som de inte är!
 
Alltså ingen vinter päls kvar och svans o man bättre, så om vi släpper PPID och mask, som de inte är!

Ah, så ni har tagit blodprov vid flera tillfällen? Vad bra!

Annars är hälften av de symptom du beskriver just PPID och det är dessutom en underdiagnisticerad sjudom som fler hästar än vi tror har.

Om den är bättre så är den väl frisk och behöver inget?
Sedan kan jag tycka att det känns konstigt att din häst tappat all vinterpäls och blivit finare i svans och man på tre dygn när den inte blivit det på hela våren.
Har den inte borstats alls på den tiden men nu när den är det så har den tappat all päls? Jag ställer mig frågande till den plötsliga ändringen i historian.

Att man inte vill att den ska behöva annan vård än lucern förstår jag. Men om den behöver det så ska det inte avfärdas allt för snabbt. Det kan kosta din häst mycket.
 
En häst kan ha mask även om den blivit avmaskad.
Varför startar du en tråd om du inte vill ha seriösa förslag?
Det är naturligtvis alltid svårt att veta så länge man inte ser hästen. Men du skriver i ditt första inlägg att den har en del av vinterpälsen kvar. Nu har den badat, vilat lite och blivit borstad och då är vinterpälsen borta. Den har ända sedan i vintras varit bukig och vad jag förstår sett matt ut. Försvann det också med borstning och vatten?

Jag kan inte med de användare som agerar som trådpoliser i trådarna här. Men antingen så har du beskrivit hästen helt felaktigt i ditt första inlägg eller så har den helt plötsligt blivit av med alla sina symptom. I så fall är det ju bra för hästen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 588
Senast: mackan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
36 892
Senast: monster1
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 221
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 419
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp