Guldaskig

Trådstartare
Tänkte börja ge min häst lusern och med Kraffts Lusern är hon i behov av 1 kg om dagen. Är det bäst att ge hackat strå eller pellets? Alltså snällast mot magen.

Sv: Lusern

Jag vet inte om något av dem är snällare än det andra men jag hade gett pellets. Billigare, mindre skrymmande, bra sätt att få i hästen lite extra vatten samt lättare att blanda ner diverse äckel i såsom mineraler o dyl.
Tror det är lättare att hitta pellets utan tillsatt melass och/eller olja

Senast ändrad:

Ja det finns ju tydligen Kvarnbys lusern i pelletsform med ännu högre proteinhalt än Krafft men jag tänker att magen nog får jobba mer med 1 kg pellets än med 1 kg hackat strå. Fast det är bara min egna teori :)

Så här tänker jag:

Pelletsen är ju in princip samma sak som strå förutom att det är mer finfördelat. Man kan blötlägga lite olika mycket. Själv blöter jag bara så pass att pelletserna luckras upp och bara blir lätt fuktiga (kan inte blanda i loppefrön annars).

För magen spelar det nog absolut ingen roll, när det väl kommer ned dit ser det lika ut oavsett hur det såg ut när det åkte in i munnen. ;)

Däremot ger hacket mer tuggtid än pelletsen, så ersätter man en större del av högivan med lusern är hack ett bättre val.

Kan även tänka mig att hacket är bättre för tänderna, eftersom pelletsen är så finfördelat.

Nu kommer du att ge så liten mängd, så i ditt fall hade jag valt pellets. Lättare att hantera och i Kraffts fall billigare.

Även pelletsen är grovfoder, men eftersom det inte ger samma tuggtid får man tänka till lite om man är nere på redan små högivor.

Hon får 10 kg hö men skulle vilja ge henne ett till men då ersätta det med lusern istället. Så min tanke var väl egentligen att ge hackat strå för att hon skulle ta något att pilla med när hon kommer in på eftermiddagen men jag kanske får tänka om :)

Man måste blöta pelletsen alltså? Hur lång tid kan det stå uppblött utan att det blir dåligt?

Hon får 10 kg hö men skulle vilja ge henne ett till men då ersätta det med lusern istället. Så min tanke var väl egentligen att ge hackat strå för att hon skulle ta något att pilla med när hon kommer in på eftermiddagen men jag kanske får tänka om :)

Men då är väl hack jättebra tänkt? Eller? :)

Edit: Jag missade att du skrivit att ättiden var viktig. I så fall är det ju hack som gäller.

Jag tycker du tänker helt rätt.

Pellets är bra om man skall trycka i dom större mängder och hästen inte vill äta det i stråform. Sen är pelletsen oftast lite billigare och lättare att hantera. Men om jag varit du hade jag alla gånger provat med hack först.

TS.

Min ponny har inte gjort ett skapandes gram under vintern pga skada så hon behöver gå ner lite i vikt. Jag byter därför ut lite av höet mot halm + lucern så jag föredrar hacket. Sen är min erfarenhet att vissa hästar inte tycker att det är speciellt gott att slabba i sig uppblötta lucernpellets, gäller både lucernpellets och gräspellets. Men det blir ju billigare med pellets vilket också kan vara en aspekt.

Håller nog med dig om uppblött pellets. Min häst har dessutom en tendens att grisa ordentligt när hon äter och maten klibbar fast på öronen :D Har provat hack i några dagar nu och hon älskar det! :laugh:

Men man behöver inte blöta pelletsen så mycket så att det blir gröt. Går bra att bara tillsätta så mycket vatten att pelletsen faller sönder. Då blir det som fuktigt, grovt mjöl.

Jag trodde den svällde? Hur som helst så äter hon glatt upp hackat strå så hon får äta upp den säcken innan jag eventuellt tänker om :)

Eftersom hon vad jag förstår behöver mer ät tid och hon äter hackat strå så tycker jag att det är ett bättre val än pellets. Endel hästar tycker inte om hackat strå men eftersom din gör det så hade iallafall jag fortsatt ge det. Det är först om hon börjar rata hö´t som det kan vara en ide att ersätta hackat strå med pellets.

Pellets sväller mycket riktigt men man behöver ändå inte tillsätta så mycket vatten att det blir en gröt om man inte vill och behöver. Det räcker med att tillsätta så mycket att de sväller och liksom faller sönder. Behöver man däremot få i hästen mera vatten så kan det vara ett bra sätt att ge pelletsen som en gröt/välling.

Tack för svar! Ja, eftersom hon väljer att sopa rent boxen från lusern innan hon väljer att äta sitt vanliga hö tror jag att det är lika bra att fortsätta med hackat strå.

Tycker också du ska fortsätta med hackat strå.

Jag ger min häst Lucern och funderade ett tag på att byta. Köpte en säck pellets, men inte fasen åt hästen det inte. Han doppade ner mulen i geggan och tog sig en bit men tyckte det var gräsligt (:o).
Dessutom måste man förbereda mer och det var också ett minus.
Lucern hackad står äter han som godis och han står fint och lyfter på benet och ska ha det så fort han ser att jag börjar förbereda :laugh:
Jag brukar bryta isär det och plocka bort alla stora melassklumpar så det inte ska fastna i halsen eller mer i hans fickor som han har i munnen.

Min häst fick hack en vinter.
Han magrade av efter ett tag, så vi misstänkte att det var tänderna.
Det var det också hemska foderinpackningar och en lös tand. Det satt ruttna lucernstickor stora som tandpetare i fickor och mellan tänderna.
Aldrig mer hack.
Med tandvård och inget hack så hade han inga mer problem med tänderna.
Kan tillägga att det var 1:a och enda gången han hade problem med tänderna på 12 år.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 312
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama