Lusern, vad är det egentligen?

B

BoosDollarGirl

Min häst ska ha lusern, sen när hon kommer hem från sommarbete, vad är lusern egentligen bra för? Kan det "mäta" sig med något annat foder? Min häst mår bäst när hon får tugga mkt.

Dollar
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

Lucern är hetluftstorkat gräs kan man enkelt säga. Finns dels som pellets (ska blötläggas!), dels som hackat strå, tänk dig om du klipper ner hö i småbitar så förstår du.

Lucern är ganska proteinrikt, rikt på kalcium och räknas om det är pellets till viss del till grovfoder, om det är hack som grovfoder (även om man helst ska låta bli att ersätta allt grovfoder med lucernhack, hacket äts upp först).
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

Alexandra_W skrev:
Lucern är hetluftstorkat gräs kan man enkelt säga. Finns dels som pellets (ska blötläggas!), dels som hackat strå, tänk dig om du klipper ner hö i småbitar så förstår du.

Lucern är ganska proteinrikt, rikt på kalcium och räknas om det är pellets till viss del till grovfoder, om det är hack som grovfoder (även om man helst ska låta bli att ersätta allt grovfoder med lucernhack, hacket äts upp först).


Alex, har du koll på vilken storleks giva som motsvarar ett kg hö/silage ungefär??? Hur stora mängder kan man ge?
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

Ursäktar, men spinner vidare på era frågor om lucern....

Ngn av er som vet om det är samma lucern man ger till gris, får, ko (kallas grönpellets tror jag) är det samma som till häst:confused: ??

Vilket är det billigaste lucernet? Gangront är ju lite billigare än Krafts- men finns det ngt billigare?
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

ett kg lusern tillsammans med ett kg halm motsvarar ungefär ett kg normalt hö.
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

Lucern är lucern, det är inte ett sammansatt foder (jo, lite melass brukar vara tillsatt, men det finns utan också) och är därför samma foder oavsett djurslag.
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

Nä, men kan det stämma verkligen?

De har ju alla ungefär samma TS, så där blir ju 1 kg lucern = 1 kg halm = ca 1 kg hö.

Näringsmässigt ligger ju lucern lika som ett normalt hö, 8,5 MJ, så lägger man till lika del halm blir det ju ett hö med supermycket MJ.

Eller menar du att ½ kg halm + ½ kg lucern motsvarar 1 kg hö? Då hamnar man någonstans runt 6-7 MJ och drygt 50 g smrp, vilket mera motsvarar ett normalt hö.

Men det är sent, så det kan vara jag som tänker fel också...:angel:
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

hehe, nu får ni utreda frågan och ge mig ett Sant ung. färligt svar när ni är redo :D :bow:
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

"Ska ha" är kanske inte riktigt rätt; det beror på hur grovfodret är, om det behöver "fyllas på med protein" eller om det är bra som det är..

hehe, såg att du hittat hit!

/Therese med Calle
 
Senast ändrad:
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

Ja, jag har funderat lite till nu och kan inte få ihop 1+1=1...:angel:

½+½=1 eller 1+1=2 kan jag gå med på, enligt mina uträkningar i inlägget ovan.;)


:bump:
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

Låter väl vettigt...

men varför blanda in halm i det hela ö.h.t? går det inte att ta kg delat med 1/2 eller 1/4 av hö? du förstår min poäng...???
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

pinky skrev:
Ja, jag har funderat lite till nu och kan inte få ihop 1+1=1...:angel:

½+½=1 eller 1+1=2 kan jag gå med på, enligt mina uträkningar i inlägget ovan.;)


:bump:

Jag har alltid hört att 1kg lusern (pellets) är som 2 kg hö näringsmässigt.
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

Protein- och kalciummässigt kanske, ja.
Men energin är ungefär densamma, därför kan man inte byta rakt av mot dubbel mängd hö.

Dessutom är 1 kg lucern 1 kg lucern oavsett om det är pellets eller hack.:idea:
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

Lucern är en baljväxt, precis som klöver. Detta innebär att lucern i allmänhet innehåller mer protein än ett mer "vanligt" gräshö. Precis som för gräs och klöver beror dock detta på när lucernen har skördats. Det de flesta hästägare tänker på är lucern som finns att köpa i hackad eller pelleterad form och denna lucern är hetluftstorkad och sedan har man ofta tillsatt melass. Eftersom lucern är ett grovfoder bör det jämföras med andra grovfoder. Det är ofta lämpligt att lägga till i en foderstat om man har ett måttligt underskott på protein i sitt vanliga grovfoder.

Lucern är för övrigt samma sak som "Alfalfa" (som det heter i USA).

David
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

Jag har också fått den informationen, att 1 kg lucernpellets motsvarar 2 kg hö.
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

Men det är ju bara att läsa på analysvärdena på säcken och jämföra med höanalysen, så ser man att det inte riktigt kan stämma.

Jo, möjligtvis när det gäller innehållet av Ca och smältbart råprotein...
 
Sv: Lusern, vad är det egentligen?

Då kan det bero på att jag den perioden faktiskt VAR mest intresserad av proteinmängden och inte så noggräknad med energin :bow: ...

Dvs. när min dam råkade bestämma sig för att föla mitt i sommaren, trots att hon hösten innan bevisligen varit tom, vid två ultraljud och undersökt av tre oberoende veterinärer. :angel: Hon såg liksom ut som ett "utpruttat lingon på ett äppelmosfat" som min morfar skulle sagt eftersom hon inte hade fått någon speciell extrakost, förutom bete den sommaren. :crazy:

020724

020817
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
548
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
362
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 577
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp