Lusern- vad är bäst?

E

eiwo

Ska köpa lusern och ge min häst, men undrar vilken som är bäst - pellets eller hackat strå? Ur förvaringssynpunkt är ju pellets bäst eftersom det inte tar upp lika mycket plats, men jag vill gärna att hästen ska tugga så länge som möjligt på det och då borde väl hackat strå vara bäst?

Tacksam för alla synpunkter!

Sv: Lusern- vad är bäst?

Har du en matglad häst skulle jag välja hackat! Då får de tugga längre och det är bättre för magen. Har du dock en häst som inte är lika matglad skulle jag välja pellets. Fick göra detta till min ponny. Då får de i sig "mer" lucerne i mindre "mängd".

Jag (och hästarna) föredrar hackat strå. Och strå ger ju en längre tuggtid än pellets

Det är lite olika hur man menar.
Det blir mer "naturligt" för hästen att äta hackat strå mot pellets.
Men pellets är mer koncentrerat - mindre giva och oftast billigare.
Sen finns inte alla lucernsorter som strå.. Och om jag väljer mellan en lucernsort med höga värden, billigt pris men pellets eller sämre värden, högre pris och hackat strå. Då väljer jag den billigar, näringsrika pelletsen.

Svarar alla

Tack för svaren! Min häst är extremt matglad, därför skulle nog hackat strå vara bättre. Men då kommer ju frågan, hur förvarar man det bäst? Det tar väl ganska stor plats? Tror ni att det räcker med en sån där blå vattentunna? En sån har vi stående i stallet så det vore bra om den funkade, så kan man spara några slantar iaf :p Vad gäller märken så har jag bara ett att välja på, annars blir det svindyrt med bensinpengarna inräknat...

Jag har det i den stora plastförpackning det finns i när jag köper det. Kraftfoder förvarar jag i fodertunnor men inte lusern hack eller pellets. Vad skulle kunna hända med det? Nu går det ju åt ganska snabbt, brukar köpa så att jag förvarar det max två veckor i foderrummet (som inte är det bästa).

Vi har sjukt mycket råttor och möss i stallet denna vinter, katterna har sagt upp sej från musfångeriet och de små jäklarna går inte i fällorna heller :cool: De tuggar på allt som inte är inlåst, så jag vågar nog inte ha det stående i säcken. Vi har heller inget foderrum utan en liten gång mellan två boxar och väggen där fodret står, så det är inte skyddat ett dugg mot fukt (iofs vet jag inte om fukt är någon fara?)

Jag är en såndär hemsk person som lägger ut gift. Vi har försökt med katter och fällor och det slutade nästan i katastrof. Så jag matar dem med gift.

Men en och annan har vi säkert. de bryr sig inte om lusernet.

det rummet jag har det i är inte helt torrt. Men det värms upp när det blir kallt. Jag tror inte att det hinner hända så mkt.

Har du en gammal häst kan ju pelletsen vara bättre för hästen behöver inte tugga lika mkt, men vill du öka tuggtiden är ju absolut hackad strå mkt bättre!

Jag har haft en sån där blå vattentunna till min lusern tidigare. Om man lägger ner lusernet i "kakor" och riktigt packar det, så får man plats med en hel bal Kraffts lusernhack. :D

Perfekt :D Då slipper jag jaga runt efter något att lägga det i. Förresten, är det någon som vet ungefär hur mycket kraffts hackade strå kostar? Alltså, ungefär en hundring eller 250 ;-? Funderar på om jag har tillräcklig med pengar på mej eller om jag måste hem och hämta mer pengar... (sitter i skolan nu :p)

Vi lade ut gift förra året, men nu är det en liten valp som brukar följa med matte ut till stallet så vi vågar inte lägga gift någon annan stans än i sadelkammaren (det enda rummet som går att stänga). Där tar de små :devil:-arna giftet (har som blåa små block), tuggar sönder och lägger det i våra skor :cool: Jag avskyr dem!

259 kr :(kostade Kraffts Lusernhack när jag köpte en säck i förra veckan.
Uppsala
Råttorna/mössen gillar mitt lusern:mad:, så den förvaras nu i tunna. De gillar både pelletsen och hacket, även betforn. Det enda som får vara ifred för dem är bryggerijästen...;)

Lånar tråden.

Hackad eller ej till en 07:a? Själv skulle jag nog välja hackad men vad säger experterna? :)

Jag skulle i alla fall valt hackad strå. Pellets innehåller massa bindningsmedel som fastnar i tänderna. O vill minnas att jag hört att det kan fastna i tarmarna oxå.

Hästar är gjorda för att tugga gräs, vad kan då vara bättre än hackad strå? :laugh: Om man ser till hästen då, inte ekonomin :angel:

Fölet är viktigaste nu, så jag hämtar hackat idag!

Jag skulle i alla fall valt hackad strå. Pellets innehåller massa bindningsmedel som fastnar i tänderna. O vill minnas att jag hört att det kan fastna i tarmarna oxå.

Man ska nog inte tro på allt man hör. De pellets jag ger innehåller dessutom bara lusern och inte ngt bindemedel.

Lusernpellets är mer lättsmält och hackat strå ger mer för hästen att tugga.

Jag ger hackat strå. Provade från början med pellets då det var billigare och enklare att förvara men hästen var inte alls förtjust i gröten som blev utav den svällda pelletsen. Hackat strå älskar han :).

Min pålle fick strålusern när hon skulle gå upp i vikt. Riktigt effektivt, dock tröttnade hon på det efter någon månad. Funkade mycket bra i alla fall.

Trams!
Hacket innehåller samma bindningsmedel som pelletsen gör. Så du ger ändå din häst detta bindningsmedel fast du ger strå.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 691
Senast: tara
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
8
· Visningar
1 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka