Lusern - utan tillsatts av melass???

M

moondance

Jag har några frågor angående detta, då jag har hört talas om att det ska finnas något lusern UTAN tillsatts av melass, stämmer det??? Finns det både som hackad strå & pellets??? Vad är det för märke??? Var kan man köpa det??? Hur mycket kostar det??? Vad är det för värden på det??? Tacksam för svar!!! ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lusern - utan tillsatts av melass???

Ingen aning. Men undrar varför du vill ha lusern utan melass?
 
Sv: Lusern - utan tillsatts av melass???

Det är inte jag som har tänkt fodra med det. Det är en kompis, som inte gillar melass i några former alls (fråga mej inte varför, men hon har bara fått för sej det :smirk: ). Så det är därför jag undrar..
 
Sv: Lusern - utan tillsatts av melass???

Kvanbyfoders lucern är utan melass. Det binder pelletsen med dess egna socker som finns natuligt i fodret.. Som det lät, (frågade specifikt om pelletsen) så är allt deras foder fri från melass, även deras betforpellets.

Melass innehåller höga halter av kalium och lättsmällt halt av energi, men hästar har tydligen svårt att utnyttja denna energikälla och det kan ge laxerande effekt. Kaliumhalten kan även bli för hög då vårt hö innehåller hög mängd av det också.
Därav har de inte det som bindelmedel eller som smakförhöjarei sitt foder.

http://www.kvarnbyfoder.se/

MVH/
 
Senast ändrad:
Sv: Lusern - utan tillsatts av melass???

Betfor kan inte vara melassfritt eftersom det består av just betmassa och melass. Men det finns melassfri betfiber.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 140
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 282
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 394
Senast: valegro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp