Lusern utan havre...

E

Elemmírë

Innehåller K*****T LUSERN HACKAD Strå nån havre???

Tacksam för svar...:bump:

Sv: Lusern utan havre...

Den innehåller inte havre endast lusern och melass enligt innehållsförteckningen.

Flundran skrev:
Den innehåller inte havre endast lusern och melass enligt innehållsförteckningen.

Innehåller hackad lusern MELASS? :confused:

Till trådskaparen:
Lusern är en baljväxt och är som ett slags HÖ. Den hackade lusernen ser ut som hackat hö... mig veterligen är det väl inget tillsatt , vore konstigt i så fall. Lusern räknas som grovfoder och skulle kunna ersätta en del av grovfodergivan . Det finns nåt som heter "Lusern mix" också och det kan man ge som enda grovfoder.

I pelletsen däremot kanske det är lite melass elelr nåt liknande, dock har de samma i näringsvärde (både MJ och protein är samma, 8.5MJ och 105smbrp kvot= 12.35 ). Men mixen inehåller en betydligt lägre kvot - 9Mj och 65g smbrp = 7.2

Läste på Kraffts hemsida och där står:

"KRAFFT LUSERN Pellets är varmluftstorkad lusern i pelletsform."

"KRAFFT LUSERN Hackad Strå är varmluftstorkad lusern med grovfodrets naturliga struktur bevarad."

"KRAFFT LUSERN Mix är en kombination av varmluftstorkad lusern, gräshö, melass och vegetabilisk olja – i princip ett välkomponerat hö med kvalitetsgaranti. Rikt på fibrer med den naturliga strukturen bevarad samt nu med tillsats av olja som ger skonsam energi."

Den sistnämnda är alltså det som är tillsatser i.

Du kanske menar Green Power och Milly menar Kraffts?

Green Power hackad lucern innehåller melass.

Immer

*kl*

tack för alla svar!!! ska iväg och handla en säck imorgon.. nu ska hon minsann gå upp!!!

Immer skrev:

Immer

Ja SÅ måste det vara. För på Kraffts lusern hack finns inga tillsatser. (så vitt jag vet och kunde läsa på hemsidan)

nä, jag menar kraffts & jag har verkligen för mej att jag läst på säcken att det innehåller även melass!!?? men jag kanske ha läst fel?? :confused:

Ja SÅ måste det vara. För på Kraffts lusern hack finns inga tillsatser. (så vitt jag vet och kunde läsa på hemsidan)

är du 100% säker på det?? blir osäker nu på om jag verkligen ha läst rätt på säcken!!!? :confused:

cerrox skrev:
är du 100% säker på det?? blir osäker nu på om jag verkligen ha läst rätt på säcken!!!? :confused:

Du har inte Lusern MIX då? För där står det att melass är tillsatt...

Du har inte Lusern MIX då? För där står det att melass är tillsatt...

nä, det är hackad strå jag har. men nu när du säger det så har vi gett mixen innan & det kan vara då jag har läst på säcken kanske. men ska ta en titt på hacken imon. men du har säkert rätt, sorry om jag skrev fel, börjar bli lite senil eller nått. :smirk:

nu har jag kollar på krafft hackade strå säcken & det står att det innehåller melass. så jag hade inte fel trots allt. :)

cerrox skrev:
nu har jag kollar på krafft hackade strå säcken & det står att det innehåller melass. så jag hade inte fel trots allt. :)

Det står inte med på hemsidan :confused: .
Men okej om det nu har tillsats av lite melass... det är ju iaf inte en kraftfoderblandning som vissa verkar tro... :crazy: "Innehåler lusern havre?" :rofl: (förlåt trådskaparen, kunde inte låta bli, men det är många som inte riktigt vet vad lusern är så du ska inte känna dig dum på nåt sätt)

Det står inte med på hemsidan.

konstigt egentligen!! men på säcken på kraffts lusern hackad strå står det att det innehåller även melass.

Men okej om det nu har tillsats av lite melass... det är ju iaf inte en kraftfoderblandning som vissa verkar tro... "Innehåler lusern havre?" (förlåt trådskaparen, kunde inte låta bli, men det är många som inte riktigt vet vad lusern är så du ska inte känna dig dum på nåt sätt)

jo, som sagt det står ju på säcken att det även är tillstats av melass, men inte hur mycket. :rofl: som du skrev så är det ju ganska så många som tror att det är någon form av kraftfoder. man har ju fått förklara för endel vad det egentligen är. :D

Kraffts Lusern Hackad strå innehåller ca 11% melass enligt dem själva.

Kraffts Lusern Hackad strå innehåller ca 11% melass enligt dem själva.

japp jag har frågat dom direkt nu & då sa dom att krafft lusern hackad strå innehåller ca 10-11 % melass & det är för att förbättra smakligheten.

cerrox skrev:
nä, jag menar kraffts & jag har verkligen för mej att jag läst på säcken att det innehåller även melass!!?? men jag kanske ha läst fel?? :confused:

Min häst käkar sånt och det innehåller bara lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II