Lusern tas upp var?

V

veronican

Någon som är duktig på hästens matspjälkning? Kraftfoder ska man ju helst inte ge allt för mycket på en gång, då det främst bryts ned i tunntarmen, om jag förstått rätt, vilken maten passerar väldigt fort. Grovfodret däremot bryts ju främst ned i grovtarmen, där maten ligger i många, många timmar.

Men lusernpellets då?
Var bryts det ned i första hand?
Det är ju ett grovfoder, så kanske bara luras av att det pressats till pelletsar...

Anledningen till min fråga är att jag funderar på hur mycket lusernpellets och kraftfoder man kan ge samtidigt vid ett mål. Min häst har fallit ur i vinter och behöver mycket mer mat än hon fått förr. Jag är inte van vid att ge mycket kraft och anser inte det vara speciellt nyttigt då hästen är gjord för att äta grovfoder främst.
Funderar på hur många kilo kraftfoder jag kan ge per mål?

Hästen får 2 kg lusernpellets uppdelat på 3 mål, och utöver det fårhon nu 1,5 kg havre och 1 kg groov. Men behöver mer. Jag har hört rekommendationer på foderföreläsning om att inte ge mer än 1-1,5 kg kraft per mål. Då ska jag inte räkna in lusernen eller?

En till fråga, om någon duktig ändå läser ;)
Om lusernpelletsen nu främst bearbetas av grovtarmen, kan hästen då få sämre aptit på hösilage om den äter massa lusern först?
Hästen ifråga får nämnligen så mkt hösilage hon orkar med bra analys och drygt 6 i kvot Mj/smrp, men vill inte ha så mycket.

Hoppas ni förstod mina snurriga frågor och att någon sitter på ett svar? Svårt att veta hur mycket kraft jag vågar ge...

Sv: Lusern tas upp var?

Lucernpellets är ett grovfoder fysiologiskt, alltså smälts det till stor del i grovtarmen. Men de mer lättsmälta delarna smälts i tunntarmen, precis som med alla grovfoder.

Lucern oavsett form ska inte räknas in i kraftfodret. Maxgivorna kraftfoder baseras på mängden lättsmälta kolhydrater och är relaterade till hästens vikt. Det kan finnas en liten mängd lättsmälta kolhydrater i pelletsarna men den är så marginell att den inte behöver räknas med.

Om hästen får sämre aptit på hösilage om man ger lucernpellets ... lucernen fyller ju upp tarmarna och alla hästar har en maxmängd torrsubstans de kan äta per dygn och per tidsenhet. Så det skulle kunna ge en minskning av mängden hösilage om du redan ligger på gränsen. Däremot så regleras hästens aptit i första hand av hur mycket grovfoder den tuggar i sig, dvs av sysselsättningsgrad. Och där ger ju inte lucernpellets så mycket.

Senast ändrad:

lusernen kan du öka till det dubbla om du vill, kanske inte på ett mål om hästen vräker i sig... mina hästar äter lungt och fint, 1 kg tar ca 30 min att äta upp för dem! så för mina är det ingen fara!

Lucernpellets är ett grovfoder fysiologiskt, alltså smälts det till stor del i grovtarmen. Men de mer lättsmälta delarna smälts i tunntarmen, precis som med alla grovfoder.

Lucern oavsett form ska inte räknas in i kraftfodret. Maxgivorna kraftfoder baseras på mängden lättsmälta kolhydrater och är relaterade till hästens vikt. Det kan finnas en liten mängd lättsmälta kolhydrater i pelletsarna men den är så marginell att den inte behöver räknas med.

Om hästen får sämre aptit på hösilage om man ger lucernpellets ... lucernen fyller ju upp tarmarna och alla hästar har en maxmängd torrsubstans de kan äta per dygn och per tidsenhet. Så det skulle kunna ge en minskning av mängden hösilage om du redan ligger på gränsen. Däremot så regleras hästens aptit i första hand av hur mycket grovfoder den tuggar i sig, dvs av sysselsättningsgrad. Och där ger ju inte lucernpellets så mycket.

Tack så mycket för ditt svar!
Då är det m a o ingen fara att ge 1-2 kg lusernpellets samtidigt som kanske uppåt 1 kg havre/groov? Då ska jag öka luserngivan istället för grooven, lusernen är billigare och känns bättre att ge iom att det är ett grovfoder.

Hon ligger inte på gränsen till för mkt grovfoder tycker jag, det är visserligen ett mkt torrt hösilage men hon får inte i sig mer än runt 9 kg per dygn. Förr om åren kunde hon äta uppåt 15 kg, visserligen lite blötare hösilage men ändå, aptiten på hösilage var större då.

lusernen kan du öka till det dubbla om du vill, kanske inte på ett mål om hästen vräker i sig... mina hästar äter lungt och fint, 1 kg tar ca 30 min att äta upp för dem! så för mina är det ingen fara!

Hur många kilo per dag äter dina?

Nej hon vräker inte i sig, det brukar ta henne en rejäl stund att äta upp lusernet, hon äter i lugn och ro, går iväg en stund, äter lite till osv. Till boxgrannens avund ;)
Men det är väl lite det som är nackdelen med lusernet, att det tar tid att äta. Vid insläppet (17:30 nu, senare vår/höst) och vid nattfodringen kl 22 kan jag ge större givor kraft men på morgonen är hennes prio nr 1 att få gå ut. De andra äter sin kraft mycket fortare än det tar å mumsa i sig lusern, så om de andra är klara har hon inte ro att äta upp allt själv, gå ut är viktigast! (hösilaget skiter hon i på morgonen iom att hon har fri tillgång nattetid och äter istället frukosthösilaget ute)
Så morgontid får hon knappt ½ kg lusern, övriga 1,5 kg fördelade på insläpp och natt. Men jag ska prova och öka nattgivan, då har hon ju hela natten på sig att äta.

Tack, har tänkt så mkt på detta. Förr har jag alltid gett massa hösilage eller fri tillgång, och bara behövt komplettera med ½-1 kg kraft, är inte så van vid att ge "massa" kraft :o och gillar det inte riktigt... men nöden har ingen lag. Då är lusern bra ;)

mina äter i dagsläget 1.1,5 kilo, men jag funderar på att öka på... de hr tappat lite... unghästen fick nog 2-2,5 igår kväll... var bara lite kvar i säcken så jag hälde ut allt i hennes grubba... men vi får se, jag har bra hö, bara lite dålig kvot...

men det är ingen fara att ge 4 kg, det enda är ju att det kna bli mkt kalcium, men det är inte farligt då de bara kissar ut det som de inte behöver....

Vi fodrar just nu med stora mängder lusern, gigantiska mängder faktiskt. Dräktigt sto som inte vill ta sig efter att ha haft ont en tid. Visst går det åt mindre hösilage, men vi har prioriterat att få i henne högoktanigt foder det som går ner, så hellre lusern än hösilage i dagsläget.

Vi ger både pellets och hackad strå. Strå för att få sysselsättning länge, pellets för att kunna använda Kvarnbys Lusern som har bättre proteininnehåll (150 grm smrp mot Kraffts 105 gr).

Du kan absolut ge 1-2 kg lucernpellets samtidigt som 1 kg groov. förutsatt att hon äter det.

varför inte ge luzern givan bara på kvällen och inget kraftfoder då om hon tar tid på sig att äta upp det ? och kraftfoder de andra målen?
Så har jag fått lov att göra med min eftersom han precis som din har båttom ut på morgonen och får inte riktigt ro att äta luzernen då.tycker det funkar bra att göra på det viset eftersom han då har hela natten på sig att äta sitt luzern. Min äter för närvarande ca 1.75 kg pelleterat luzern och der blir ganska mycket när det är upplött.

varför inte ge luzern givan bara på kvällen och inget kraftfoder då om hon tar tid på sig att äta upp det ? och kraftfoder de andra målen?
Så har jag fått lov att göra med min eftersom han precis som din har båttom ut på morgonen och får inte riktigt ro att äta luzernen då.tycker det funkar bra att göra på det viset eftersom han då har hela natten på sig att äta sitt luzern. Min äter för närvarande ca 1.75 kg pelleterat luzern och der blir ganska mycket när det är upplött.

För att hon tycker inte att det är så gott med endast lusernpellets ;) Jag blöter alltid upp lusernpelletsen ihop med havre, det blir då lite bättre konsistent och lättare att tugga och godare enligt fröken. Ju mer lusernet blandas upp med desto mer lättätet.
Grooven blöter jag också, så då blandar jag lusern och groov. Och om hon skulle få lusern bara vid ETT mål skulle hon nog matvägra totalt, för det skulle innebära 2 kg eller mer på en gång, dvs typ tre fulla stora hinkar med lusern efter den svällt ;) hoho hon skulle aldrig förlåta mig. Har tagit tid att få henne att äta det, havre, betfor och groov är ju godare. Blandar och lurar i damen! Nu äter hon äntligen med stor aptit igen. Men ja, du ger ju nästan lika mkt vid ett tillfälle, du vet ju hur mkt det blir, men din måste gilla lusern bättre än min hehe.

Sen vill jag gärna dela upp övrig kraft på så många mål som möjligt om jag ska ge uppåt 3 kg övrig kraft..

Men det ger sig nog!
Snart börjar hon nog på upp igen, nu när hon får så mycket mat.

Blir nyfiken på om du har ngn teori varför hon faller ur?
Tänderna, brist på ngt? Eller hur tror du?
Har också ett sto som förra hösten föll ur, och det rättade till sig då jag började med tillskott av E-vitamin, selen, samt gav lusernhack efter varje gång hon fått jobba.
Tycker det känns som att hon bara får hömage om jag ger mer hösilage.

Min har varit så där petig med luzernet som din är.Så jag vet precis hur det är.Han har gått från att max äta 10 kg hö på fri tillgång och bara pillat i luzernet till att äta 16 kg hö+ halm och nästan 2 kg luzern och kraftfoder när vi bytte stall.hahaha han äter mig ur huset ;)
Men jag förstår hur du menar och då verkar det ju som om du hittat ett sätt att få i henne luzernet så då är det ju bara att fortsätta med det.

Har också ett sto som förra hösten föll ur, och det rättade till sig då jag började med tillskott av E-vitamin, selen, samt gav lusernhack efter varje gång hon fått jobba.

Bra fråga.
Jag tror att det nog har två orsaker.
Dels var hon med om en mkt tuff konvalescens förra året då hon tappade ca 100 kg och var hemskt mager. Lagom till sommaren var hon hyfsat normal i hullet, men efter viktraset och med tanke på att hon är 20 år i år, har nog hennes näringsbehov ökat.
Dels åt hon dåligt i höstas. Hästarna fick i september/oktober gå över i sommarhagar som inte hade använts som var fulla med gräs! Där gick de nästan 3 månader. Min häst åt hellre gammalt gräs som inte innehöll mycket näring alls, än sitt hösilage, fick heller inte i henne tillräckligt mycket nattetid för att kompensera.

Jag får nog ta på mig skulden, jag gav 1 kg lusern hela hösten och ca ½ kg havre, men förstod inte att möta upp med MER kraft tidigare. Hon har i alla år varit så lättfödd, åt det runda hållet, så jag förstod inte riktigt hur mycket mat hon egentligen behövde tror jag. Hon började tappa vikt, jag mötte upp för dåligt och nu i början på januari var hon jättesmal när poletten äntligen föll ner hos mig, och sedan dess får hon mycket mer kraftfoder. Hon äter också lite mer hösilage nu när de går i vinterhagarna igen, men hade gärna fått äta mer!

Tänderna kollades i oktober, jag har diskuterat mask med SVA vilket de inte trodde var troligt. Brist, nja tror inte det, bara fått för lite mat TROR jag, men har hon inte vänt och börjat gå upp inom några veckor ska jag ha veterinären att ta blodprov på henne. Jag VET ju inte, kan bara gissa orsak..

Jag passar på med en motfråga, hur du menar med att ökad hösilagegiva bara ger "hömage" hos din häst? Har du analys på det? Det är ju annars ganska självklart att magen blir lite större nedåt i vila, om man ger mer grovfoder eftersom det är där tarmarna finns. Ju mer tarmarna har att göra, ju mer plats tar de. Men det är ju liksom meningen....

Senast ändrad av en moderator:

"hömage"= proteinbrist eller rättare sagt oftast proteinbrist. Det vill säga att hästen får låg kvot smrp/mj. Energin behöver proteinet och tvärt om. Så när du höjer ensilagegivan, kolla vilken kvot det blir och lägg till ett proteinfodermedel så att kvoten hamnar över 6. Du ska se att hästen inte får någon "hömage" då. Dessutom får du en glad mätt häst som har lång ättid!;)

Jag får nog räkna lite igen på foderstaten innan jag höjer för mycket... tänker på mineralbalansen, så det inte ställer till nåt mer än överdrivet mkt kalcium?

Det är bara så jäkla trist att behöva köpa massa kraftfoder när jag redan köpt hösilage för hela säsongen åt henne... räknade med att hon skulle äta 12-13 kg vintertid, nu ger jag 10 kg/dag men får alltid mocka ut nåt kg eller två :(

Men, men.
Vad gör man inte för sin ögonsten ;)

Oj vilken aptitökning han fick!! Var det nytt foder eller trivs han helt enkelt bättre i nya stallet?

Min dam har som sagt alltid varit lättfödd och med stor aptit -fram tills förra vintern. Efter hon blev skadad, mådde skit, opererades, tappade 100 kg och jag öste mat över henne blev det inte lika kul att äta längre. Sedan var det kanske dumt att köpa så torrt hösilage i år, men hade inte så mkt val. Analysen är iaf bra. Kvot på 6,2 har jag för mig (mellan energi och protein) men senaste två vintrarna har hon fått hösilage med kvoter på 8-9, oplanerat. Kanske måste se till att köpa blötare och mer aptitligt hösilage nästa år, kanske även mer proteinrikt..

Men klart det krävs mer kraft än förr, om hon inte pillar i sig mer än 8-9 kg/ dygn utav hösilage, jämfört med 12-15 kg förr om åren...

Jag tror han trivs bättre..Han har kommit till ro verkar det som..Och inte har jag bytt nått foder direkt heller. våndades i höstas när jag såg att analysvärdet på höt skulle kräva luzern.
Men jag provade med samma gammla vanliga sort och han åt med god aptit.

Min har varit svårfödd men är i dagsläget mycket lättare att göda som du kanske förstår :D och glad är jag för det ..för det är inte roligt när man får dutta i dem maten som dom så väl behöver..

för mkt kalcium är inte farligt! man kan lätt ge 2-3 gånger så mkt som de ska ha! kalcium kissar de bara ut om det är för mkt! himla praktiskt! mina får lite mer än dubbelt så mkt kalcium som de ska ha, men det beror oxå på att det var så mkt fosfor i höet i år... så mina MÅSTE ha dubbelt så mkt kalcium som de ska ha igentligen... men men... så är det!

"hömage"= proteinbrist eller rättare sagt oftast proteinbrist. Det vill säga att hästen får låg kvot smrp/mj. Energin behöver proteinet och tvärt om. Så när du höjer ensilagegivan, kolla vilken kvot det blir och lägg till ett proteinfodermedel så att kvoten hamnar över 6. Du ska se att hästen inte får någon "hömage" då. Dessutom får du en glad mätt häst som har lång ättid!;)

Intressant! Både det du och Veronican skriver.
"Det är ju annars ganska självklart att magen blir lite större nedåt i vila, om man ger mer grovfoder eftersom det är där tarmarna finns. Ju mer tarmarna har att göra, ju mer plats tar de. Men det är ju liksom meningen...." Så om jag drar ned på grovfodret och ger mer kraftfoder skulle kanske litet av bukigheten försvinna? Tänker jag rätt då?
Nej, vi har ingen analys, då det är slaget från olika ängar i trakten. Dotterns häst är av det lättfödda slaget, så kanske vi fått mindre "fett" hösilage med det i åtanke.
Men nu var vi tvungna att byta leverantör, och han hade analyserat, har bara inte fått hem analysen ännu... Ska bli intressant att räkna!

Eftersom jag ville bygga mer muskler på mitt sto, så har jag varit extra noga med att ge tillräckligt med protein, både lusern och sojagranulat, så jag tycker inte att det verkar troligt med proteinbrist längre, även så var fallet för två år sedan. Då var vissa av hennes muskler i princip förtvinade, så jag tog hjälp av vet, tränare, tandläkare o et, och nu har hon fått tillbaka de musklerna.
Kanske min tolkning av "hömage" helt enkelt är att hon blivit litet bukig?
Men hellre det än att hon faller ur igen, hon är trots allt 19 år.

Intressant! Både det du och Veronican skriver.
"Det är ju annars ganska självklart att magen blir lite större nedåt i vila, om man ger mer grovfoder eftersom det är där tarmarna finns. Ju mer tarmarna har att göra, ju mer plats tar de. Men det är ju liksom meningen...." Så om jag drar ned på grovfodret och ger mer kraftfoder skulle kanske litet av bukigheten försvinna? Tänker jag rätt då?
Nej, vi har ingen analys, då det är slaget från olika ängar i trakten. Dotterns häst är av det lättfödda slaget, så kanske vi fått mindre "fett" hösilage med det i åtanke.
Men nu var vi tvungna att byta leverantör, och han hade analyserat, har bara inte fått hem analysen ännu... Ska bli intressant att räkna!

Eftersom jag ville bygga mer muskler på mitt sto, så har jag varit extra noga med att ge tillräckligt med protein, både lusern och sojagranulat, så jag tycker inte att det verkar troligt med proteinbrist längre, även så var fallet för två år sedan. Då var vissa av hennes muskler i princip förtvinade, så jag tog hjälp av vet, tränare, tandläkare o et, och nu har hon fått tillbaka de musklerna.
Kanske min tolkning av "hömage" helt enkelt är att hon blivit litet bukig?
Men hellre det än att hon faller ur igen, hon är trots allt 19 år.
Jo, visst tar tarmen upp mer plats vid grovfoder, men det är bara naturligt och ska vara så. Sedan är det så att den största delen av jäsningen av grovfodret sker i grovtarmen och den ligger på ena sidan av kroppen och inte nedåt (där ligger det mest tunntarm) Så även om hästen äter mycket grovfoder resulterar inte det generellt i en bukigare häst. Ibland är kvoten mellan smrp och Mj ganska låg vilket ger bukigare häst. Många drar då ner både kraftfoder och grovfoder för att hästen då ska stå på "diet". Det medför att kvoten fortsätter att vara låg och hästens mage försvinner inte ändå. Om man i ett sådant läge ger minst grundbehovet i grovfoderform och lägger till proteinfodermedel för att få upp kvoten över 6 kommer man få en smärtare häst med bättre förutsättningar att bygga muskler. Så, nej, dra inte ner på grovfodret om det är möjligt. Är hästen mager (dvs revben sticker ut) ska den ha mer energi, men glöm inte att följa efter med protein så att kvoten uppfylls.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 230
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 561
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 863
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023