Lusern och Musli

L

linnéa

Jag var påväg att köpa en säck lusern av "gammal vana", han har alltid ätit lusern. Läste på säcken att lusern var ett tillskott för hästar som får ensilage/ hö av dårlig kvalitet. Är det värkligen så? Undrar också ni som ger musli till era hästar vad ni tycker om KRAFFTS musli?

/Linnéa

Sv: Lusern och Musli

Om du med dålig kvalite menar låga proteinvärden så är lucern ett väldigt bra foder för att öka på proteingivan. Lucern räknas till grovfoder vilket är bra för hästens matsmältning.
//marti

säger som marti130 om lusernet. att lusern är bra för att öka proteingivan om höet har dåligt med det eftersom även det räknas som grovfoder!! :)

angående den müslin säger jag som så att det är DYRT!! inget jag skulle köpa, inga direkt mineraler eller vitaminer är det i det heller, konstig smulig konsistens. finns många andra BILLIGARE & BÄTTRE alternativ!! :bow: :D

linnéa skrev:
Jag var påväg att köpa en säck lusern av "gammal vana", han har alltid ätit lusern. Läste på säcken att lusern var ett tillskott för hästar som får ensilage/ hö av dårlig kvalitet. Är det värkligen så?

Ja det stämmer. Lusern är ju som ett jättebra hö och räknas som grovfoder.
(hö av medelvärde innehåller ca 7-8MJ och 40-50g smältbart råprotein/kg foder medans lusern inenhåller 8.5MJ och 105g smälrtbart råprotein/kg foder)

Framförallt ge man lusern om ens hö har dåligt med protein. Det är ett milt proteintillskott.

Lusern är mycket bra.

Kraffts müsli hade jag aldrig gett, en i stallet har det till sin häst och det ser inte alls bra ut. Smuligt som bara den. Jag ger Hippos müsli och den är mycket bättre.

Lucern är ett bra tillskott vid avsaknad av proteiner i grovfodret. Har aldrig givit nån müsli till hästarna eftersom det inte funkat med det grovfoder vi haft. Föredrar havre så långt det går, dessutom. Delvist pga priset.

Vad det gäller Mussli så kan jag rekomendera Mustang´s, det är bra kvalitet,ser till och med smakligt ut. Min häst Älskar det.

Håller med er andra om att lusern är bra vid sämre hökvalitet. Men vi har bra kvalitet på hö men vår gamla arab (20år) ger jag lusern, då han inte riktigt får i sig så mkt hö som jag tycker att han ska.
Marija

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 998
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar