Lusern istället för kraftfoder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Josen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 056
J

Josen

Min medryttarhäst äter per dag 9,5 kg hösilage, 2 nävar betfor, 1 dl mineraler och 0,5 kg Lusern. Uppdelat på fyra fodringar. Han är en fjordhäst som är ungefär 145 cm hög. Ganska grov.Normal hull. Han rids varje dag och är i kondition och hans ägare hoppar med honom en gång i veckan.Innan fick han ungefär 6 kg hösilage och 5 dl kornkross och 2 nävar betfor + 1 dl mineraler. Jag tycker det verkar konstigt när de ändrade :confused: Jag trodde lusern var ett slags grovfoder. Och är inte fjordingen en lättfödd ras? Jag tycker 9,5 kg hösilage låter mycket för en ponny.

Sv: Lusern istället för kraftfoder?

jag tycker att det låter helt rimligt.
Min nordis (lättfödd ras) får ca 14-15 kg hösilage om dagen.

En häst kan aldrig få för mkt grovfoder, tycker dock 9,5kg låter lite för en fjording. När jag fodrar med hösilage får mina shetttisar minst 10kg, araben (d-ponny) får nog det dubbla

Nä 9,5 kilo är inte alls mycket. Hösilage innehåller en hel del vatten så det motsvarar ungefär 4,5-7 kilo hö, beroende på torrsubstanshalt, så det är verkligen inte för mkt. 6 kilo silage däremot är toklite. Man måste alltid tänka på om det är hö eller hösilage man pratar om.

9,5 kg hösilage är definitivt inte för lite mängdmässigt.
Min häst (precis över ponnygränsen) får 15 kg torrt ensilage och det tycker jag är för lite :p

Menar du att det definitivt inte är för mycket? Annars fattar jag inget av ditt inlägg:crazy:

Varför skulle det vara för mycket? Jag tycker oxå 15kg hösilage till en häst strax över ponnygränsen är för lite. Allra helst ser jag fri tillgång som det mest optimala

Jag tycker det är för mycke, hästarna på ridskolan som är i samma storlek får 6kg hösilage per dag.

Om dom bara får 6 kg hösilage så måste dom väl få jättemycket kraftfoder?! Annars kan jag inte se hur dom skulle orka arbeta. Tycker 6 kg hösilage är pyttelite!! (även för en d-ponny) :mad: Det får nästan boxgrannen per mål och han är en lättfödd häst på ca 160cm i mkh som inte alls jobbas så hårt.

Tycker det låter som väldigt lite. Torrt hö och hösilage är viktmässigt inte samma sak. Fanns en jättebra artikel i början av 2007 i Hästf***s.

Jag tycker att det låter som en bra ändring att ta bort kraft fodret ioch istället ge lucern!

Fråga dem varför de ger lucern! Kanske äter han inte mer hösilage? eller så är det för att rätta till protein/energi balansen.

Det bästa är alltid att ge så mycket grovfoder som hästen äter och strunta i kraftfoder, det behövs sällan.

Om man har en lättfödd häst får man se till att få tag i ett hö som passar till just lättfödda hästar, de kan inte gå på samma hö som en svårfödd häst, då blir de feta.

Vad är ts halten på hösilaget? Om den är 50% så får ju hästen bara 4.5 kilo ts det motsvarar ca 5 kilo hö.

Jag tycker det är för mycke, hästarna på ridskolan som är i samma storlek får 6kg hösilage per dag.

6 kilo hösilage är svältdiet:eek: hoppas de står på halm så att de åtminstone får sitt tuggbehov tillgodosett:crazy:

Inte ens en shettis kan klara sig på så lite i längden, det låter som om de på din ridskola behöver en kurs i foderlära.

Kan ju som jämförelse säga att min nya häst, ca 145 cm hög liknar en nätt islänning i kroppen äter 8 kilo hö/dag, mer går inte att få i henne därför ger jag henne lucern också.

Det är ju tuggtiden som är viktig, min häst äter långsamt och har ca 10 timmars ät tid på sina kilon.

Min minsta häst är inte mkt större än en ponny, knappt 155 cm skulle jag tro, hon är lättfldd, får ca 800 gram kraftfoder (korn och fibergi låg) för att inte bli tossig, men ändå äter hon nära 20 kg silage om dagen!

oj, det var inte mycket grovfoder!
min d ponny på 143 cm får MINST 10 kg HÖ/dag och då äter de nästan på frittillgång.
även araben som just nu ligger på 149 cm får minst 10 kg hö. sen får de ca 2 kg lusern och kraftfoder med.
foderstaten ska ju främst bestå av grovfoder.
tycker ni borde höja hösilage givan till minst 13-14 kg, helst mer.

Senast ändrad:

Kanske ägaren har gjort en ananlys på grovfodret och dessutom lärt sig göra en riktig foderstat och då fått reda på att det kanske är det bästa för den här hästen. Hösilaget har förmodligen så pass bra värden att kraftfoder är överflödigt men ligger lite lågt i protein. Därav lucerngivan.
Att den får 9,5 kg låter helt rimligt. Men helst skulle den få ännu mer. Men det beror ju på hur torrt det är.

Jag blir inte klok på nåt av allt det här, jag tror jag får ta och läsa några böcker och fråga ägaren :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 232
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 347
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 801
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.