Lusern inte bra för hästen???

Andorra

Trådstartare
Jag har gett min lilla travare lusernpellets under vintrarna som extra proteintillskott. Hon faller ur mycket på våren men sen jag började med det så har hon faktiskt sett riktigt hyfsad ut på vårkanten.

Nu till saken.

En bekant som har en c-ponny och den har tappat muskler pga att höet inte täcker ponnyns behov. Jag tipsade om att hon kunde ge den lusernpellets tillsammans med det övriga kraftfodret (får krafft grund) för att den på så vis skulle få i sig mer proteiner och kunna bygga muskler igen.
När hon var på träning sist så sa en stallarbetare till henne att hon absolut inte skulle ge ponnyn lusern för det är inte bra för hästen.

Är lusern inte bra?

Varför är det inte bra i så fall?

Sv: Lusern inte bra för hästen???

Men... Lusern är ju bara pelleterat gräs? :confused: Jag har alltid tänkt mig lusern som hö i pelletsform, som man kan ge, som du säger, för att tillföra mer protein och som man kan ge om höet inte är så bra..
Så, jag har med andra ord svårt att se vad som skulle vara dåligt med lusern? Såvida man inte övergöder hästen med det, för då får man säkert någon bieffekt, som med allt annat.

Jag hoppas att nån kan svara på frågan åt oss! :)

Lusern är alldeles utmärkt. Eftersom lusern är en baljväxt så är det grovfoder och beter sig som sådant i hästens digestionskanal. Det är alltså betydligt "snällare" än de flesta kraftfoder.

Det ENDA jag vet med lusernPELLETS är att om man har en glupsk häst och inte vattnar pelletsen så finns det risk att det fastnar i halsen och ger foderstrupsförstoppning, dock gäller detta allt pelleterat foder!
Lusern är kanonbra för hästen och det finns i fler former än pelleterat om man är orolig.

Det känns ju lite långsökt som tränare att säga att lusern inte är bra för ponnyn och mena att det inte är bra om man inte blöter de tillräckligt haha :p

Jag tror att lusern är ett jättebra foder för hästen. Du behöver nog inte oroa dig allt för mycket iallafall :)

Delvis kl

Jag oroar mig inte för min häst. Hon har sett klart mycket bättre ut efter vintrarna sen jag började komplettera fodret med lusern och jag blötlägger det givetvis. Var och köpte en ny säck i går :).

Det jag blev fundersam över varför stallarbetaren sa att det INTE var bra att ge. Givetvis är det inte bra om man överdoserar och grovfodret är alltid det viktigaste, men som tillskott i lagom mängd?

Kommer ihåg att vi var på en föreläsning med en ET och h*n rekommenderade inte att ge lusern. H*n jobbar mycket i Frankrike och där ger dom inte sina hästar lusern för det ska inte vara bra. Har också varit på föreläsning för en foderexpert på Krafft och enligt h*n så var lusern ett alldeles utmärkt fodertillskott, däremot ratade h*n korn för det är ett foder för grisar....

Lusern är ett grovfoder = pelleterat gräs. som flera sagt.

finns inga anledningar att påstå att det inte är bra, då kan du säga att hö/silage inte är bra för hästen.

fattar inte påståendet.

korn har inget att göra med saken - ett helt annat fodermedel och rekommenderas ofta inte till häst pga att de har otroligt mycket stärkelse och är svårsmält.

Inget fel på lusern.
Det jag kan tänka mig är att hon tänkte på den gamla myten att protein är dåligt för ponnys... :devil:

kl

Frågade ridläraren ikväll om det här.
Hon säger att de under det senaste året kommit på att lusern är mycket starkare än vad de tidigare trott. Då ansåg man att det var ett grovfoder och att man kunde ge det i obegränsad mängd. Om man ger så mycket som upp till 2 kg om dagen skulle man vara försiktig. Kan ge förgiftningssymtom i större mängder och då resultera i fång.

Några nävar om dagen skulle väl inte vara några problem då. Jag ger väl max 0,5 kg/dag, om det ens är det.

Vilka är "de"? Här behövs nog källor! Vad menas med " ansåg man att det var ett grovfoder"? Vad jag vet anses lucern fortfarande vara ett grovfoder.

Ingen aning om vilka "de" är. Frågade henne under lektionstid så man har inte tid att få så uttömmande svar. Fattade som om det är under det sista året de här rönen kommit fram.
Att hästen kan få förgiftningssymtom (och sen fång) av för mycket lusern kanske inte är så konstigt för den risken föreligger väl alltid om man överdocerar oavsett vilket foder det är.

Jag tycker att det låter väldigt konstigt att ingen annan här har hört talas om detta isf..

Däremot kan jag tänka mig att det blir problem om man ger vilket fodermedel som helst utan att ha koll på vad hästen egentligen ska ha..
men att Lusern i sig skulle vara farligt tror jag inte alls på.. Jag läser OFTA olika artiklar om foder och har aldrig någonsin stött på något sådant nytt rön!

Jag har också läst att för mycket protein kan leda till förgiftning, men att detta skulle gälla just lusern har jag aldrig hört, utan det är väl mer vid överdosering.

Kan det kanske handla om kalciumet? Jag hade uppe en tråd om det här för bara en vecka sen eller nåt sånt. Jag läste iaf på en fodersida att man inte skulle ge för mycket lusern för att det innehåller mycket kalcium och det är inte bra för gamla hästar enligt sidan. Svaren jag fick var att det är inget problem så länge man täckt fosforbehovet, eftersom lusern är ett grovfoder och överskott från grovfoder var tydligen inte farligt.
Jag har svårt att se att överskott av ett ämne är farligt i ett foder, men inte ett annat, men det kanske beror på i vilken form ämnet är i de olika fodersorterna? :confused:

Kan du inte fråga vilket ämne det är som skulle vara farligt?

I och med att det lät som att det var något man kommit på nu nyligen så tror jag inte att det var proteinet hon syftade på. Förr trodde man ju som någon sa att det orsakade fång (och många tror det fortfarande) men det har man ju vetat i 10 år iaf att så är det inte. SÅÅ efter kan väl ingen vara att de hör något för första gången som varit dementerat i 10 års tid.:angel:

kl

Hon säger att de under det senaste året kommit på att lusern är mycket starkare än vad de tidigare trott. Då ansåg man att det var ett grovfoder och att man kunde ge det i obegränsad mängd. Om man ger så mycket som upp till 2 kg om dagen skulle man vara försiktig. Kan ge förgiftningssymtom i större mängder och då resultera i fång.

Det är klart att det är ett grovfoder!!! Vad skulle det annars vara? Däremot så är det inte ett gräs utan en baljväxt. Men du kan ju börja med att fråga varför det inte skulle vara ett grovfoder. Det är ju andelen fibrer som avgör om det är tt grovfoder eller ett kraftfoder.

Man ska nog inte tro på allt man hör.

Som sagt så är inte lusern (alfa-alfa) ett gräs utan en baljväxt, dvs samma familj som våra ärtor och bönor som vi kan köpa i livsmedelsaffären.

Däremot är det ett grovfoder då det enkelt sagt är själva plantan som skördas och inte bara de riktigt energirika fröna. Vet inte hur lätt det är att hitta här, men i USA är det mycket vanligt med lusern i helt vanligt "höform" och det är ett mycket bra grovfoder. Viktigt är dock att inte bara ge lusern som grovfoder då, om jag minns rätt, protein/stärkelse balansen blir sned. Bäst är att ge både gräs- och lusernhö om man har tillgång till det senare.

Men vad gäller huvudfrågan så har jag aldrig hört att lusern skulle vara farligt (om inte, som nämnts, man ger en massa torr pellets) och av de hundratals hästar jag sett fodras regelbundet med lusernhö verkar alla bara mått prima av det.

Det jag kan tänka mej som orsak till att lucern inte skulle vara bra är att många ger det istället för att analysera sitt hö. De vet inte vad de ger utan ger lucern för säkerhets skull. Många hästar som hade mått bäst på bara sitt hö får då för mycket protein som tar för mycket energi att bryta ner och hästen blir då i dåligt hull för det.

Det kan också vara att hon har hört att man överhuvudtaget inte ska ge hästar baljväxter, många är ju de som inte vill ge sina hästar klöverhö för att det ofta visar sig vara för starkt för hästarna med dåliga magar som resultat men ändå så öser de på lucern som också är en baljväxt.

Hätsägare har tyvärr generellt väldigt dålig koll på vad de stoppar i sina hästar. De går efter vilket foder som luktar och ser gott ut för dem själva eller vad som är på modet just nu.
Hade folk haft mer kunskap så hade färdigfodermarknaden brakat ihop för det är väldigt sällan ett färdigfoder verkligen behövs.
Hade hästägarna i samma veva krävt av höbönderna att de skulle ta ett hö som uppfyllde deras krav så skulle väldigt få hästar behöva tillskott alls. Möjligtvis selen då eftersom de flesta marker i Sverige är utarmade på selen.

Att hästen kan få förgiftningssymtom (och sen fång) av för mycket lusern kanske inte är så konstigt för den risken föreligger väl alltid om man överdocerar oavsett vilket foder det är.

Lusern är inte farligt! Jag ger och har alltid gett hästar fri tillgång på lucern i olika perioder. Lusern är ett grovfoder och det ger inga förgiftningar.

Det ni kallar förgiftning är en feljäsning i tarmen och detta kan ge fång. Alltså inte proteinet i sig! Dåligt foder eller för stora mängder av vissa kraftfodermedel, fruktaner, för snabba foderbyten osv kan alla ge feljäsning.

Det finns något som kallas Baron Gruff sjukan, som sägs bero på för mycket protein. Baron Gruff var en känd travhäst som dog efter feljäsning i tarmen -förgiftning, och i HANS fall tror man att det var en stor proteingiva från kraftfoder som gav detta. Sedan har detta blivit en "sanning" men sanningen är att feljäsningen kan ha flera olika orsaker. Jag har aldrig hört talas om feljäsning av ett grovfoder såvida det inte handlat om dålig kvalitét dvs mögel till exempel.

Anledningen till att man inte kan ge för mycket på en gång av olika KRAFTfodermedel är just för att tarmen inte hinner processa det = feljäsning.

Därför ska man alltid följa rekommendationerna för maxgiva per utfodringstillfälle om sådana ges:
Tex 100 g soja/100 kg vikt/utfodringstillfälle,
eller max 0,4 kg spannmålsbaserat kraftfoder/100 kg vikt/utfodringstillfälle (detta håller man på att ompröva då det troligtvis är för mycket!),
max 200g stärkelse/100kg vikt/utfodringstillfälle
eller 100g fett/100 kg vikt/utfodringstillfälle osv.

Obs, detta gäller då från kraftfoder. Protein är INTE farligt och defintivt inte i ett grovfoder (jo, lusern ÄR ett grovfoder)

Skrämmande att höra en ridlärare sprida sådana okunskaper :crazy:

Senast ändrad:

Jag förstår inte vad du menar med protein stärkelse balansen?
Stärkelse i mer än små mängder ingår inte i hästens naturliga foder.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 475
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö hej, jag har en fråga om foder. jag har en D-ponny och funderar om jag ska ge henne betfor eller lusern i vinter. vad jag har förstått...
Svar
6
· Visningar
3 349
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 366
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag hittade ingen nyare tråd om detta och leverantörerna hittar ju på nya/ändrar produkter hela tiden så jag startar en ny. Vilket... 2 3
Svar
43
· Visningar
9 269
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka