Lusern - hon äter det inte

E

Elviramax

Köpte en bal med lusern - klippta strån, ej pellets - då mitt ena sto verkar tappa i hull, och hon får så mycket hö som hon kan äta. Men - hon äter det inte! Jag strör ca 1 kg lusern ovanpå kvällshöet, och hon ratar det, plockar höt underifrån. Sen får hon kanske i sig lite ändå men mycket ligger kvar på morgonen.

Är det vanligt att hästar inte gillar lusernen? Finns det nåt sätt att göra det smakligare? Har köpt korn så hon ska få det också (med havren) men jag tänkte att lusernen var ett bra proteintillskott då höet inte är av bästa kvalitet (sen skörd, ingen analys).

Är tacksam för alla tips ikring detta, kanske kan jag få i henne det på nåt sätt. Eller - hon kanske inte ska äta det om hon inte vill ha det :confused::confused:

Sv: Lusern - hon äter det inte

En vanlig orsak att hästar inte äter ett nytt foder är att de inte känner igen det. De äe inte vana vid smak och lukt. Detta märks väldigt tydligt på vissa föl när de ska lära sig äta ett nytt foder. Då har man ju oftast hjälp av stoet som äter och visar att det går att äta.
Men i det här fallet kan du prova att blanda lite av det hackade strået med havren som hon redan äter. På det sättet kan du då sakta introducera det nya fodret. För att till sist kunna ge henne det rent utan inblandning.

Sedan finns det ju alltid känsliga hästar som inte vill äta vad som helst. De ratar det som de inte tycker är gott helt enkelt. Men hackat strå brukar inte smaka illa för hästar. Möjligtvis att vissa med tandproblem kan uppleva det svårtuggat.

En sak till som kan spela in när du ger henne så pass mycket volymmässigt som ett kilo hack. Är att hon helt enkelt blir mätt på mängden grovfoder hon får. Då väljer hon det hon tycker godast och lämnar det som är mindre gott.

Tack för tipsen! Ska prova att blanda det med havren så får vi se. Hon äter torrt hö utan problem så tandproblem kan vi utesluta.

Prova lucernpellets istället, det blir mindre volym och hästen orkar äta mer:idea: blanda det med övrigt kraftfoder och blöta det!

Min häst är också lite kräsen. Hon äter bara Kraffts Lusern (strå) och ratar andra märken. Men Krafft har väl lite melass på lusernen om jag minns rätt, det blir nog lite godare så skulle jag tro (sockergris själv :D )

Vet inte om det kanske kan hjälpa att pröva Kraffts (om du nu inte har den redan vill säga ;) )

jag ger min lusern hackd ocj korn samt havre och jag blöter det lite och dom älskar det men jag lägger ju i krubban

Vi fodrade Lucernhack strå i krubban, underst, sen kraftfodret ovanpå. Det var alltid slut.

Njaej jag har Green Power tror jag den heter men det ska va melass i den också.

Hann aldrig blötlägga betfor igårkväll så det fick bli lusern i krubban och havre/korn ovanpå. Hon ratade lusernen igårkväll men i morse var det minsann borta :D

Min häst tycker kraffts hackade strå är supergott´, hn äter även Green Power men gillar det inte lika mycket.

Visa hästar tycker inte om lucern strå men kan gilla pellets eller lucern mixen- men den har inte samma innehåll som "vanlig lucern" Men har pållen fått smak för hacket nu så kanske den fortsätter att äta av den. Vet ett par hästar som har en särskild hink i boxen som dom har lucern strået i.
Min donna gillar inte strå (spelar inte någon roll vilket märke det är) så hon får krafts pellets i stället - mums:d

Senast ändrad av en moderator:

* svarar alla med en liten uppdatering *

Numera äter äter hon det!!

Jag gjorde så här att jag lade lite lusernhack i botten på foderkrubban. Havren ovanpå. Efter ett par dar så ställde jag även en murarhink med lusernhack brevid höet. Efter ett par timmar så var hinken tom :cool:

Tack för alla tips, det har verkligen hjälpt, och jag ser redan på hennes hårrem att lusernet gör sin verkan.

Köpte en bal med lusern - klippta strån, ej pellets - då mitt ena sto verkar tappa i hull, och hon får så mycket hö som hon kan äta. Men - hon äter det inte! Jag strör ca 1 kg lusern ovanpå kvällshöet, och hon ratar det, plockar höt underifrån. Sen får hon kanske i sig lite ändå men mycket ligger kvar på morgonen.

Är det vanligt att hästar inte gillar lusernen? Finns det nåt sätt att göra det smakligare? Har köpt korn så hon ska få det också (med havren) men jag tänkte att lusernen var ett bra proteintillskott då höet inte är av bästa kvalitet (sen skörd, ingen analys).

Är tacksam för alla tips ikring detta, kanske kan jag få i henne det på nåt sätt. Eller - hon kanske inte ska äta det om hon inte vill ha det :confused::confused:

Tips! Krafft protein. Men var försiktig 1 kg innehåller 330 smrp. Jag ger min ponny 3 dl om dagen men då är det uträknat från analys baserad på grovfodret! Lycka till!

Har också hört att hästarna föredrar kraffts lusern. Alla hästar jag vet älskar det, inklusive kräsna fullblod!

min pålle åt inte helle lucernaet förrens jag blandade med betfor. inte så mkt betfor utan kankse 2 dl å sen en jäkla massa betfor vattaen då slank de ner =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 916
Senast: Buck
·
Foder & Strö Jag blir tokig! :crazy: Köpte två nya säckar lusern i lördags och sedan dess har hästen inte velat äta!? Hon har fått samma lusern i...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: mysboll
·
E
Foder & Strö Jag har en ganska kräsen häst när det gäller kraftfoder. Och det är inte lätt att hitta ett foder som passar honom. Höet äter han...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 139
Senast: Em_E_liE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka