Lusern/Groov/inget/annat?

trofé

Trådstartare
Mina hästar har hela vintern ätit analyserat hö och efter det uträknad foderstat. De har behövt tillskott av protein samt mineraler.

Sedan några veckor tillbaks får de dock av ett annat parti hö, som saknar analys. Dock har det börjat växa gräs i hagen, så de äter lite av det med. Analys känns onödigt att ta dels för att det är så sent på säsongen, och dels för att de äter gräs också, och ju mer det växer ute desto mer gräs kommer de ju äta istället för hö.

De har ätit soja under vintern, och nu funderar jag på hur jag ska göra med ev tillskottsfoder, då jag faktiskt inte har en aning om vad det här höt innehåller! Ska jag fortsätta med sojan och mineraler till det? Eller lusern som är lite "snällare" och man har mer marginal. Eller tex Groov, och då skippa mineralerna också. Eller strunta helt i kraftfoder?

Den ena hästen rids/motioneras ca 5 dagar i veckan och den andra kanske 3-4 dagar. Känns så svårt när jag inte har analys, men vill inte fodra på en massa som kan vara till skada heller.

Sv: Lusern/Groov/inget/annat?

Jag hade nog hoppat av sojan och gått över till lusern. Med så nära till betet ser jag inte att det skulle vara någon enorm katastrof om de gick ner något i hull, det är värre om de ha överskott.

Hur tänker du ang mineralerna om man skulle gå över till lusern? Skulle du skippa dem?

Jag hade fortsatt med mineralerna, inte minst för selenets skull.
Lusernet är ju dock kalkrikt vilket kan vara värt att tänka på. Är fosfor behovet täckt kan du dock fodra på rätt mkt kalk (om jag minns rätt ända upp till 3 ggr som rekommenderat???) utan problem så jag hade nog fortsatt ge den här korta tiden.

När det sedan blir helbete kan du skippa mineralerna.

Men selen är ju lätt att fixa med tokosel. Det var därför jag var inne lite grann på Groov, för att få med lite mer mineraler, men ändå inte ge ett rent mineralfoder. Det är så svårt så här i skarven med lite bete, och på det ett hö utan analys...

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Habina
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 254
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.