Lusern bör ges i kombination med betfor.?

Tabitha

Trådstartare
Ni foderexperter på detta forum - ligger det någonting i påståendet ovan? Och i så fall varför? Hörde detta i veckan, men har aldrig hört talas om det tidigare.

Sv: Lusern bör ges i kombination med betfor.?

Det låter ju dumt. Då drar man ju ner kvoten igen, så ger man det i syfte att höja kvoten lite när man har dåligt med smrp i grovfodret förlorar man ju i princip effekten om man blandar ut det med betfor. (betfor har kvot på ca 4,5-5,5)

Vad jag fattade det som skulle det gälla lusern i allmänhet - oavsett "form". Anledningen till att jag vill "bottna frågan" är förutom ren nyfikenhet att jag ger mina hästar just lusern (hackad strå eller uppblötta pellets), men betfor slutade jag ge typ 2003.

Jag gav ju min märr lusernhack med betfor samt mineralslickbaljan under hela sommaren o min shettis fick även detta för magens skull o han gick i en egen hage utan gräs o då fick han lite betfor för att blanda med lite mineraler i.

Nu behöver han bara betfor o mineraler/vitaminer o har hösilage på fri tillgång då näringsvärdena är väldigt bra för honom.

Man kan ge enbart lusernhack i samband med hö, det går bra. Beror lite på vad hästen används till, dock.

Min häst står på hö och lusern samt mineraler (och lite morötter ibland) och funkar bra på det. Hon rids dock inte hårt på något sätt men håller hull och ser pigg och frisk ut!

jora, det stämmer... iaf när det är upplösta pellets... det blir nämligen MYCKET lättare att få ur hinken då :angel::p

Varför?

Det knepiga att ge både lusern och betfor är att det blir en hemskt massa kalk hästen får i sig...

Fast det kanske är som nån ovan sa, det blir lättare att slå ur hinken :)

Aldrig hört, och har svårt att tro på. Vad var motiveringen (Bubbla tror nämligen att alla har en motivering till sina påståenden ;))?

Kanske kan vara bra att blanda lusern hack och betfro till unghästar för att det ska bli mer lätt smält...

Jag ger mina hästar betfor och Lusern hack. Fast för min del beror det mest på att jag vill få ihop en bra foderstat.
Och liiite för att jag vill komma åt betfor vattnet för att hälkla över gamla pållans hö.:)

det har jag också hört, fast då gällde det att "det blir mer smakligt och därför äter hästarna det med större glädje" ;)

dessutom blir det automatiskt uppblött då också ju.. :D

Vad grundades detta påstående på?

Tydligen skulle det ha med magen och matsmältningen att göra, och det kom från en person som enligt uppgift skulle vara väl insatt i foderfrågor. Kryptiskt, men det var vad jag hörde. Därför ville jag kolla om detta var något som ni andra foderinsatta kände till. Själv ger jag ju som sagt bara lusern till mina hästar och - tja - det har ju inte hänt någonting med dem de senaste fyra åren i alla fall.

Jag fodrar alltid med två stora nävar lucern mix (ej pelleterat) i kraftfodret, både till föl, unghästar samt avelston.
Kraftfodret består av havre, korn, betfor.

Jag gör detta för att hästarna inte kan kasta i sig sitt kraftfoder, utan behöver tid för att tugga i sig det.

Tydligen skulle det ha med magen och matsmältningen att göra, och det kom från en person som enligt uppgift skulle vara väl insatt i foderfrågor. Kryptiskt, men det var vad jag hörde. Därför ville jag kolla om detta var något som ni andra foderinsatta kände till. Själv ger jag ju som sagt bara lusern till mina hästar och - tja - det har ju inte hänt någonting med dem de senaste fyra åren i alla fall.

Jag är inte expert på detta. Men jag har gett mina hästar betfor och lusern samtidigt i flera månader. Den ena av dem har haft fång och är antagligen extra känslig för foder som är besvärligt att smälta.
Både betfor och lusern ska innehålla fibrer som är bra för matsmältningen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 444
Senast: exotic
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 524
Senast: mackan
·
Hundhälsa Gamle hunden (12,5, Beauceron, kastrerad hanne) var till veterinären igår för att få ny antibiotika utskriven då han droppar igen...
Svar
4
· Visningar
1 069
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka