Lurar hon mig?

Sandra_99

Trådstartare
HAr varit och tittat på en foderhädt. Ägaren i fråga har 2 hädtar och ska lämna ut denna pga att hon vill ha en tävlings häst och inte klarar 3 hästar tids- eller penga mässigt.

Jag vart och tittade och provred, 2 gånger. Allt gick bra och hon sa att jag gärna fick hämta hem honom. Vi bestämde att jag skulle komma på Onsdag (jag tog ledigt från jobb), då ringer hon tisdag kväll ooch säger att dom ska hämta hennes nya, 60 mil bort, på Onsdag och hon hinner därför inte vara hemma så att jag kan hämta den andra.

Jag blir jättebesviken men okej vi bestämmer Måndag istället. Jag ringer på Torsdag eftermiddag och undrar om vi inte kan komma redan Fredag eftersom att det skulle passa bättre för mig. Jo visst det är okej så vi bestämmer kl 12, efter hon jobbat.

Jag tar mig återigen eldigt från halva mitt arbets pass. Ringer för att dubbel kolla. Då kan hon inte för nu har dom ringt från hennes andra jobb, timvikarie på ett ålderdoms hem, och bett henne jobba till sent på kvällen.

Nu ska hon ringa imorgon kväll vid 18. Blir så himla besviken när hon bara ändrar. Har frågat rakt ut om hon ångrat sig men hon säger bestämt nej och att det känns jättebra att låna ut honom till mig.

Hon har annonsen kvar, men jag tar o andra sidan aldrig bort mina annonser heller även om dom inte gäller längre.

Så vad tror ni? Kommer jag någonsin få hem hästen?

Sv: Lurar hon mig?

Svår fråga, men visst får man dåliga vibbar när man tar ledigt från jobb och sen ändrar folk sig i sista stund två ggr på rad dessutom... Tror du ska dra ner förhoppningarna lite för dig själv, så att du inte blir grymt besviken (blir man ju ändå jag vet...) om det nu inte skulle bli den hästen.

Jag hade nog intalat mig själv om jag var du att ringer hon så ringer hon. Be henne ge förslag då hon kan. Ändrar hon igen hade jag sett mig om efter en annan häst...blir ju en dyr en innan du ens fått hem den om du ska ta ledigt hela tiden....:)

Jag skulle ge det en chans till, men inte ha för stora förhoppningar.
Säg när ni bestämmer tid att om det ändras en gång till så blir det inget, för du kan inte ta ledigt mer och gillar inte vel.
Hade det varit köp så slipper du ju personen efter affär, men nu gäller det ju foder så se till att allt hamnar på papper , så det inte blir samma vel senare också.

Jag håller med att man får lite dåliga vibbar, men det kan ju också ha fullkomligt klara anledningar. Jobb måste ju många gånger gå först - det här med pengar:devil:. Men ett bra tips som du ger är att se till att ALLT finns skrivet på kontrakt. Längden på foderavtalet, hur det sägs upp, vem som betalar vad (försäkring, ev veterinärkostnader, vaccinationer etc). När vi hade foderhäst kom vi också överens att om ägaren ville sälja hästen hade vi förköpsrätt till en summa som fastställdes när vi hämtade den. Även detta stod i kontraktet. Det finns bra färdiga fodervärdsformulär att köpa. Gör det!

Känner igen mig lite i det du skriver.
När jag letade foderhäst i höstas var jag iväg tidigt en lördagsmorgon ca 20 mil hemifrån. Då jag kom fram så var ägaren rejält bakfull och kunde inte köra, jag fick vänta en stund.
Hästen visade sig vara riktigt bra och jag bestämde mig att bortse från det inträffande.

Ringde sen i två dagar utan att få tag i ägaren. När jag ringde från hemligt/dolt nr så svarade hon. Då fanns det 1000 ursäkter varför hon inte svarat.
Vi bestämde när jag skulle hämta henne. Några dagar innan försökte jag få tag i ägaren igen, samma visa igen. Svarade inte om hon såg att det var jag.

Jag tog beslutet att tacka nej till en mkt fin häst just pga ägarens velande.

Nu fick jag tag i en annan som hade en underbar ägare (trodde jag) hon har nu försvunnit i tomma intet hon oxå. Hennes häst har det dock jätte bra så det är inga problem men det hade vart bra att kunna få tag i ägaren.

Jag skulle dra öronen åt mig om jag vore du. För om hon är så här strulig nu hur ska hon då inte bli sen, om det tex händer något med hästen, om du måste lämna tillbaka den etc etc?

Hej alla!
Hin rinde inte idag, så jag ringde först kl 18.30 ock skickade sedan iväg ett mess från systerns telefon (min egen vart död). Inget hände. Fick nu ett vidarebefodret sms från min syster från ägaren.

Hon fick jobba längre än hon trodde + att hon ska jobba inatt men säger att hon kan komma och lämna hästen på Måndag då kan hennes man köra.

Så ser läget ut just nu men allt mitt hopp är försvunnet, hoppas inte alls på Mändag. Bad henne höra av sig när hon visste när dom kom iså fall. Men det blir väl inget, hoppas fortfarande men förväntar mig inget liksom.

Hej alla!
Hin rinde inte idag, så jag ringde först kl 18.30 ock skickade sedan iväg ett mess från systerns telefon (min egen vart död). Inget hände. Fick nu ett vidarebefodret sms från min syster från ägaren.

Hon fick jobba längre än hon trodde + att hon ska jobba inatt men säger att hon kan komma och lämna hästen på Måndag då kan hennes man köra.

Så ser läget ut just nu men allt mitt hopp är försvunnet, hoppas inte alls på Mändag. Bad henne höra av sig när hon visste när dom kom iså fall. Men det blir väl inget, hoppas fortfarande men förväntar mig inget liksom.

Verkar vara en mkt opålitlig människa....kommer hon inte med hästen på måndag så ring till na å säg att du kommer på tis å hämtar hästen å att hon får hålla sig hemma då. Om int hon vill att du ska ha hästen el va det är för nå kan hon väl säga det. Lite taskigt å dra ut på det hela tiden...

Du får väl se det som en glad överraskning om det blir så.
Varför inte kolla runt på andra annonser imorgon, för om du hittar nåt intressant så hör hon säkert av sig. Brukar vara så, allt eller inget :)

Känner igen mig lite i det du skriver.
När jag letade foderhäst i höstas var jag iväg tidigt en lördagsmorgon ca 20 mil hemifrån. Då jag kom fram så var ägaren rejält bakfull och kunde inte köra, jag fick vänta en stund.
Hästen visade sig vara riktigt bra och jag bestämde mig att bortse från det inträffande.

Ringde sen i två dagar utan att få tag i ägaren. När jag ringde från hemligt/dolt nr så svarade hon. Då fanns det 1000 ursäkter varför hon inte svarat.
Vi bestämde när jag skulle hämta henne. Några dagar innan försökte jag få tag i ägaren igen, samma visa igen. Svarade inte om hon såg att det var jag.

Jag tog beslutet att tacka nej till en mkt fin häst just pga ägarens velande.

Nu fick jag tag i en annan som hade en underbar ägare (trodde jag) hon har nu försvunnit i tomma intet hon oxå. Hennes häst har det dock jätte bra så det är inga problem men det hade vart bra att kunna få tag i ägaren.

Ja fattar inte att sånna människor lägger ut anonser på hästarna och sen går det inte få tag på dom när det e dags att hämta dom.....tråkit

Om hästen kommer på måndag se då till att ni skriver ett kontrakt som tydligt anger vem som skall göra vad. Glöm inte att ni båda skall skriva under. Lycka till

Om hästen kommer på måndag se då till att ni skriver ett kontrakt som tydligt anger vem som skall göra vad. Glöm inte att ni båda skall skriva under. Lycka till

Detta tror jag är nog så viktigt. Skriv kontrakt om minsta lilla.
Tänk om det blir sådant här strul, ihop med upprörda känslor. om hästen skadar sig eller du vill lämna hästen/bryta kontraktet tidigare.

Hej alla!

Menar du att hon sagt att hon jobbade kväll & natt på det? Då skulle jag iaf börja fundera, för så får man inte ens arbeta. Man kan som timmis arbeta dag & ha ledigt på eftermiddag/kväll för att sen gå på natt men inte kväll+ natt.

Du ska väl ändå inte sitta och vänta ifall hon behagar komma med hästen?
Skippa den här hästen helt. Säkert inget fel på hästen, men ägaren verkar vara totalt respektlös. Hon lovar hit och dit och du ska behöva ta ledigt, men själv offrar hon inte ett dugg vad gäller jobb osv för att hålla det hon lovar.
Denna ägare kommer du få problem med. Ring och dra dig ur innan det blir för invecklat. Det finns andra hästar med trevliga och tacksamma ägare som håller det de lovat. Denna människa är inte seriös även om hon nu skulle tro det själv.
Man ska behandla andra som man vill bli behandlad själv!

Precis och som timmis måste hon inte tacka ja till jobb..

Nu finns det ju inget som säger att hon är timanställd Jag har haft jobb där man inte själv kan råda över arbetstiderna plus att de lagar som styr jobbet går över arbetstids bestämmelserna

Arbeten som det kan gälla är t ex vissa inom sjukvården och inom rättsväsendet.
Om det kommer in ett akutfall som man måste operera så går det ju inte att gå hem mitt i bara för att man jobbat X antal timmar.
Samma inom rättsväsendet finns det en person som är frihetsberövad Så går den personens rättigheter före arbetstidslagen för den som t ex utreder ärendet. Man kan ju inte bara lämna ett sådant jobb och säga tyvärr du får sitta här tills imorgon för nu har jag gjort X antal timmar.

Vad som gäller hästägaren i det här fallet vet vi ju inte. Så det kommer att ge sig imorgon om TS får en häst eller ej. Men jag kan mycket väl tänka mig att just arbetet är anledningen till att ägaren inte hinner med två hästar och ska lämna en på foder.

Nu finns det ju inget som säger att hon är timanställd Jag har haft jobb där man inte själv kan råda över arbetstiderna plus att de lagar som styr jobbet går över arbetstids bestämmelserna

Arbeten som det kan gälla är t ex vissa inom sjukvården och inom rättsväsendet.
Om det kommer in ett akutfall som man måste operera så går det ju inte att gå hem mitt i bara för att man jobbat X antal timmar.
Samma inom rättsväsendet finns det en person som är frihetsberövad Så går den personens rättigheter före arbetstidslagen för den som t ex utreder ärendet. Man kan ju inte bara lämna ett sådant jobb och säga tyvärr du får sitta här tills imorgon för nu har jag gjort X antal timmar.

Vad som gäller hästägaren i det här fallet vet vi ju inte. Så det kommer att ge sig imorgon om TS får en häst eller ej. Men jag kan mycket väl tänka mig att just arbetet är anledningen till att ägaren inte hinner med två hästar och ska lämna en på foder.

Enligt TS så är hon det på ett av sina jobb, och anger det som skäl till förflyttning av dagar pga att hon åkt på jobb.

Jag vet nog hur det är, är själv timanställd inom vården.

Usch, sådana där människor är så tråkiga att ha och göra med, jag har träffat på en del nu senast när jag letade medryttarhäst i höstas. En kvinna ringde mig efter att hon sett min annons, jag kom ut och provred - hon sade att det var bra och att vi skulle bestämma en dag nästa vecka när vi red ut tillsammans så hon kunde visa mig ridvägarna. Jag ringde henne men hon var sjuk och kunde inte denna vecka så jag ringde henne efter ca 1 vecka igen då hade hon helt plötsligt bytt nummer, hade dock kvar hennes mans nummer som hon ringt mig på innan provridningen så jag ringde honom som gav mig det nya och så ringde jag igen.
Hon var fortfarande sjuk och skulle ringa mig när hon blev frisk, visst att hon gjorde ... Knäppa människa som inte kan säga direkt att hon ångrat sig istället för att bara hålla käft och hoppas på att hon ska slippa undan att lämna ett rakt svar. Jag skickade även ett (artigt) mail till henne efteråt där jag skrev att jag uppskattade ärlighet framför att tiga still och att hon borde tänka på att inte bete sig så där mot andra ev. medryttare i framtiden. Inget svar.
Jag kanske borde förstått att en B-kändis från en dokusåpa med en man som jobbar på ett avskytt företag som förföljer kändisar inte skulle varit världens pålitligaste. :angel:
Nu i efterhand är jag glad att det inte blev något trots att jag gillade hästen för jag har hittat en perfekt medryttarhäst och framför allt hästägare nu.

Hur som helst så skulle inte jag tro för mycket om jag vore du men jag hoppas för din skull att ni skriver ordentliga kontrakt om det blir av. Det ska man alltid göra men det känns kanske extra viktigt när människan redan visat sig vara en aning "opålitlig".

Precis och som timmis måste hon inte tacka ja till jobb..

Fast jag som timmis fast inte inom vården kan inte tacka nej för det har jag inte råd med. Och jag vet aldrig när det blir nästa chans att jobba. Så det ska något väldigt speciellt till för att jag ska tacka nej när dom ringer.

/Camilla

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: Raderad medlem 147980
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 303
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus