Sv: Lurad!!!!!!
Jag har inte särskilt många domar på fötterna inom hästvärlden men som jag skrev över lag gäller att man måste sköta sin undersökningsplikt.
Jag ifrågasatte om veterinären såg på besiktningen innan köp att åldern på tänderna inte riktigt stämde med åldern på passet. OM veterinären gjorde det så ifrågasatte jag varför man köper en sådanhäst öht.
Om hästen kostar 20 000 kr eller 200 000 kr är oväsentligt. Röntgar man inte kan man givetvis missa lösa benbitar.
Hur vida säljaren är näringsidkare eller inte framgår inte någonstans eller har jag missat när TS skrev det?
Och nu lämnar jag denna tråd för TS verkar inte ha några svar på mina frågor.
Och Fhalis !!
Hur många domar har ni läst och vad har ni på fötterna för att helt klart säga att hon inte har gjort sin undersökningsplikt ? SEdan anser jag som person att man inte gjort sin undersökningsplikt om man inte röntgar. Men det är min högst personliga åsikt.
Om man tex köper en häst för tex 20,000 Vi har ingen aning om vad pållen kostar .. Och man vetrinärbesiktar den säljaren betalar , denne är näringsidgare . Frågan är då om man helt klart kan och ska abslolut röntga hästen för de pengarna ???
Har vetrinären inte kunnat åldersbestämmahästen vid besiktningen ,hur kan man då som köpare belastas för detta , den Vet kanske Eller ska kolla att åldern stämmer vad säljaren säger !
Ni ska inte sitta och säga att si och så är det !!!!
För hon har undlåtit sin undersöknings plikt tala istället om att hon EVENTUELLT har undlåtit sin UNDERSÖKNINGSPLIKT ..
Hon ska prata med en advokat som kan hästrätt och ge denne all fakta så får hon veta vad som EV kan gälla i hennes fall !!
Miaa
Jag har inte särskilt många domar på fötterna inom hästvärlden men som jag skrev över lag gäller att man måste sköta sin undersökningsplikt.
Jag ifrågasatte om veterinären såg på besiktningen innan köp att åldern på tänderna inte riktigt stämde med åldern på passet. OM veterinären gjorde det så ifrågasatte jag varför man köper en sådanhäst öht.
Om hästen kostar 20 000 kr eller 200 000 kr är oväsentligt. Röntgar man inte kan man givetvis missa lösa benbitar.
Hur vida säljaren är näringsidkare eller inte framgår inte någonstans eller har jag missat när TS skrev det?
Och nu lämnar jag denna tråd för TS verkar inte ha några svar på mina frågor.
Senast ändrad: