Lurad!!!!!!

B

Boyzan_69

:confused:
Köpte ponny juli-07 för tävling och träning. Ponnyn visade sig vara mycket äldre på tänderna än vad som stod i passet. Detta var problem nr:1. Vid vidare undersökningar visade det sig att ponnyn har lösa benbitar i båda kotorna bak. Säljaren vill inte befatta sig med hästen utan menar att det är mitt fel. Ponnyn har ont och jag vet inte vad jag ska göra...

Sv: Lurad!!!!!!

Gjordes det en besiktning vid köpet? Var du närvarande?
Köpte du av privatperson eller näringsidkare?

Finns inte så mycket du kan göra! Hade ponnyn lösa benbitar redan när du köpte den så hade det upptäckts med en röntgen. Annars har den fått dem hos dig och då är det inte förra ägarens fel.

Likadant med tänderna en enkel veterinärbesiktning innan köp hade påvisat detta. Alltså har ud som köpare brustit i undersökningsplikten och kan inte kalla detta för dolda fel.

Har ponnyn ont se till att den får medicin så den slipper smärtan.

Besiktning gjordes av säljaren. Och vad det gäller tänderna så sa både tandläkare och vet samma sak. Ponnyn besiktades ua vid köpet och bara ett par månader senare var den halt.

Besiktning gjordes av säljaren. Och vad det gäller tänderna så sa både tandläkare och vet samma sak. Ponnyn besiktades ua vid köpet och bara ett par månader senare var den halt.

Men om tandläkaren och veterinären sa samma sak dvs (om jag fattat rätt) att hästen är äldre en vad passet säger varför köper man hästen då?

Att hästar blir halta är sådant som händer. Gjordes det en röntgen vid besiktningen?

Självklart vill inte gamla ägaren ha tillbaks en halt häst 9 månader efter försäljning.

Finns inte så mycket du kan göra! Hade ponnyn lösa benbitar redan när du köpte den så hade det upptäckts med en röntgen. Annars har den fått dem hos dig och då är det inte förra ägarens fel.

Likadant med tänderna en enkel veterinärbesiktning innan köp hade påvisat detta. Alltså har ud som köpare brustit i undersökningsplikten och kan inte kalla detta för dolda fel.

Har ponnyn ont se till att den får medicin så den slipper smärtan.

:eek: Är du Domare eller eftersom du rent av bara kastar ur dig saker rätt ut efter vad du hört på Buke !!

Mia

Även om säljaren fått gjort en besiktning, bör du som köpare göra en oxå!! Du har som köpare "undersökningsplikt"!

Har du reklamerat hästen skriftligen till säljaren ? Skriv ett rekomenderat brev och ta kontakt med en advokat istället för att lyssna på *Domaren* som skriver här och ta reda på vad du har för rätt men du har inte tid att vänta på saker och ting !?!

Mia

:eek: Är du Domare eller eftersom du rent av bara kastar ur dig saker rätt ut efter vad du hört på Buke !!

Mia

Nej jag är inte domare! Men jag vet att generellt oavsett vad du köper så har du undersökningsplikt och har du inte fullgjort den så har man inte så mycket att hämta.

Och jag hör faktiskt saker på andra ställen än Buke. Du vet jag har ett liv också.

Har du reklamerat hästen skriftligen till säljaren ? Skriv ett rekomenderat brev och ta kontakt med en advokat istället för att lyssna på *Domaren* som skriver här och ta reda på vad du har för rätt men du har inte tid att vänta på saker och ting !?!

Mia

Håller med, men har blivit tipsad om att man inte ska skicka breven rekommenderat för då kan de kolla vem avsändaren är och helt enkelt inte hämta ut brevet och "aldrig heller ha fått det". Enligt Sveriges lagar räcker det att du skickar ett brev och själv tar en kopia på brevet för att styrka att du skrivit och skickat det. Allt detta enligt jurist.

Jag håller med Mysaan!!
Hade man gjort en egen besiktning som köpare hade säkert dessa "fel" kommit fram!!"

Vad är det för trams att slänga ur sig sådana anklagelser mot Mysaan?
Faktum är, än en gång, att man som köpare har undersökningsplikt!!
Såsom det har lagts fram här i detta fallet verkar det som om köparen har missat detta! Tyvärr.......Och det är jättetråkigt!

Nja...det där med att skicka rek. är bra!! DÅ har du verkligen bevis på att du har skickat brevet!! Att sen inte mottagaren hämtar ut det spelar ingen större roll. DU HAR SKICKAT DET!!! Det är det som räknas!

Jag håller med Mysaan!!
Hade man gjort en egen besiktning som köpare hade säkert dessa "fel" kommit fram!!"

Vad är det för trams att slänga ur sig sådana anklagelser mot Mysaan?
Faktum är, än en gång, att man som köpare har undersökningsplikt!!
Såsom det har lagts fram här i detta fallet verkar det som om köparen har missat detta! Tyvärr.......Och det är jättetråkigt!

Klart jag är hemsk! Jag tyckte inte synd om henne och höll inte med om att gamla ägaren utan knorr skulle ta tillbaks hästen.

Till TS:
Visst absolut tråkig med skadad ponny. Men om benbitsproblem inte fanns innan köp så kan man knappast inte kräva att f.d ägaren ska ta tillbaks hästen. Fanns problemet men man valde att inte röntga pga billig ponny eller vad som så har man inte uppfyllt sin undersökningsplikt. Och jag har fortfarande inte fått svar på hurvida detta med tänderna uppdagas innan köp eller ej.

Jurist som talade om detta för oss förra veckan att slipade människor gjorde så. Hade du bara en kopia på det skickade brevet så tror man på ditt ord att brevet är skickat, så fungerar sveriges lagar tydligen.

Bara ett litet tips som jag själv inte har tänkt på.

Om det gäller importer så är det ganska ofta åldern inte stämmer.Ang.de lösa benbitarna,om nu inte köpet kan hävas,hur är det med din försäkring?Vet många som opererats för det och blivit helt bra.

OM det uppdagades att hästen var äldre än vad som stod i passet EFTER affären var fullbordad, tycker jag att det är bedrägeri. Om säljaren medvetet undanhöll hästens ålder, är det väl inte köparens fel?

Tråkigt med ponnyn :(
Om säljaren gjorde besiktning, fick du se protokollet eller sa h*n bara vad som stod?
Tycker ändå att du skulle ha gjort besiktning själv också för att vara på den säkra sidan, men det är som vanligt lätt att vara efterklok.

Ta kontakt med en jurist som kan hjälpa dig och ta hand om hästen så gott du kan tills vidare

Jag skulle prova att reklamera köpet. Är hästen ua vid besiktning och böjprov och sedan visar sig ha lösa benbitar (som med all trolighet tillkommit före köpet) så skulle jag ställa säljaren till svars. Däremot hade det varit en klar fördel för dig om du själv stått för besiktningen. Ang. tänderna och åldern tror jag inte det är mycket att göra åt, det borde hamna inom den normala undersökningsplikten. Är det en näringsidkare (en som har företag) du köpt hästen av eller en privatperson?

Och Fhalis !!

Hur många domar har ni läst och vad har ni på fötterna för att helt klart säga att hon inte har gjort sin undersökningsplikt ?

Om man tex köper en häst för tex 20,000 Vi har ingen aning om vad pållen kostar .. Och man vetrinärbesiktar den säljaren betalar , denne är näringsidgare . Frågan är då om man helt klart kan och ska abslolut röntga hästen för de pengarna ???

Har vetrinären inte kunnat åldersbestämmahästen vid besiktningen ,hur kan man då som köpare belastas för detta , den Vet kanske Eller ska kolla att åldern stämmer vad säljaren säger !

Ni ska inte sitta och säga att si och så är det !!!!

För hon har undlåtit sin undersöknings plikt tala istället om att hon EVENTUELLT har undlåtit sin UNDERSÖKNINGSPLIKT ..

Hon ska prata med en advokat som kan hästrätt och ge denne all fakta så får hon veta vad som EV kan gälla i hennes fall !!

Miaa

Det här med tänder är lite lurigt, faktiskt. När en häst kommit över unghäståren med mjölktänder så är det inte tillförlitligt längre.
Hur tänderna sedan slits kommer att mycket beror på vad hästen äter och om den går på bete vilken typ av bete. Generellt kan man säga att ju mer grus som hästen kommer i kontakt med ju mer påverkas tänderna. Så på äldre hästar är det väldigt svårt att säga exakt hur gammal den är genom att titta på tänderna.

Undersökningplikten beror väldigt mycket på vilken status som säljaren har. Är säljaren näringsidkare så är undersökningplikten för en privatperson nästan obefintlig. Är säljare en privatperson som säljer till en privatperson så kan det hamna i lite annan dager så att säga. Då får man börja titta på prisklass på ponny för se vad som kan räknas som rimligt att göra för typ av undersökning.

Om det hanlar om en importerad ponny så kan även säljaren vara ett offer om h*n inte importerat den själv. Så det är ju inte som bara är svart eller vitt och man behöver veta mycket mer för att kunna säga vad som gäller.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 334
Senast: Anon89
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka