Lurad på häst byte!

nice and happy

Trådstartare
Om man har bytt häst med en annan & den andra personen har sagt massa saker om hästen som man byter sig till inte alls stämmer. Vad gör man då?
Hon har sagt att hästen var i full konditon & bra skick & & kunde ridas av alla. Sen när det har dykt upp saker som inte stämmer & man har frågat henne om då säger hon en annan sak.
Kommer fram saker som att hästen har stått i ca 3mån, fast innna så var hon i full kondition & va redo att starta 70km i distans.
Hästen hade väldigt långa tänder så att det hade blivit sår i munnen på hästen, upptäckes vid en raspning. Då sade förra ägaren, oj slarv ifrån min sida.
Hästen vill inte gå & stannar för saker, rör inte en min när man skänklar & smaka på den. Då säger hon: glömde säga det att man måste ha spö på henne, hon testar nog bara. Hon gör ännu så efter 3 veckor...
Hon vill inte trava & galoppera, blir sur & lägger bak öronen & bjuder inget. När man driver på så lägger hon öronen på nacken & sparkar bakut så att sadeln slår en i rumpan fast man står upp i fält sitts.
Förra ägaren säger att så har hon alllldrig gjort så förut...
Jag har ut en massör som säger att hon sitter fast i korset & har gjort det ett tag därför har hon ont & sparkar. Hon har fått massage varje dag & hon har lossnat & känns väldigt mjuk i rumpan men hon sparkar ännu bakut & vill inte springa.

Finns det nå man kan göra för att kräva tillbaka bytet?

Sv: Lurad på häst byte!

Veterinärbesiktade du inte innan köp har du en ganska dålig sist, och jag gissar utefter vad du skriver att du INTE gjorde det =/

Först måste du låta kolla upp hästen på klinik! Det låter som den mest troliga orsaken till beteendet är smärta, spec om hon hade spänningar etc i kroppen (som kan vara sekundära av underliggande problem).

Sen, har du vad säljaren sagt om hästen (dvs utfästelsen) på PAPPER? Dvs vad står det i kontraktet?

Kruxet vid hästköp (dit byten ju får räknas) är att man har en undersökningsplikt som köpare. Att undersöka själva varan, i detta fall hästen. Struntar man i det, så har man ordentligt begränsade möjligheter att reklamera ett köp om varan sen har fel som man borde upptäckt vid undersökningen. T ex när det gäller hästar så fel som kunde/skulla ha upptäckts vid en vanlig veterinärbesiktning, de räknas inte som dolda, och är inte skäl till reklamation. Struntar man att veterinärbesiktiga så struntar man i att undersöka och accepterar skicket i juridisk mening.

Dock, så en säljare får inte komma med falska uppgifter, så om du har papper på att säljaren säger hästen är si och så, och sen papper på att hästen vid köp INTE var si och så utan ditt och datt, så har man en bättre chans.

Hur länge har du haft hästen? (Ju längre tiden gått dessto svårare att bevisa att ev problem fanns vid köpet).

Men börja med att utreda hästen på klinik, röntga gärna med, och därefter vet du mer om huruvida du har någon reklamationsmöjlighet. Och ja, det kostar. Men det är en kostnad du inte kommer undan tyvärr. Om det i slutänden visar sig att du har rätt att reklamera hästen/häva köpet kan du kräva säljaren på de pengarna dock.

Lycka till! (Och nästa gång - veterinärbesiktiga)

Men om hästen är försäkrad så behöver det ju inte kosta så fasligt mycket.
För utredas behöver den.

Men om hästen är försäkrad så behöver det ju inte kosta så fasligt mycket.
För utredas behöver den.

Beror ju på. Är den försäkrad och en försäkring tagits över av nya ägaren så blir det inte så dyrt nej. Ändrades försäkringen eller nytecknades i samband med köp/byte och det är problem som fanns vid bytet täcker inte försäkringen. Så det beror ju lite på.

Men har man tur så blir det inte så dyrt nej =) Men även om man får betala ALLT ur egen ficka så är det bara att göra.

Använder du samma sadel som tidigare ägare? En sadel som itne passar kan ge den reaktionen och om du använder en annan sadel så kan det ju vara anöedningen till att det inte märkts tidigare.

I övrigt så skulle jag kolla upp hästen på klinik.

har du inte vet bes hästen? och har du inte hälsat på och provridit hästen som du ska byta till dig?

Veterinär besiktade ingen av hästarna då hon hade gjort det i sommras på sin häst & den va UA.
Har tecknat ny försäkring så det blir så att jag får betala ur egen fick om jag skall åka in med henne till kliniken.
Massören tyckte inte att jag skulle behöva åka in till kliniken för att hon har ont pgr att hon suttit fast i korset ett tag men att hon skall bli bättre... Men då är ju frågan, om hästen blir helst återställd i korset men hon kanske fortsätter att sparka bakut & surar & inte vill springa. Hon kanske har fått som hon vill innan & därför ägaren inte ridit henne på 3mån.
Jag har sparat alla mail ifrån henne. Innan bytet där hon har sagt si & så & även dom jag fått efter bytet när det står en helt annan sak.

Vart skall man vända sig om hon inte vill gå med på bytet?

Jag har mailat henne & väntar på svar...

Om du vill reklamera och hon inte vill, så får du stämma henne i tingsrätten.

Och då MÅSTE du ha dokumentation och utlåtande från t ex veterinär etc.

Så det första du ska göra är en veterinär utredning.

Det är jättebra att du tagit ut massör. Men när man har så här stora problem så anser iaf jag att man går igenom pållen på klinik först och sen kan man använda alternativa behandlingar som massage osv.

Tyvärr har jag inget svar om det juridiska. Men just nu har du ju iaf ansvar över hästen och det är ditt jobb att se till att den får vård.

Fick med en sadel, som är utprövad av sadelmakare så sedaln ligger iaf bra på henne...
Hon rör sig annars bra, hon är inte stel el halt i något ben.
Jag får fortsätta jobba vidare med henne & se nästa vecka hur hon beter sig om det blir bättre el sämre. Blir det ingen förbättring så blir det kliniken nästa.
Tänkte bara ut & skritta nu & vänta några dagar med trav & galopp, för då borde hon ju vilja springa om hon inte fått gjort det. Vill hon inte då heller så kan man ju undra vad som är fel för det är trotts allt ett fbl & dom skall ju vilja springa :)
Hon rids just nu varannan dag, dom andra dagrna är vi ute på promenad, longerar, masserar & bara myser... Någon som har nå andra förlag hur jag skall träna för att försöka bli bättre?
Har haft henne ca 3veckor. Har märkt att hon har väldigt dåligt självförtroende & litar inte allt för mycket på människor. Tycker bara så himla synd om henne. Då hon i övrigt är en himla trevlig häst att ha att göra med...

Ville du reklamera eller ej? Vill du reklamera ska du INTE 'vänta och se' utan då direkt kolla upp på klinik och reklamera köpet.

Men du tycks inte vilja kolla upp, oavsett behålla eller ej? =/

När provades sadeln ut? Hon hade vilat tre månader sa du, det innebär att det som passade INNAN vilan inte passar efter.

Har jag skrivit att jag inte vill kolla upp henne på kliniken?
Jag skrev att jag skulle vänta om det blir bättre tills nästa vecka, då skulle det bli kliniken nästa. Det är julafton på mån så jag lär inte kunna få komma in på kliniken på ett par dagar så varför inte forsätta jobba henne under dom dagarna jag väntar att få koma in!
Så JO jag vill kolla upp henne oavsett reklamation el ej!
Men det lär bli svårt att reklamera en häst där man skrivit i kontrakt att inget öppet köp el ångesrätt finns?
Lär kosta en slant att gå till rättigång med det hela?
Någon här inne som har reklamerat häst? Hur lång tid tog det? Va det svårt? Dyrt med alla kostnader?
Har ännu inte fått svar ifrån henne, förhoppningsvis får jag det under kvällen annars får jag ringa henne.
Sadeln ligger bra på henne. Har prövat att longerat henne utan sadel & då har hon oxå bara blivit sur när hon skulle galoppera så det är nog inte sadeln som ligger fel.

Nej, inte rakt ut, men du skriver att 'massören sa det inte behövs', att du ska prova se om hon blir piggare av överskottsenergi, och om inte bla bla - DÅ ska du kolla på klinik.

Och det säger du sista vardagen innan jul, dvs fullt medveten om att ett klinikbesök om du hade ringt idag, ligger några veckor fram i tiden - minst.

Dessutom - om du nu vill reklamera hästen så återigen, då ska du INTE vänta, inte testa ditt och inte testa datt.

Sadeln kan ju vara det som gör att hon exvis får ont i ryggen. Det försvinner ju inte automatiskt för sadeln tas av. Eller så är det spänningar och snedhet. Eller de t ex ledinflammationer hästen kan ha fått av ovan nämnda. Det är tyvärr omöjligt att säga si eller så.

Men du svarade inte på min fråga - NÄR är sadeln utprovad?

Det kostar att gå till tingsrätt ja, vinner man får ju motparten betala, förlorar man får man betala både sina egna och motpartens kostnader. Hemförsäkringens rättsskydd brukar gå in och hjälpa till. Men innan du ens kan ta ställning till OM du har någon chans att vinna, och det är vits att stämma säljaren, behöver du det där klinikutlåtandet. Sen hör du med advokat, och förklarar hela bilden samt hur säljaren ställer sig.

Ingen ångerrätt, befintligt skick etc håller inte i rätten såtillvida att varan inte är i sådant skick som man normalt kan anta att den ska vara i, och man kan absolut inte hävda det om man LJUGIT om varans skick, vilket du ju säger köparen har. Dock är det såhär för oss lekmän OMÖJLIGT att svara på om du övht har en chans att reklamera köpet. Det beror på om det är fel på hästen och vad som är fel, samt vad som står i kontrakt osv. En jurist kan däremot svara bättre på det.

Något som du MÅSTE göra för att ha minsta chans att reklamera är att reklamera i TID. Dvs när du upptäcker felet, inte flera veckor/månader senare efter att ha provat ditt och datt!

Hr hästen tävla i distansritt så ska det väl inte vara några problem att rida hästen utan spö? (eftersom det ej är tillåtet med spö)

Jo vet att det är vänte tid på kliniken.
I tis så gick hon det bästa passet, därför ringde jag inte veterinären för jag trodde att det skulle gå lika bra idag när jag skulle ut & trava & galoppera. I tis bjöd hon bra & blev inte sur när man drev på henne, då ville hon verkligen jobba.... Hon gjorde ett litet skutt mitt i galoppen, mest glädje skutt tror jag.

Därför tänkte jag att under tiden man väntar på tid hos veterinären så kan man väl lika gärna pröva sig fram i stället för att bara låta henne gå en hage & skrota?

Sadeln är utprövad för 2år sedan. Har prövat att haft gelpadd under ett tag & utan men det spelade ingen roll. Kan testa syrrans sadel.

Men du väntar inte på tid hos veterinären, du väntar med att ringa veterinären. DET jag vänder mig mot, när du startar en tråd om att du vill häva ett köp pga fel på hästen, och hästen enligt ditt första inlägg har ett kraftigt avvikande beteende, som kan (men inte behöver vara) vara smärtrelaterat.

Är sadeln utprovad för två år sedan kan du tyvärr INTE säga att den ligger bra, för det är omöjligt att säga på en häst du haft i tre veckor hur den såg ut i ryggen för tre år sen. Har den dessutom nyss vilat i 3 månader så är det än mindre troligt den passar, tyvärr.

Prova med syrrans kan du göra, men har de gått med fel anpassad sadel länge räcker inte det,d e kommer reagera likadant ändå, de måste få 'läka ut', återhämta musklerna och ryggen och sen ofta varsamt coachas mot att inse att det faktiskt inte gör ont längre.

Så även om hon konstrar med syrrans sadel, så har du eg inga svar av det. Går hon super med syrrans sadel däremot.

Ett tips: du kan ju boka en tid på kliniken och om sedan hästen vips blir frisk under tiden du väntar på att få komma in, så kan man boka av den (men det låter som att du borde åka in hur som helst),

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 467
Senast: mars
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 892
Senast: Hermelin
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama