Sv: Lungödem utan orsak?
Ja, enligt veterinärerna på Strömsholm kan stress orsaka en marginell förtjockning. Ul gjordes 7 oktober, och enbart som uppföljning av det hon varit med om. Dvs veterinären letade fel som hon redan trodde fanns och var därför rätt nitisk.
Hon har bara haft ett anfall som kom ca 12 h efter att jag bytt till en form av träströ i ena lådan då hon troligen reagerat på parfymen i den sanden vi haft innan. Hon har slickat bort päls mellan bakbenen och vi tog det som en allergisk reaktion, men det kan också ha haft nånting med lungödemet att göra. Eller snarare orsaken till lungödemet. Men det vet vi inte.
Hon hade svårt att andas helt enkelt, inga hostningar, inga pip förutom lite ur näsan när man lyfte upp henne. Eftersom hon då hade kraftiga andningsproblem så åkte jag in och hon blev inlagd efter att vet röntgat och tittat på bilderna. Där fick hon sitta i kuvös och behandlades med Furix, dropp och jag tror att man tog några blodprover också. Men är osäker då kisse är nästan ohanterbar hos vet och kämpade så hon blev blå om läpparna när hon lades in. Också därav "stressförtjockningen".
Hon svarade mycket bra på Furixen och togs ur kuvösen 3 dygn senare och kom hem igen dan efter det. Väl hemma följde jag upp det hela med en ny röntgen av lungorna en vecka efter hemkomst och sen ultraljud 1 vecka efter det.
Nu är hon helt som vanligt, inga andningsproblem och väldigt pigg och glad. Ströt i lådan är utbytt.