Lungödem utan orsak?

MissFideli

Trådstartare
Vad kan på människa orsaka lungödem förutom hjärtsvikt? Hjärtat är helt ua nämligen och inte orsak. Kan en kraftig allergisk reaktion typ astmaanfall vara orsaken?

Detta gäller förvisso en katt, men eftersom ingen av veterinärerna jag pratat med förstår nånting så kan man kanske jämföra med människa.

Senast ändrad:
Sv: Lungödem utan orsak?

Hur gammal är katten? Vad visar värdena för övrigt? Är man säker på att det är ödem? Symptom?

Hjärtsjukdomar är den absolut vanligaste orsaken till lungödem, men det finns förstås andra orsaker också; sjukdomar i lungorna, övervätskning (dropp). Astma hos katt ger snarlika förändringar på röntgen, men sällan ödem.

PM:ar så inte hela tråden går in på just min katt, vill gärna ha den generell liksom :D

Generellt finns alltid en orsak, inget sker utan sån. Något är ju galet, det uppstår inte sånt ur tomma intet.

Nä, det förstår jag. Har letat på nätet, men hittar i princip bara att det beror på hjärtsvikt. På hund kan det tydligen komma vid extrem ansträngning (jakthundar kan enligt min vet få det under jakt osv), men här är det ju nån annan orsak.

Cirkulerande eller inhalerande gifter, histamin (t.ex. en allergisk reaktion), njursvikt, för mycket vätska (iv), någonting som blockerar lungvenerna, proteinbrist (leversvikt, njursjukdom, undernäring).

Och en del annat. Som honung sa, det är inte nåt som uppkommer spontant, det finns en orsak bakom. Sen är ju problemet att hitta den. :p

Mig veterligen inga gifter, njurarna borde dom ha kollat med blodprov men det vet jag inte säkert, för mycket vätska är uteslutet såvida ingen varit här i smyg och gett henne dropp. Levern vet jag inget om heller.

Det är liksom lite svårt att veta vad man ska undvika när man inte vet orsaken.

Det är väl inte så mycket du kan undvika? Har hon fått något läkemedel som hon kan ha reagerat på?

Kortison åt hon då, men hade ätit 1 v så veterinären trodde inte på det. Hade bytt till ett nytt strö (typ krossad träpellets) i lådan bara typ 12 h innan "attacken" men inte heller det ska det kunna vara enligt vet. Trots att den dammade väldigt.

Ger njur- och leversvikt lungödem hos människa? Det har jag aldrig stött på hos djur. Leversvikt och hypoalbuminemi yttrar sig förvisso som ascites, men lungödem? Tänker att man kanske avslutar djurens lidande innan så grava förändringar uppstår, men å andra sidan är det ofta ganska terminalt när djurägaren väl söker.

Berätta mer..!

Absolut inte dum fråga, helt relevant ju! Det är ultraljudat och utan anmärkning. En marginell förtjockning i väggen, men veterinären var helt säker på att det berodde på stress. Inte heller förstorat på något vis.

Parasiter vet jag inte om dom kollade, förutom att hon avmaskades 2 v senare för att uesluta det.

Vet faktiskt inte, dom har inte sagt nått om det. Det är en låååång lista på kvittot, men jag fattar ingenting av alla tjusiga förkortningar :p

Absolut inte dum fråga, helt relevant ju! Det är ultraljudat och utan anmärkning. En marginell förtjockning i väggen, men veterinären var helt säker på att det berodde på stress. Inte heller förstorat på något vis.

Tänkte mest att det kan ju låta ua men inte visa sig vara det på ultraljud. Är det gjort nyligen? I min värld låter en förtjockning, om än mariginell, inte som något som stressutlöses, men det kanske det gör?

Astma som TantEster redan nämnt ger ju liknande bild på rtg. Hur har "anfallen" (vad menar du med det förresten? :) ) behandlats? Lungödem försvinner ju inte av sig själv direkt.

Jag frågar och bollar av ren nyfikenhet själv. :)

Ja, enligt veterinärerna på Strömsholm kan stress orsaka en marginell förtjockning. Ul gjordes 7 oktober, och enbart som uppföljning av det hon varit med om. Dvs veterinären letade fel som hon redan trodde fanns och var därför rätt nitisk.
Hon har bara haft ett anfall som kom ca 12 h efter att jag bytt till en form av träströ i ena lådan då hon troligen reagerat på parfymen i den sanden vi haft innan. Hon har slickat bort päls mellan bakbenen och vi tog det som en allergisk reaktion, men det kan också ha haft nånting med lungödemet att göra. Eller snarare orsaken till lungödemet. Men det vet vi inte.
Hon hade svårt att andas helt enkelt, inga hostningar, inga pip förutom lite ur näsan när man lyfte upp henne. Eftersom hon då hade kraftiga andningsproblem så åkte jag in och hon blev inlagd efter att vet röntgat och tittat på bilderna. Där fick hon sitta i kuvös och behandlades med Furix, dropp och jag tror att man tog några blodprover också. Men är osäker då kisse är nästan ohanterbar hos vet och kämpade så hon blev blå om läpparna när hon lades in. Också därav "stressförtjockningen".
Hon svarade mycket bra på Furixen och togs ur kuvösen 3 dygn senare och kom hem igen dan efter det. Väl hemma följde jag upp det hela med en ny röntgen av lungorna en vecka efter hemkomst och sen ultraljud 1 vecka efter det.

Nu är hon helt som vanligt, inga andningsproblem och väldigt pigg och glad. Ströt i lådan är utbytt.

Kan du inte skriva in förkortningarna så man kan få se vad de skriver???

*KL*

Eftersom det nu är enbart katt i tråden så flyttar jag denna tråd.

/moderatorn på Senior

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 384
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama