lungnande foder?

R

roosaaaa

överskottsenergi.se va ordet... jag har hört att banan är lungnande men hon hatar banaan.. hon har tidigare fått ytterst lite havre men nu på sissta tiden har jag tagit bort det helt. har funderat på havrefri musli men jag tror inte att hon blir lungnare för det, det skulle väll vara om hon fick musli och det här magiska medlet mot överskottsenergi som nån av er har erfarenhet av? . tack på förhanden.

Sv: lungnande foder?

korn har jag förstått kan hjälpa till o lugna ner hästar det har hjälpt med en i stallet...

Vad får hästen för mat i övrigt? Fins de analys på grovfodret? Behöver hästen kraftfoder över huvud taget?
Vissa hästar kan bli lugnare av magnesiumtillskott, har dock aldrig provat själv.

Det finns ngt som heter Placid(örter).Det funkar som lugnande dvs om hästen lätt blir uppjagad och stirrig.Vet att det funkar i de situationerna.Vet däremot inte om det funkar om de är enbart pigga.Du kan googla på det och läsa mera om du vill.

min blir mindre nervig med magnesiumtillskott. men pigg är han ändå.

du kan aldrig ändra hästens naturliga temperament med foder! vissa är energiska av naturen, andra är lata. det du kan göra är att basera foderstaten på hö och lusern, och sen lägga till en cool mix om det behövs mer. och se till att rida regelbundet såklart.

Korn(kross) är inte lugnande, det kan ge en annan inverkan än havre om man har en havrehet häst. Men det är inte lugnande i sig.

Magnesium KAN lugna en nervös häst, om den har magnesiumbrist. Vårt sto blir betydligt mindre elektrisk med magnesiumtillskott. Vi köper flytande, Equicalm, som fungerar bäst för oss.

överskottsenergi.se va ordet... jag har hört att banan är lungnande men hon hatar banaan.. hon har tidigare fått ytterst lite havre men nu på sissta tiden har jag tagit bort det helt. har funderat på havrefri musli men jag tror inte att hon blir lungnare för det, det skulle väll vara om hon fick musli och det här magiska medlet mot överskottsenergi som nån av er har erfarenhet av? . tack på förhanden.
Utan att vara störig kanske du ska fundera på att anpassa energiintaget efter hur mycket hästen aktiveras. Väldigt många hästar får betydligt mer energi än vad de behöver för att ägaren underskattar betydelsen av hård träning. Det är inte säkert att hästen behöver något kraftfoder över huvud taget. Magnesiumbrist kan vara en sak att kolla upp dock.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
S
Foder & Strö Min kuse va riktigt dålig för några veckor sen. Åt i stort sett inget på 3 dagar?! Bara hängde o ingen feber. Tog dit vet o felet va för...
Svar
1
· Visningar
965
Senast: shiren louise
·
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 449
Senast: Farle
·
Foder & Strö Hej Hoppas att någon här kan hjälpa mig lite. Har ett varmblod (travare) som är lite svårfödd, tidigare har han gått på krafft groov...
Svar
11
· Visningar
1 042
Senast: Shadowfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka