lunchhö nödvändigt eller ???

T

tjipp

Är det verkligen nödvändigt med lunchhö???
I mitt stall får hästarna frukost, mellanmål, lunch,mellanmål,kvällshö samt nattmacka kl 23.
Är hästar verkligen hungriga hela tiden???
Om man ser på hur mycket en häst får i sig när den betar under ett dygn och jämför det med det antal kilo vi proppar i dem under ett dygn "på stall" så undrar man ju om någon häst överlever ett bete.
Gräs är ju i stort sett bara vatten...
 
På betet har ju hästarna möjlighet att äta när dom vill och hur mycket dom vill. Hästar har liten magsäck och behöver få många små mål mat flera gånger om dagen.
 
Hästar har väl inte endast en magsäck vad jag vet har dom tarmar där maten passerar under dan jämför de antal kilon vi stoppar i dom mot grässtråna i hagen som innehåller ca 60%vtn
 
Ja, ju oftare dom får mat desto bättre! Hästar i det vilda äter ca 18 timmar per dygn (tror jag de va) och dom behöver tugga visst mycket för att känna sig mätta. :)
 
Det låter som om era hästar står inne under större delen av dygnet och får alla sina mål serverade i stallet? För jag antar att mellanmål, lunch, mer mellanmål och kvällshö inte hinns med mellan 17 och 23?

Då får dom väl det som vi som låter våra hästar vara ute i hagen under större del av dagen kallar lunchhö? Eller menar du att hästarna inte behöver hö under dagen utan bara kraftfoder? I såna fall är du ute och cyklar!

Du får dessutom skilja på torrsubstansen i ett hö och i bete, liksom på näringsinnehåll i olika beten (äng, odlad vall). Det är inte något problem för en betesgående häst att tugga i sig 15 kilo ts per dygn, och detta täcker även behovet hos ett digivande sto, förutsatt att betet är välskött och arealen tillräcklig.
 
Hästar är gräsätare och behöver äta oftare än köttätare. Människan är allätare och hamnar någonstans mitt i mellan. Dvs hästar behöver äta ofta. Var glad att hästen får mat 5 ggr om dagen, det får inte alla hästar!
 
Du har tur du.. Många fodringar per dag. I mitt stall får hästarna bara tre ggr om dan. Frukost, e.m och kväll.
 
Vanlig missuppfattning! Hästar behöver inte många små mål. Hästar behöver lång ättid per dag. Det är inte bra att dela upp på för små mål då hästens mättnadsmekanism till stor del (är man ganska säker på i a f)regleras av antal tuggningar (el. ev mängd mat). Om man delar upp en liten högiva på fler mål får du en häst som sätter igång alla digestonsprocesser men aldrig blir tillfredsställd mättnadsmässigt.
Och den lilla magsäcken har inget med matmängd att göra, maten passerar igenom den ganska fort.
mvh Maria
 
jag ger aldrig lunchhö, däremot får dom såpass mycket hö i hagen på morgonen så dom klarar sig hela dagen på den givan(å ibland även nästa dag)
 
om man ger hästen fri tillgång så äter de offtast mindre stressat och ibland mindre än om man delar upp fodringarna för många gånger..

Många fodringar är bra, om de får grovfoder varje gång och tillräckligt mycket för att deras födosökande behov blir tillfredställt..

Så lite foder många gånger är inge bra,, men lagom(mycket) med grovfoder många gånger är bra
 
OJ, vad lyxigt de hästarna har det! :bow:
Var glad för det!:)
De ska faktiskt äta OFTA men mindre mängder åt gången. Alltså dagsgivan DELAD på FLERA ggr... men inte MER mat än andra hästar för det!
 
min pålle får hö 2 ggr per dag.. men då är det REJÄLA mängder.. han får mellan 15-20 kg/dag :angel: alltså mellan 7-10 kg/mål, det han får till natten är oftast uppätet på morgonen, men morgonhöet i hagen räcker hela dagen, ofta till dagen därpå..
 
När en människa äter sprutas galla ut för att smälta maten. På hästen droppar gallan i jämn takt hela tiden, oavsett om den äter eller inte. Därför är det viktigt att hästen får tillgång till mat under stor del av dygnet!
 
Tack för alla åsikter! har jag förstått de flesta här tycker ni att man ska ge hästen fri tillgång till hö istället för att dela upp målen på ca 6 ggr/dag..
 
Gallan är till för fettnedbrytning, hö innehåller inte speciellt mycket fett så den förklaringen har inget med saken att göra tyvärr...

Och ja tjipp, fri tillgång är det allra bästa, med ett hö som är avpassat till just den hästen. Ofta är det dock inte möjligt att ge fri tillgång (fel hövärden, olika hästar i hagen m.m.). Men det ger ingenting att dela upp det på för små givor som många här tyvärr verkar tro. En för liten högiva är för liten oavsett hur många gånger man delar upp den på. Och det ger inte hästen mer att ge den ex 6 gånger per dag än 3-4.
mvh Maria
 
"En för liten högiva är för liten oavsett hur många gånger man delar upp den på. Och det ger inte hästen mer att ge den ex 6 gånger per dag än 3-4."

Ja, men om inte ger en för liten högiva då? Om man ger ex. 12 kg hö/dag till en häst på 450-500 kg, vilket ju anses som lagom, är det då bättre att ge hälften kl. 06 och resterande kl 22? Det måste väl vara bättre att ge detta fördelat på 3-4 ggr per dag, eller är jag helt fel ute??

Kan väl inte vara hälsosamt för hästen att gå utan HELA dagen?? Fri tillgång är tyvärr ej möjligt i mitt fall.
 
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag (precis som du citerat), skrev att det inte gav hästen mer att ge den 6 ggr än 3-4. Har således aldrig sagt att de skulle ha TVÅ ggr per dag. 3-4 ggr kan väl anses som ganska lagom, fler ggr än så ger ingenting, det blir bara en tuss här och där som hästen aldrig får någon mättnadskänsla av.

Sen är det ju också så att deflesta delar upp höet ganska många gånger per DAG, men låter hästen stå utan större delen av NATTEN, vad är logiken i det?

Så, det bästa är fri tillgång, har man inte möjlighet till det (det har inte jag heller just nu), är det bästa med tre till fyra ggr per dag där den absolut största givan ges på kvällen.
mvh Maria
 
Måste bara tillägga; vet inte hur du delar upp det, men egentligen är det ju ingen skillnad om du ger t ex 6 kg på kvällen och sen har ett uppehåll på kanske 12 h eller om du ger 6 kg på morgonen och har ett uppehåll på 12 h.
mvh Maria
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 067
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 597
Senast: svea
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 898
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 315
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp