lunchhö nödvändigt eller ???

Det var just det att jag släpper ut vid 06 och tar in vid 22-tiden, så det faller sig naturligt att fodra vid dessa tider om jag skulle välja att endast ge 2 ggr/dag. För jag vill varken släppa ut eller ta in utan att de ska få nån mat...Men detta alternativ kommer jag ej att använda mig av.
Så här fodrar jag med hö (kraftfoder endast morgon o kväll)
06.00 = 3 kg hö
13.00 = 3 kg hö
19.00 = 3 kg hö
22.00 = 3 kg hö

Eftersom det är så tätt emellan kvällsfodringarna, räknar jag med att de får största givan kvällstid.
Är detta OK ??
 
Mellan första och andra fodringen har du sju timmar, mellan andra och tredje fyra timmar och mellan tredje och fjärde tre timmar. Mellan fjärde och första är det åtta timmar, ändå har du lika stora givor. Men jag ska inte säga att det är ett dåligt fodringsschema heller, mycket bättre än vad många andra får.
mvh Maria
 
Vet inte var du gick i skolan nånstans, men i min skola räknar vi så här:

06-13 = 7 timmar
13-19 = 6 timmar (inte 4)
19-22 = 3 timmar
22-06 = 8 timmar

Skulle lika gärna kunna ge allt kvällshö vid 19-20 tiden.
Men väljer att dela upp det och ge kraftfodret efter 19-höet.
Alltså de får komma in 22 och då får de kraftfodret och då har de ju bra grund med hö i magen, så jag slipper ge kraftfoder på fastande mage. Därefter får de "natthöet".

Samtidigt som de får nästan hälften av totala högivan på kvällen.
 
En fullstor häst bör inte få mindre giva än minst ett kg hö per fodringstillfälle.
Siffran är ej exakt, utan varierar med hästens ättakt. En häst som äter fort behöver större giva/gång än en häst som äter sakta.
Ges mindre giva än så har man satt igång en massa ätprocesser (t.ex. utsöndrande av magvätska, ätmotivation) "i onödan".

I övrigt, se Bubblas inlägg!
 
Min häst fodras med karftfoder 3 gånger/dag.
Hon har fri tillgång på hö i boxen och det står en hösilag bal i hagen på vintern, när gräset kommer tar jag bort balen i hagen men har fortfarande fri tillgång i boxen.
:rofl:
 
Ojoj, nu blir jag intresserad och vill vara med. Hoppas det är ok att jag åker snålskjuts lite på din tråd, hade själv en liknande uppe för flera månader sedan men fick inte den här informationen om att ge för små givor då, vill veta mera!

Fordingstiderna i mitt stall är
07.00 morgonhö + kraftfoder ca 07.30
11.30 lunchhö ute
14.30 em hö + kraftfoder inne
20.00-20.30 kvällshö + kraftfoder ca 30 min senare

Jag har delat upp så att min häst får 2 kg hö alla givor utom kvällen då han får tre. Lika mycket kraftfoder morgon och kväll och på em får han bara en skvätt för att äta upp fort eftersom han tas ut igen när han ätit klart och personalen vill inte vänta.

Hur skulle en optimal fördelning på fodret se ut tycker ni? Har haft svårt att få till något vettigt eftersom det är så himla olika långt mellan fodringarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 067
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 597
Senast: svea
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 898
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 315
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp