Luktärtor!?

Petruska

Trådstartare
Jag har ett problem som har följt mig genom livet. Jag kan inte odla luktärtor! Jag har försökt på friland (mot en vägg) - både på lerjord på landet och i tunnt matjordslager på berget hemma i stan. Jag har försökt i stora krukor i köpt odlingsjord på balkonger - samtliga i västerläge, mer eller mindre utsatta för vind (västkusten, det blåser mycket och från väster). Jag kan inte ordna både fullständigt lä och sol. Om det krävs får jag ge upp.

Jag har provat med robusta, grovväxande sorter och med dyra och mer eleganta.

Inget funkar!

Vad gör jag för fel? Hur får jag luktärtorna att trivas hos mig?

Kan tillägga att andra ärtväxter brukar trivas, både ärtor och olika sorters bönor. Överlag ska det väl vara en enkel grupp växter att odla, men på luktärtorna går jag bet.

Sv: Luktärtor!?

Har du för odlat dem inne? Jag har aldrig lyckats med att peta ner frön i backen eller stora krukor, däremot om jag drar upp dem inne eller i växthuset så tar de sig bra och blir fina!

Vad är det som inte funkar? kommer de inte upp,blommar inte eller vad ? Förodla inomhus ,mycket vatten och gödning ,stora krukor och rejälauppbindningsanordningar. Bor i blåsiga skåne så en hel del blåst tål de.

Tack för svar, jag svarar båda:

Snurrfian: Jag har nog både förkultiverat och sått direkt, tror jag. Ingetdera har blivit så bra.

Fred: Problemet är att plantorna blir så små och eländiga. Det kommer nog upp rätt få i relation till antalet sådda frön, och de som kommer upp saknar rätta Stinget, tycker jag. Hur högväxande de än ska bli enligt påsen, så står jag där med så veka stackare som ser suicidala ut.

Hm, brukar ju bara vara att peta ner fröna, så kommer det upp hyfsade plantor? Ett tips är förstås att nypa av alla avblommade blommor, annars blir blomningen jättekort, för de slutar blomma när de fått sätta frö.

Om jag inte missminner mig är jacko en fena på luktärtor. Hon har i alla fall haft en uppsjö med fräcka färger och varianter tidigare år. Sååå himla fina. Själv klarar jag inte ut luktärtor, de ligger högt över min förmåga.

Ett tips är förstås att nypa av alla avblommade blommor, annars blir blomningen jättekort, för de slutar blomma när de fått sätta frö.

Jo, det gör jag på i stort sett alla växter där jag inte vill ha frukten/grönsaken. Men mina plantor är små och eländiga med få blommor.

Själv klarar jag inte ut luktärtor, de ligger högt över min förmåga.

På vilket vis misslyckas du?

Jag ska fråga Jacko, tack!

Ser fram emot att följa den här tråden. jag lyckas inte heller.

Bekanten som totalt saknar gröna fingrar får stora fina plantor som blommar rikt. själv anser jag mig vara rätt skaplig på att odla men får bara samma resultat som TS.

Förra sommaren drog jag upp flera gäng inne och satte på olika ställen. Inga av dem blev tillräckligt stora för att plocka in av. Vilket var mitt mål med det hela. Jag gillar att ha färska blommor inne hela sommaren.

Torrt, fuktigt, mycket gödsel, lite gödsel, naturgödsel, handelsgödsel, sandjord, lera, mull. Inget har funkat.

Är luktärter helt enkelt kinkiga med VEM som odlar dem?

Det verkar ju inte bätte, hörrö!

Jag blev jätteglad när jag såg att du hade svarat i tråden och tänkte att nu får jag hela lösningen på ett silverfat. Tji fick jag!

Mina buketter av luktärtor är lagom stora att sätta i sådana där små spritflaskor som rymmer 5 cl. Andras buketter flödar över i färgrikedom och givmildhet.

Vill du ha doften eller bara snygga blommor? Testa rosenvial om du kan vara utan väldoften. Har inte odlat själv men det växer en sån i trädgården och den har överlevt över tio års brist på skötsel, ogräset växer över den och gödsling samt vattning är obefintlig. Tycker det verkar vara en trevlig blomma jag, och precis lika fin utseendemässigt som luktärter. :)

Tänkte annars själv ha bland annat luktärt och/eller rosenvial som klängväxter på staketet runt trädgårdslandet framöver så hoppas att nån reder ut varför luktärten ibland inte tar sig!
Tillägg: Läste nu att luktärten vill ha full sol medan vialen tål lite skugga. Dock kanske det är trist att missa doften, dessutom är vialen perenn vilket kanske inte heller är önskvärt?

Senast ändrad:

De gånger jag satt luktärtor med lyckad utgång har jag haft tillgång till en mycket ljus och sval plats, blötlade fröna och använde såjord.

De gånger jag satt luktärtor med lyckad utgång har jag haft tillgång till en mycket ljus och sval plats, blötlade fröna och använde såjord.

Ljust och SVALT har jag inte testat. Jag har tillgång till det.

Lägger luktärter i inköpslistan :)

Bäst har mina blivit när de har fått blåkorn nedblandat i jorden- Rikligt och massor med vatten. Sen krävs det ju en hel del solså det vill till att sommaren blir solig. obs inte för mycket gödsel innan de blommar då blir det en massa grönt o lite blommor.

Någon skrev ljust och SVALT, det kan jag testa, faktiskt! Jag har tillgång till det.

Problemet har inte ens varit att plantorna har blivit för stora, på det där övergödda viset då de inte blommar/sätter frukt. Jag är dock bekant med det problemet, eftersom jag odlar lite olika grönsaker ibland (i mycket liten skala).

Mina blir alltid fina :)

Försår inne i april, blötlägger ärtorna i ljummet vatten ett dygn först.
Byter till större krukor och kraftigare jord när de kommit upp ca 10 cm. Planterar ut i välgödslad jord när frostrisken är över. Då brukar jag även peta ner fler ärtor direkt i jorden, blir det en lång sommar hinner de också blomma :)

Jag direktsår mina i slutet av april i odlingslådorna på altanen som ligger i sol större delen av dagen. Jag gödslar med blåkorn och vattnar ordentligt varje dag. I lådorna har jag vanlig planteringsjord, under det ett lager torv och så lecakulor i botten. Brukar få jättefina, kraftiga och rikblommande luktärter varje år. Men... förra året blev det knappt inget alls trots att jag gjorde precis som jag brukar. Och jag satte flera olika sorter så det känns som en märklig slump om alla fröerna var dåliga. Jättekonstigt! :crazy:

Jag direktsår mina i slutet av april i odlingslådorna på altanen som ligger i sol större delen av dagen. Jag gödslar med blåkorn och vattnar ordentligt varje dag. I lådorna har jag vanlig planteringsjord, under det ett lager torv och så lecakulor i botten. Brukar få jättefina, kraftiga och rikblommande luktärter varje år. Men... förra året blev det knappt inget alls trots att jag gjorde precis som jag brukar. Och jag satte flera olika sorter så det känns som en märklig slump om alla fröerna var dåliga. Jättekonstigt! :crazy:

De kände på sig att du började bli för självsäker och gick i strejk.

vi har ju slagit fast att det bara beror på odlaren om de vill eller inte.
Inga andra förutsättnignar spelar roll

Jag är också usel på luktärt, köper färdiga plantor i stället.
Men vad jag har lärt mig så gillar inte luktärter att planteras om så värst, så om du kan, så dem i toarullar eller tidningspapperskrukor som går att plantera ner rakt av i jorden. Man ska väl också toppa dem då och då medan de växer för att få dem mer buskiga? (topparna kan man använda som skott och plantera)

De kände på sig att du började bli för självsäker och gick i strejk.

vi har ju slagit fast att det bara beror på odlaren om de vill eller inte.
Inga andra förutsättnignar spelar roll

Ajdå... Får helt enkelt rabbla lite "ojojoj det här kommer nog aldrig bli nåt" nästa gång jag sår in då. :D

Så här brukar dom se ut. När dom inte strejkar då. Här har dom flödat över odlingslådan och hänger ända ner till backen, sida vid sida och lika buskiga som salladsärten.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar