luktar konstigt från baken

Q

Qira

Min 4 mån valp luktar konstigt från baken. Har kollat och det är just från baken (anus) som den konstigt sura lukten kommer ifrån. Hon är inte dålig i magen alls, bajset luktar inte alls konstigt, utan det verkar vara just baken? Hon har badats nyligen med, så det är inte för att hon ät smutsig....:confused:

Har för mig att det sitter några körtlar där som kan bli irriterade om de inte töms ordentligt.. kan det vara det som är problemet? Var gör man åt det - är det vet. som gäller eller går det över av sig själv?

Har aldrig varit med om detta förut, men antar att det är någon hundvan här som har det. Tacksam för alla råd... Annars blir det till att ringa vet. och fråga.

Så himla konstig lukt: unket, sur/sött lixom...blä:(

Sv: luktar konstigt från baken

Analsäckarna sitter på varsin sida om anus.
Ibland tömmer de dom å de luktar skunk... E valpen på själv och vill slicka å så? om de e analsäckarna så låt den tvätta sig själv, jag tycker iaf att doften försvinner fortare om de får tvätta sig själv... Man kan försöka känna om säckarna är spända är dom inte de så e de ingen fara.... Jag fick tips på om dom e på mycket och slickar å så fast säckarna inte känns spända kan man ge morötter i bitar eller om den gnager själv, för de som kroppen inte bryter ner stimulerar när valpen sen bajsar å då töms dom åter....

Aha! Visst väll att det var någon som hade svar!:)

Ja, hon är på och slickar (ser helt tokig ut när hon försöker komma åt). Så då låter jag det vara ett tag eller provar med lite morötter.

Tack för svaret :bow:

Tänk bara på att om hunden får gå med spända analsäckar för länge kan de bli inflammerade och då krävs det veterinärvård. Smidigare att gå och få dem tömda direkt.
Min första hund hade jätteproblem med sina och till slut fick han dem bortopererade.

om hunden har problem med analsäckarna så ska man ABSOLUT inte låta hunden slicka sig där som någon skrev. Det gör bara saken värre då de har bakterier i sitt saliv. Detta leder lätt till att hunden får inflammation i analen. Om du inte kan tömma det själv och om hunden är på mycket och slickar så hade jag kontaktat veterinär. Jag har själv en hund som många gånmger haft analsäcksinflammation och vet allt vad det innebär och har haft många disskusioner med veterinärer och fått tipps. Om du inte kan tömma de själv och inte hunden så måste de tömmas annars samlas varet och det leder till inflammation. Speciellt om hunden är på och slickar.
Det behandlas genom att analsäckarna töms och ibland spolas rent om det gått så långt. Om inflammation uppståt sätts antibiotika in

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·
V
Hundhälsa Tar det från början. Min hund, en mindre blandras av sällskapsraser har blivit konstig. I vintras så kom vi gående in på våran...
Svar
11
· Visningar
1 594
Senast: bengeten
·
Övr. Katt Släppte ut katterna som vanligt i morse och dom kutade genast ner till stallet som vanligt, trots att det regnade så ville dom ut...
Svar
3
· Visningar
2 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka