luktar illa

D

diggiloo

min ponny började brunsta i mitten av februari. sedan dess har det kommit massa klet under svansen på henne varje dag. det luktar starkt och är väldigt kletigt, som snor typ :crazy: men jag antar att det är ngn sorts flytningar? hursomhelst, idag så var det annorlunda för det luktade liksom som diarré eller annat surt bajs. jätteäckligt. vad kan det vara? tror ni det är farligt, ska jag ringa vet? är det normalt att det rinner ur kissen på ston? jag har tvättat/borstat bort kletet varje dag.

Sv: luktar illa

Ring veterinären (på telefontiden imorgon bitti och be dem komma imorgon). Ganska troligt att hon har en infektion i livmodern, det kletiga låter som var.

oj, kan det vara så allvarligt? :eek: jag trodde var är typ gul-vitt, men det kanske kan vara genomskinligt oxå... usch, hon får inte vara sjuk :( men hon har ingen feber, kollade idag...hur behandlas en livmoderinfektion?

Ja det är sannolikt en livmoderinflammation. Hur gammal är damen? Ring efter vet som kan göra u-ljud. Om det är rätt diagnos behöver hon sköljas (livmodern) kanske flera gånger och behandlas med AB antagligen både lokalt och allmänt. Det kan vara allvarligt, men det är bra att det kommer ut iallafall. Då är åtminstånde livmoderhalsen öppen, vilket är en fördel i detta fall!
Lycka till! Berätta hur det gick!

hade totalt glömt bort denna gamla tråden :rofl:

men vet kom nästa dag, skrev ut hippotrim(tror jag det var) helt groteskt stora sprutor med ngn pasta hon skulle få oralt 2ggr/dag. hon var superduktig, bara svalde fast det var eckel-peckel :love:
hon fick bara skritta i 2 veckor (behandling ca en vecka) och sen dess inget klet och hon mår nu prima :laugh:

vet sa att hon hade en liten livmoderinfektion,sannolikt pga att en av valackerna hade betäckt henne i hagen. så nu får hon inte gå med några glada gossar mer, inte ;)

Liknande trådar

Hästvård Som endel kanske har läst, så hade jag tidigare problem med foderhästen och hans utslag. (vill ni läsa gamla tråden så sök på "Vad ÄR...
Svar
11
· Visningar
1 284
Senast: kryddan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·
Övr. Hund Pappa ringde häromdagen och tyckte att 'brukar de bli trötta av löp?' (Haft hund, och tik, i många år. Men det är ett bra tag sen han...
2
Svar
23
· Visningar
6 176
Hästvård *lite småorolig* Hoppas att någon orkar läsa allt:) Chili brukar stå inne på dagarna nu när det är så varmt och brukar tycka att det...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit