Luktar illa i boxen

FreeLou

Trådstartare
Ursäkta om jag lagt tråden fel, hoppas den blir flyttad isf.

Har ett bekymmer hemma som jag märkt av de senaste dagarna.

Har torvbädd till båda mina hästar vilket jag tkr fungerar jättebra inne hos min travare, men ej hos shettisen.
Har reagerat på att den luktar illa, kan inte sätta fingret på vad det är som luktar, men ngt är det.

Han har ju fått finadyne för sin fång nu i 6 dagar, kan det ha ngt med det att göra? Bädden är torr och fin och han är ingen grävmaskin utan står där han står om nätterna, men något är det ju som inte stämmer:confused:

Har tänkt mocka ur boxen och sedan prova med växelströbädd för att se om det trots allt är ngt knas med bädden, men torven kommer inte komma förrän efter nyår (har ej tillräckligt många balar) så jag får vänta tills dess.

Han dricker även ganska dåligt om nätterna + att han får mestadels halm (1 kg hö) om det kan ändra lukten på hans urin? Vi människor får ju ofta en starkare urindoft om vi druckit dåligt.

Har ni några idéer på et luddigt inlägg?

Sv: Luktar illa i boxen

Vänta tills finadynet är slut! Det är säkert därför det luktar konstigt, det sätter sig ju på magen.

Lukten borde avta när kuren är slut, ge honom/henne lite vanlig bakjäst så länge, det är bra för magen!

Foderkalk brukar ta bort lukt i bäddar väldigt effektivt. Men det kanske du redan använder?

Dåligt drickande förvärrar urinlukt. Finadynet kan vara en orsak som Eastwick skrev. Även mag/tarmstörningen som utlöst fånget är en trolig orsak. När min fånghäst har en sådan störning luktar det uck.

Svarar till alla här.

Då känns det som att man kan avvakta tills kuren är slut och sedan mocka ur och byta strö när det är avklarat så hoppas jag på attt det blir bättre.

Använder Stalosan F i boxarna, så det fungerar bra i vanliga fall:)

Okej, jag har varit lite tveksam till bakjäst. Känns osm att man inte vill experimentera när han får fång, men ngt är ju uppenbarligen fel me det som han får i vanliga fall också, så det vore kanske värt att prova?

Ylva86, intressant att du säger att din häst också luktar när han får störningar. Kanske kan vara ett tidig "förvarning" också om man känner det i tid?

Yepp och det är inte alldeles okänt att det är så. Har läst om det.

Liknande trådar

A
Hästvård Vi är på väg att byta till torvbäddar i vårt stall. 3 st har redan bytt, men jag blir väldigt tevksam till att byta själv då jag tycker...
Svar
16
· Visningar
4 009
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka