fia0

Trådstartare
Nu undrar jag, har min kattkille blivit könsmogen. Jag har haft katter några år nu, men i höstas blev det ett tillskott med en liten kattkille. Han är nu 7mån.

Nu till saken. Det luktar F----n ur kattlådan. Jag har inte ändrat något (sand, byter ofta etc.) men för ett par veckor sedan så luktar det hemskt. Beror det på att han blivit könsmogen?

Om det nu är så, är enda möjligheten att kastrera honom för att få bort lukten? Jag vill inte det än. Jag tänkte nämligen para honom med en av mina andra katter först, men det först framåt hösten. Vad ska jag göra? Det luktar verkligen skit:crazy: :mad:

Tack för all hjälp jag kan få...:bow:

Sv: Lukt!

Vad har du för kattsand?

Har också en kille som blev könsmogen för några månader sen
och det stank h-lvete ur kattlådan! :devil:
Jag bytte då kattsand, hade tidigare Eldorados kompakta kattsand i 5 kg förp,
köpte Kattys nya klumpbildande kattsand och vips, lukten var borta! :D

Det har dessutom suverän klumpbildning också. :bump:

Jag har haft Pussy. Men jag ska genast prova Katty. Den brukar dessutom vara billigare......:smirk:

Jämfört med en finkornig sand, t.ex. Pussi, så är klumparna av Katty värdelösa, man får det man betalar för...

Jag har Pussi här hemma men mina hanar är kastrerade. Jag rekommenderar CatExclusive om du hade tänkt att ha honom fertil ett tag till. Många tycker om EverClean men det fungerar inte med mina katter.

Cuaifeach skrev:
...Jämfört med en finkornig sand, t.ex. Pussi, så är klumparna av Katty värdelösa...

Hade också ett och annat att anmärka på beträffande Kattys sand tidigare, men nu har de ändrat formulan och är kanonbra, hårda, runda, fina klumpar.

Med tanke på priset och att man slipper upplevelsen av att en osynlig sandstorm dragit fram genom hemmet, vilket ju obönhörligen är en bieffekt av finkornigare sandsorter..., så är Katty numera enligt mina beräkningar bland det bästa man kan köpa.

Till fia0, säkert har din kille blivit könsmogen så att det är därför det luktar värre. Har inga riktigt bra tips, mer än att hålla extremt rent i lådan- desinfektera ofta så finns det iallafall inte lika stor chans för luktalstrande bakterier att växa till.

moster_punk skrev:
Hade också ett och annat att anmärka på beträffande Kattys sand tidigare, men nu har de ändrat formulan och är kanonbra, hårda, runda, fina klumpar.

Med tanke på priset och att man slipper upplevelsen av att en osynlig sandstorm dragit fram genom hemmet, vilket ju obönhörligen är en bieffekt av finkornigare sandsorter..., så är Katty numera enligt mina beräkningar bland det bästa man kan köpa.

Till fia0, säkert har din kille blivit könsmogen så att det är därför det luktar värre. Har inga riktigt bra tips, mer än att hålla extremt rent i lådan- desinfektera ofta så finns det iallafall inte lika stor chans för luktalstrande bakterier att växa till.

Håller fullständigt med! Tidigare var den helt värdelös, men den nya Katty är helt suverän!

fia0 skrev:
Nu undrar jag, har min kattkille blivit könsmogen. Jag har haft katter några år nu, men i höstas blev det ett tillskott med en liten kattkille. Han är nu 7mån.

Nu till saken. Det luktar F----n ur kattlådan. Jag har inte ändrat något (sand, byter ofta etc.) men för ett par veckor sedan så luktar det hemskt. Beror det på att han blivit könsmogen?

Om det nu är så, är enda möjligheten att kastrera honom för att få bort lukten? Jag vill inte det än. Jag tänkte nämligen para honom med en av mina andra katter först, men det först framåt hösten. Vad ska jag göra? Det luktar verkligen skit:crazy: :mad:

Enda möjligheten att få bort lukten är kastrering. Det spelar ingen roll om du byter sand. Fertila hankatters urinlukt är förskräcklig och det går inte bort förrän de blir kastrerade. Dessutom löper du risken att han börjar strila på andra ställen än i lådan också. Skulle inte tveka en sekund faktiskt.

Katten är könsmogen och det är tid att kastrera.
Då försvinner den skarpa lukten med.

Jo, kastrering är ju planen men jag vill ju så gärna ha en kull efter honom först. Honan som jag tänkt para honom med är än så länge för liten därav detta dilemma...;)

fia0 skrev:

antagligen så är det så... det var samma sak med min lille kille...

fia0 skrev:
Jo, kastrering är ju planen men jag vill ju så gärna ha en kull efter honom först. Honan som jag tänkt para honom med är än så länge för liten därav detta dilemma...;)

Jag har haft ganska många hankatter genom åren. De som jag har kastrerat så snart man märkt att det varit könsmogna har aldrig varit några problem med rumsrenheten annat än möjligen en & annan protestkiss från någon av dem... Däremot så har jag haft ett litet h-lvete med dem som jag kastrerat senare & i och med att de varit äldre vi kastreringen har det stunkit mer om dem än om de tidigare kastrerade.

Så jag skulle nog tänka efter ordentligt om det är värt att offra kanske både ditt & kattens välbefinnande genom att vänta med kastreringen. Kattungar finns det ju i mängder ändå.

Det är just lukten jag oroar mig för. Han skvätter inget på andra ställen. Men veterinären kommer och ska märka honom och min lilla tjej om en vecka så då får hon väl knipsa honom också även om det tar emot......

fia0 skrev:
Det är just lukten jag oroar mig för. Han skvätter inget på andra ställen. Men veterinären kommer och ska märka honom och min lilla tjej om en vecka så då får hon väl knipsa honom också även om det tar emot......

Jag tror att du väljer rätt om du beslutar dig för att kastrera honom. Skvättandet kommer ofta inte förrän senare så att han inte gör det nu är ingen garanti för att det inte kommer. Det är visserligen inte kastrering nu heller men det ökar procenten för en icke-skvättande, helt rumsren katt med väldigt mycket i alla fall.

Jag håller med! Kattys strö är mycket bättre nu sedan de ändrade den! :bow:
Använder dessa 3:
1. Pussi (Tidigare EverClean men enda skillnaden är ju priset på de 2 ;) )
2. Katty (när vi är hos föräldrarna, mamma köper :angel: )
3. Eldorados klumpbildande, den med små korn.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 239
Senast: hoppsann
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 433
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt På landet har man ofta katt. För oss så är det nödvändigt för att hålla mössen nere och dessutom så gillar jag katter och kan erbjuda...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
12 134
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar