Lukt från kattlådan

sthu

Trådstartare
Det luktar bajs.

Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt när det är färskt så att säga.

Har ni några mirakeltips på hur man minskar lukten?

Använder Ever Clean oparfymerad (multiple cats? Minns inte..). Ett rejält lager i lådan. Kan inte med parfymerad sand.
 
Hur ofta byter du ut all sand?
Har du testat kattsand som inte är gjort på bentonitlera? Jag tycker bentonitlera håller kvar dålig lukt mer än annan kattsand.
 
Hur ofta byter du ut all sand?
Har du testat kattsand som inte är gjort på bentonitlera? Jag tycker bentonitlera håller kvar dålig lukt mer än annan kattsand.
Ja, har testat träbaserat och papper. De vägrar använda det..

Byter ut all sand en gång i månaden.
 
Har du testat att byta foder?
Nä, det kan jag inte påstå. De äter mest blötmat (Bozita som bas, andra märken i påse eller småburk som "fredagsmys"), delar på ca 70 g torrfoder/dag (4 katter).
Vet inte vad jag skulle testa att byta till. Mush äter de inte, åtminstone inte de tre äldre damerna.
 
Jag gillar verkligen träpellets, det luktar noll och nix härhemma och jag har lådan i kök/vardagsrummet bara en bit ifrån soffan. Det är ju drygt också så väldigt prisvärt om man vill byta hela och rengöra lådan oftare.
Synd att dina inte gillar det @sthu - har du provat fukta pelletsarna så att de blir som sand? Som man gör när de används som hästströ.
 
Jag gillar verkligen träpellets, det luktar noll och nix härhemma och jag har lådan i kök/vardagsrummet bara en bit ifrån soffan. Det är ju drygt också så väldigt prisvärt om man vill byta hela och rengöra lådan oftare.
Synd att dina inte gillar det @sthu - har du provat fukta pelletsarna så att de blir som sand? Som man gör när de används som hästströ.
Ja, jag har provat flera olika varianter. Ingen accepteras..

Skulle byta mat, märker stor skillnad på lukt beroende sorts mat. Så nu byter jag inte mat igen😅
Men vad ska jag byta till?
 
Ja, har testat träbaserat och papper. De vägrar använda det..

Byter ut all sand en gång i månaden.
Har du testat SoftCat? Det liknar vanlig bentonitsand mer än pellets och papper.

Förstår dock att det är svårt att laborera med sand när katterna är insnöade på just en sort
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ni som har innekatter, brukar ni få höra att det luktar katt hos er? Svärföräldrarna hämtar vår hund de dagarna vi jobbar länge båda...
2
Svar
35
· Visningar
9 036
Senast: sthu
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
868
Senast: Elisha
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 223
Senast: Holly92
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp