lundsbo

Trådstartare
Jag ska raka en ilsken en.
Jag har sedalin och domosedangel hemma.
Någon som är bättre än den andra till ändamålet?
Dosering av sedalin?

Sv: Lugnande

Jag ska raka en ilsken en.
Jag har sedalin och domosedangel hemma.
Någon som är bättre än den andra till ändamålet?
Dosering av sedalin?

Beror helt på hur hästen reagerar på resp substans. Vissa fungerar inte sedalin alls på men domo fungerar, andra är tvärtom, och ytterligare andra fungerar både lika bra/dåligt.

Personligen skulle jag prova sedalin först om jag inte vet hur hästen brukar reagera på något av medlen. Mest för en del hästar kan bli väldigt typ "kittliga"/överkänsliga om benen av domosedan, och vissa kan svettas ganska ordentligt (mest vid öronen och i ansiktet, men) och de två grejerna är lite opraktiska när man klipper.

Men i slutänden är det bara se vad som passar just din häst bäst.

Doseringen borde du fått av vet när du köpte det/alt ha på receptetiketten från apoteket? Finns det ingen doseringsansvisning i kartongen heller (typ från tillverkaren).

Sederad med domosedan när vi tog vargtänderna. Gick bra. Ganska lättsederad om man jämför med de andra jag haft med mycket/rena fullblod.

Kittlig lär ju inte underlätta rakningen så får nog satsa på sedalinet.
Står på tyska i bipacksedeln lätt sedering 2-3 oraldoser och starkare 4-6.
Kanske ska köra på 5 då, halva sprutan alltså?
Bättre att få till det från början än att behöva fylla på.

Sederad med domosedan när vi tog vargtänderna. Gick bra. Ganska lättsederad om man jämför med de andra jag haft med mycket/rena fullblod.

Kittlig lär ju inte underlätta rakningen så får nog satsa på sedalinet.
Står på tyska i bipacksedeln lätt sedering 2-3 oraldoser och starkare 4-6.
Kanske ska köra på 5 då, halva sprutan alltså?
Bättre att få till det från början än att behöva fylla på.

Du känner ju hästen bäst, så kör på 5 du om det känns som det borde bli bra. Man vet ju inte förrän man provat, och som du säger hellre lite för bra än för lite och de hinner bli upptrissade. Skulle det bli lite för bra sedering är det ju inte mer än att man väntar en stund så det klingar av litegranna

Sedalin ska ges oralt, eller? Alltså inte under tungan utan sväljas? Kan inte läsa ut det i förpackningen...

Sedalin eller plegicil oral gel ska sväljas
Domosedan munhålegel ska ges under tungan (och får absolut inte kombineras med Hippotrimpasta!)

Jag ger 3-4 sedalin när jag ska raka mina. Den rätt så stirriga klarar sig på det och unghästen är som vanligt som en pansarvagn, berörs av inget :p
Jag skulle börjat med det, kliniken rekommenderar 3. Den stirriga märks det ganska direkt på att han blir lite dimmig och småtrött, unghästen är helt klar i blicken. Så pröva dig fram.

Däremot är det superviktigt att ge det ca 40 min innan och att de då står helt lugnt! Det är alltså ingen idé alls att börja klippa och inse att dosen var för liten och vilja ge mer, har de börjat gå upp i varv biter det inte alls. Så ge och låt den bli avslappnad innan du sätter igång.

Tack för svar! Sprutorna ligger kvar i kylen.
Hästen är klippt.
Lite spänd i början, gav med sig snabbt. Rakade ena sidan med halvklippning ifall jag skulle få avbryta. Kom hela vägen upp till öronen. När jag bytte sida kom jag först inte i närheten. Stallväggen fick ta emot en ordentlig kospark. :nailbiting: Han gav sig och jag kunde fortsätta klippa.

Försökte inte ens på ben och huvud men resten är klippt. 2-1 till mig:p

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 592
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 608
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31