Sv: Lugnande?
Jag använde dropparna till vår ena häst när han hade skadat sig på insidan av bakbenet ganska högt upp (en plåt som hade flugit in i hagen som han givetvis trampade på).
Han lät oss inte ens komma i närheten av såret först, jag gav honom dosen, väntade en stund till och kunde sedan sitta på huk under hans mage och rengöra såret
Vi gav honom dropparna varje dag innan rengöring, efter några dagar provade jag utan och han rörde inte en min.
Senare när vi har behövt greja under magen eller rengöra snoppen eller rengöra andra sår eller droppa ögonen vid ögoninflamation så är han fortfarande lugn.
Det verkar som om han med dropparnas hjälp insåg att det var ju inte så farligt, vi gjorde honom inte illa.
Vid sedering i vanlig bemärkelse minns de ju oftast inte vad som har hänt, det är ju inte meningen att de ska minnas det obehagliga precis som för oss människor, de blir ju dessutom väldigt vingliga vilket de inte blir av räddningsdroppar.
Men, precis som med vanliga mediciner så reagerar hästar olika så prova dej fram om det hjälper på din häst.
Citatet nedan är hämtat från djurhomeopaten
Räddningsdroppar ersätter inte läkar– eller veterinärvård men är till god hjälp vid energichock, dvs. Den upplöser och förhindrar de fysiska skadeverkningar som annars följer chocken i spåren, och stimulerar samtidigt kroppen att sätta igång sin självläkningsprocess.
Räddningsdropparna kan med fördel användas till våra husdjur under pressade situationer.
Vid olyckor och plötsliga sjukdomsfall hjälper dropparna både offren och de som bevittnar händelsen.
Det finns en mängd olika användningsområden för räddningsdropparna hos våra djur,
t ex
vid alla akuta olyckor eller trauma
Vid fysiska eller psykiska påfrestningar
Vid chock eller upprörda känslor
Vid ängslan i samband med miljöombyte