A

attsy

Visst finns det något pulver man kan ge hästarna som är lugnande? måste en vet. skriva ut det?

Sv: Lugnande?

Det finns ett granulat som heter Vetranquil som man kan blanda ut med lite foder. Detta är receptbelagt så du får kontakta en veterinär.

nu beror det ju på hur mkt lugnade du vill åt men:

du har equi-calm från biofarmab som fungerar kanon :) ett flytande preparat som tar bort de lilla sista "stressen" i huvet. använde de på en hingst som inte riktigt kunde hantera sina känslor och stallägaren klarade ej av honom, märke en stor skillnad på honom när han fick detta regelbundet. fick tipset att använda de av frun i huset där briar är född, de använder de fligigt för att ta bort de "lilla sista".

sen har du placid från dodson & horell, ett ört preparat som finns i både torkad och flytande form. har inte provat de själv men flera runt mig använder de och fått bra resultat.

svarar båda, jag vill alltså inte ge ngn lugnande hela yiden utan då endast vid klippning för att ta bort den värsta stressen. han behöver inte bli så drogad som vid pleggning men lite åt de hållet. då kanske vetranquil är något att kola vidare på.. eller snare nu ska jag kontakta min veterinär för att få ett recept:)

lägg tråden i hästvård, de passar nog bättre för här handlar de om foder. lycka till.

vetranquil od (pleg är samma sak) funkar enligt min erfarenhet mkt mkt dåligt vid klippning. ge domosedan eller vänj hästen vid klippmaskinen så att den inte blir rädd (jag valde det sista). börja nu så kan du klippa om en månad.

dom veterinärer jag frågat har sagt samma sak, det funkar inte med plegicil, vetranquil, sedalizin etc om hästen är rädd för något, den blir bara okontrollerad och slö men ff lika rädd, dvs rejält farliga situationer kan uppstå! :crazy:

Min ponny får alltid räddningsdroppar när jag ska klippa honom. Utan dessa kastar han sig hejdlöst och sätter sig på bakhasorna såfort jag närmar mig huvudet (dvs halva halsen...). Jag var väldigt skeptisk till dropparna men jag testade och då kunde jag klippa huvudet också medan han stod och brydde sig om annat. De blir inte drogade men kopplar på något sätt bort det stressande.

kl
Var kan man köpa räddningsdroppar? Om man inte får skriva det här så kanske någon snäll kan pm det till mig..:)

halvt KL

Vissa hästar blir enormt beröringskänsliga/kittliga av domosedan, spec på ben, buk och bakdel. Andra svettas mängder.

SÅ domo skulle faktiskt inte alls vara ett förstahandsval vid klippning.

Jag har gett nån en skvätt pleg vid klippning av huvud första gången, fungerade utmärkt. Men pleg/vetranquil/sedalin slår otroligt olika på olika hästar. Det som jag däremot tycker varit generellt är att de kan vara/verka rätt 'borta', och så 'händer' något och PLING så är de klarvakna igen. Haft EN (av många) som snedtände.

Men var jag tvungen droga för klippning skulle jag prova sedalin först faktiskt. Om inte det fungerar och tillvänjning inte fungerar så skulle jag hellre bremsa eller avstå att klippa än ge domo, men det är ju för jag haft en hel del av de som svettas och/eller blir kittliga/beröringskänsliga av domo. Nu har jag aldrig provat klippa, brukar sällan ha problem ens klippa unghästar - har en nätt och ganska tyst maskin - så inte provat klippa på det, men skulle dra mig för det.

Men, det som passar just individen kan ju variera stort.

Jag köpte mina i en hälsokostaffär :) Brukar ge dropparna i en näve musli eller liknande, väntar i fem tio minuter och sen har det bara varit att klippa vidare.

Hur blir hästarna av detta sk räddningsdroppar? Jag hörde av en bekant om ngt liknande hon gett sin häst vid transportering som en "kur". Hästen var väldigt stressad att transportera men efter att använt dropparna som en kur, lite nu och då blev hästen sedan lätt att transportera. Min är lätt lastad, går rakt in, men svettas ngt tusans, och har på sistonde börjat sparka och är orolig under färd.
Kan man anända dessa droppar vid transport? Jag ska köra hästen långt och kommer även åka båt. Och jag som själv ogillar att köra transport skulle tycka det var mycket bättre om kusen skulla vara lugn under färden......

Min uppfattning är att de liksom kopplar ort det stressande momentet, i mitt fall klippmaskinen som kommer närmare huvudet. Som min häst, han står och spetsar öronen utåt stallplan och verkar inte ens vara medveten om maskinen (vilket han säkert är men det är så jag uppfattar hans beteende). De blir lugna och kopplar bort orosmomentet, men är för den del inte drogade, vingliga, trötta eller bortom sig själva, som väl är typiskt för sederade hästar däremot.

Tror dom räknar ca 1mån. Örterna tar lite tid att komma in i kroppen, finns som flytande o det går ut snabbare i kroppen sägs det.
Jag gav min 2dl /dag o när det började verka efter ca 1,5 vecka så gav jag 1dl/dag.

Jag använde dropparna till vår ena häst när han hade skadat sig på insidan av bakbenet ganska högt upp (en plåt som hade flugit in i hagen som han givetvis trampade på).
Han lät oss inte ens komma i närheten av såret först, jag gav honom dosen, väntade en stund till och kunde sedan sitta på huk under hans mage och rengöra såret;)
Vi gav honom dropparna varje dag innan rengöring, efter några dagar provade jag utan och han rörde inte en min.

Senare när vi har behövt greja under magen eller rengöra snoppen eller rengöra andra sår eller droppa ögonen vid ögoninflamation så är han fortfarande lugn.
Det verkar som om han med dropparnas hjälp insåg att det var ju inte så farligt, vi gjorde honom inte illa.
Vid sedering i vanlig bemärkelse minns de ju oftast inte vad som har hänt, det är ju inte meningen att de ska minnas det obehagliga precis som för oss människor, de blir ju dessutom väldigt vingliga vilket de inte blir av räddningsdroppar.

Men, precis som med vanliga mediciner så reagerar hästar olika så prova dej fram om det hjälper på din häst.

Citatet nedan är hämtat från djurhomeopaten

Räddningsdroppar ersätter inte läkar– eller veterinärvård men är till god hjälp vid energichock, dvs. Den upplöser och förhindrar de fysiska skadeverkningar som annars följer chocken i spåren, och stimulerar samtidigt kroppen att sätta igång sin självläkningsprocess.
Räddningsdropparna kan med fördel användas till våra husdjur under pressade situationer.
Vid olyckor och plötsliga sjukdomsfall hjälper dropparna både offren och de som bevittnar händelsen.
Det finns en mängd olika användningsområden för räddningsdropparna hos våra djur,
t ex
vid alla akuta olyckor eller trauma
Vid fysiska eller psykiska påfrestningar
Vid chock eller upprörda känslor
Vid ängslan i samband med miljöombyte

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
228
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka