"Lugnande övningar"

sockerdricka

Trådstartare
Haha behöver lite tips. Min medryttarhäst är TJOCK, PIGG och STARK :D.
Vill ha tips på hur vi ska lugna ner tempot lite:D Han kan lugna sig under några steg för att sedan bara älga i väg...om ni förstår? :)
Vill ha tips, jag brukar annars "leka" lite med tempoväxlingar, avsaktningar, volter o.s.v. ska jag bara fortsätta kämpa eller har ni mera tips?
Han är himla glad, och tycker det är KUL! Men han blir så HIMLA ivrig! Spetsade öron hela tiden =)

Sv: "Lugnande övningar"

Ehum, det är väl inte så svårt? Om du nu har kommit såpass så han lugnar sig ngra steg så är det väl bara att "hålla kvar" honom där? Menar inte sitta å dra lr liknande utan att ge efter och berömma när han lugnar sig och konsekvent säga till så fort han börjar dra igen.
Annars fungerar sidvärtsrörelser oftast "dämpande" på tempot eftersom det är jobbigare för hästen och man kan parrera mkt bättre ist för att dra i båda tyglarna.

Idag så jobbade vi med sidvärtsrörelser, han lugnade ner sig helt okej.

Jo, för mig är det svårt åtminstone :smirk:..eftersom när han går lungt, jag berömmer och försöker liksom rida lätt lungt själv..(haha:D)...men sen är det som han inte orkar och bara "drar i väg" och länger ut steget och går i ett snabbare tempo..ganska svårt att förklara men ja..

Kan faktiskt vara så att han inte orkar gå i så himla samlad trav länge. Då gör hästarna på detta sättet.

Jag skulle göra så att han går snyggt till och börja med lite kortare än han orkar. Sedan skritta en stund och sedan trava igen. På det sättet bygger du upp orken på honom. Efter kanske 1 vecka eller kortare orkar han trava 10 steg samlat om han tex bara orkar 5 steg nu.

Tidsödande men jag tror att det är värt att ta det sakta och steg för stge.

Lycka till!

Då förstår jag lite bättre, du menar alltså att han inte orkar jobba korrekt i en lugnt tempo? Trodde du bara menade att han drog i väg och gick typ konstant över tygeln (dvs en häst som man ännu inte kommit till ridning med eftersom man först måste ta kontroll över tempot och takten).

Ja, sidvärts brukar funka ganska bra tycker jag! Annars är det ju lättare på böjt spår oxå eftersom man då bromsar på yttertygeln och försöker hålla innerhanden mjuk.

Just det där med lättridningen är viktigt. Har själv lätt att "rida lätt för fort" och jaga på hästen om den börjar öka takten utan att den ska. Tycker det är svårt att "sitta kvar" men man ska tänka på att man inte ska resa sig i sadeln utan med bli "uppknuffad" annars går det lätt fortare och fortare;) På lilla ungstoet jag red var det ofta lättast att sätta sig ned när hon började stressa och trippa. Satte mig ned i en mjuk avlastningssits (inte färdig att sitta på och jag var för stor) och flyttade henna lite undan skänkeln/böjde henne med mjuk inner hand och då lugnade hon ner sig väldigt fort om man bara var konsekvent (jag som red in henne så hon fick ju den här behandlingen nästan från första början). Kunde räcka med att bara mjukt ta kontakt med sadeln (och få kontroll över sin egen takt och energi i sitsen) så blev hon avslappnad och lyhörd igen.

För övrigt så är det skitbra att träna övergångar skritt/trav. Bestäm antal steg skritt/trav du vill ha och minska i takt med att ni blir samspelta. Riktigt kul brukar pållarna tycka!

Är nog bara att fortsätta som du gör.. mkt halvhalter och tempoväxlingar, mkt vilopauser och så.. tillslut blir han starkare och då blir d nog lättare.

Tack för alla tips! =)

Sist red vi ut en sväng oc gjorde av med lite energi..sen red vi in på banan och var där kanske bara 10 min. Skrittade runt och gjorde volter, försökte få honom lugn utan att hetsa. Gick jättebra! Han var cool-lugn. Så jag testade att trava ett halft voltvarv och han gick lungt och avslappnat och han var sååå lätt och mjuk i handen (jag hade alltsåinte 10000kg häst i handen!) Det var jättebra, blev jätteglad! Så jag saktade av och skrittade av honom sen fick han komma "Hem" bli ompysslad äta och ut i hagen igen :D

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 410
Senast: alicegard
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar