Lugnande övningar

Lejonelle

Trådstartare
Min unghund går lätt upp i stress och blir styrig och svårhanterlig i träningssituationen. Jag har fått rådet att åka upp till klubben och göra lugnande övningar, passivitetsträna och göra ingenting. Tips på saker att göra?

Något som brukar lugna mina hundar bra är när de får leta efter godis. Hemma kan det innebära att jag sprider ut godis i en hundbädd, ute kan jag kasta ut lite godis på marken som de får leta upp. Att spåra är väl kanske "nästa steg", det ska tydligen fungera lugnande för många?
Annars, att göra "ingenting" innebär väl just det, att du sätter dig ner (eller står upp, om hunden är lugnare då), gör absolut ingenting och bara låter hunden titta runt. Jag skulle troligtvis göra det, samt belöna när hunden väl söker kontakt och då belöna med något lugnt, tex gott godis.

Vad brukar ni träna annars? Har hunden lärt sig att den får göra det som den vill göra om den går upp i stress? Försök i så fall få till det så att hunden bara kommer åt det roliga så fort hunden är lugn (eller åtminstone lugnare än vanligt).

- Ryggsäcken
- Söka godis
- Göra ingenting (ta med en bok :))
- När ni tränar, belöna med godis och inte lek.
- Jag har belönat (gett godis) när hunden är lugn även vid pauser etc. Hade dock en instruktör i våras som påpekade att även det kan leda till stress, hon tyckte paus skulle vara mer paus och ingen chans till belöning. Jag förstår tankesättet och har det i bakhuvudet, men helt logiskt känns det inte så ibland belönar jag fortfarande.
- Djupa andetag! Går du upp i varv själv är det kört. Och träna bara när du är på tillräckligt gott humör för att ha tålamod (pratar såklart bara utifrån mig själv nu).
- Kör korta pass så att hunden inte blir trött.
- Gör inte övningarna för svåra.
- Alltid lättare att vara lugn om man (hunden) är välaktiverad i allmänhet.

Min hund hade en period i våras då hon lätt gick upp i stress, blev frustrerad (och mer stressad) när det blev fel och började hantera frustrationen med att gå och göra annat. Sno godis ur träningsväskor, hälsa på instruktören, nosa... Hon har alltid haft lätt att gå igång, men det här var nytt och ledde till att jag blev lika stressad och frustrerad= ännu värre i Stojas huvud. Mer passivitet- och miljöträning, sänka svårighetsgraden ett tag, vara väldigt nogrann med att det inte blev självbelönande (att hon inte lyckades sno godis tex) och sluta när (helst innan såklart) det slog över. Och bara belöna med godis, framförallt på agilityn.

När vi hade börjat få ordning på ovanstående, började vi köra mer shejping igen och då blev det ännu tydligare att hon går upp i frustration när hon inte förstår. Dels gör det att jag måste vara nogrann med belöningsfrekvensen (vilket ju i sin tur handlar även om svårighetsgrad) och jag tycker faktiskt också att hon har fått lättare att hantera frustrationen sen vi började köra mer shejping av struntsaker (dvs trick vi aldrig kommer ha nytta av=jag lägger ingen prestige i det=inga hjälper tillåtna). Det är ju inte alls lugnande i sig dock, utan det gjorde vi hemma i köket.

Annars, att göra "ingenting" innebär väl just det, att du sätter dig ner (eller står upp, om hunden är lugnare då), gör absolut ingenting och bara låter hunden titta runt. Jag skulle troligtvis göra det, samt belöna när hunden väl söker kontakt och då belöna med något lugnt, tex gott godis.

Vad brukar ni träna annars? Har hunden lärt sig att den får göra det som

När vi är på klubben tränar vi mest rallymoment eller går på kurs och då är det ju inte så kul att bara sitta och titta på en hel lektion. Även om det kanske vore det bästa. Det kan ta ett bra tag innan han börjar fokusera på arbetet. Ja det betyder väl att hunden får vara med och vara aktiv även när han beter sig jobbigt och slyngelartat.

så att hunden bara kommer åt det roliga så fort hunden är lugn
... eller iaf lyssnar. ;)

Vi tränar på att alltid, alltid lyssna - även när man är helt uppspelt och fokus är nån annanstans. Min lillskrutt älskar att leka med vatten. Jag skvätter, han springer, hoppar, jagar. När det är som allra roligast, säger jag sitt... :D Eller ligg, eller backa. I början tog det några sekunder innan ljudet nådde hjärnan. Vattnet ju, vattnet..! Sen insåg han att det inte kom nåt mer vatten - förrän han lyssnade. DÅ kom det mer vatten! :bump::banana::bump:

Haha, de är för härliga. :love:

Haha, de är för härliga. :love:

Lagom härliga just nu :( Fick avbryta dagens kurstillfälle och gå på promenad istället, det var komplett meningslöst att sabba relationen till min hund på att kräva mer än han för dagen kunde prestera. Rev sönder kursdiplomet i bilen på vägen hem och avbokade platsen på fortsättningskursen. Inga mera kurser för oss förrän jag har en hund som kan koncentrera sig på uppgiften och uppföra sig på planen. Känns jäkligt tråkigt faktiskt.

Han är snart ett år och full av hormoner. Vad som hände är att jag utsatte honom för en situation där han hade dåliga förutsättningar att kunna fokusera på uppgiften. Mer störningar i kursmiljön än han för dagen klarade av.

Jag förstår. En tröst i tillvaron kan ju vara att perioderna de har kommer och går väldigt snabbt. Ibland händer det för mkt i kroppen för att de ska vara tillgängliga och sen en vacker dag kan de chocka en med ett plötsligt lugn och öron som fungerar. :D Det är som att ha två hundar i en - ibland tittar den ena fram ett tag, ibland den andre.

Det blir bättre, det är det enda jag kan försöka trösta med.

Kan vara klokt att inte gå kurs nu, kan vara klokt att sänka svårighetsgraden lite, men fortsätt träna! Strular momentträning så lär in något annat än fotgående (tex), men fortsätt träna, gå på samträningarna och, även om det är jobbigt, fortsätt miljö- och störningsträna.
Det kommer bli bättre och då är allt arbete värt det.

Min unghund går lätt upp i stress och blir styrig och svårhanterlig i träningssituationen. Jag har fått rådet att åka upp till klubben och göra lugnande övningar, passivitetsträna och göra ingenting. Tips på saker att göra?

Alla hundar har en avknapp, något som gör dem lugna.
Mina blir lugna om jag tar om på dem. Det räcker med en handpåläggning så varvar de ner.

Andra hundar blir lugna i buren, av att få springa av sig först och jobba sen, av sin hundkompis, av mjukost, av promenad, av att gnaga på något, av att få lukta sig genom området först och jobba sen, av att ligga på ett renskinn, av att träningspasset delas upp i många, många delar och att de får ordentliga pauser emellan... Det finns så himla många olika grejer, och med en yvig unghund är det inte lätt att hitta rätt grej – men ALLA har sin grej.

Med en hormonstinn unghund är skitsvårt att lära in nya saker, deras hjärna är så himla full av ludd att det får liksom inte plats.
Däremot har de mycket energi som behöver läggas på något, och träning är ju att föredra framför egna upptåg. Träna sånt ni redan kan, fokusera på stadga och kontakt. Finslipa.

Och tiden du och hunden är på klubben för att INTE träna, utan för att bara kolla på andra, chilla och hänga är så himla välinvesterad tid. Det är jätteviktigt med passivitetsträning i såna sammanhang, hunden blir mindre stressad och får inte lika höga förväntan = mer harmonisk och lugn hund, mycket lyckligare matte.

MEN, jag tycker att du ska ta med hunden in på agilityplanen, tillsammans med någon som kan sporten och träna lite grunder.
Agility gör underverk för samarbete och fokus.
(Självklart inga höga hopp i och med hundens ålder. Men vanliga hopphinder på låg/ingen höjd, tunnlar, slalom och A-hinder räcker gott och länge. Bor du i närheten av Karlstad hjälper jag dig gärna!)

Tack för alla svar. Jag har nu lovat mig själv att aldrig mer sätta min hund i en skitsituation och komma till kurs stressad och utan att ha hunnit rasta ordentligt och tro att det ska funka. Inga mera kurser på kvällstid! Jag har avbokat fortsättningskursen i rally som jag var anmäld på, och istället anmält för att gå om nybörjarkursen fast på dagtid. Gjort klart för kursledaren att mitt huvudsakliga mål är att ha lugn och fokus, inte på att klara skyltar.

Fram till kursen börjar om några veckor jobbar vi enbart med lugnet. Ja, @Blueberry, vi tycker agilityövningar är roligt och brukar göra tunnel, 4 slalompinnar och balanshindret när vi har möjlighet. (Det är ju det där med att kissa på hindren då).

Idag har han följt med på valpkursen och legat i buren. Har varit ett under av gott uppförande faktiskt. I flera dagar om jag ska vara ärlig. Men det är klart. Vi vaccinerade igår och diskuterade det stora snäppet som ska äga rum om någon månad, han lyssnade väl.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 791
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
370
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 241
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar