Lugnande medel och konstiga reaktioner

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skogstamefan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 796
S

Skogstamefan

Pust! Nu har man slagit tre flugor i en smäll, vaccinerat, verkat o skott och kollat tänder. Èftersom pollen är så himla rädd för hovis, så tänkte ja att det var lika bra, att få hovarna verkade medans han var "lullig" av lugnande medel.

Men vilken konstig reaktion han fick på medlet. Han började att svettas som en liten gris :cry:. Sen började hjärtat o banka som en stånghammare och alla blodådror blev jättestora :(. Han stod med benen som en älg, och hotade att trilla omkull. Undrar hur fattig jag blir, när räkningen kommer, men det var värt det :smirk:.. Att slippa en polle som kastar sej hejdlöst över farbror hovslagare och skadar honom allvarligt. Nån mer med samma erfarenheter av både hovslagar rädda hästar och konstiga reaktioner på lugnande medel...?

Sv: Lugnande medel och konstiga reaktioner

Att hästen svettas när de har fått lugnande är helt normalt. Inget att oroa sig för mao

min häst har också fått besök av vetrinären i dag... hon skulle kolla sina tänder så hon blev ner drogad.. stakars liten såg helt borta ut... kunde ju inte gå hehe... men hon svetades inte men hennes blodådrer syndes väldigt väl...

/sandra

Att hästen svettas när de har fått lugnande är helt normalt. Inget att oroa sig för mao

Skönt att höra, att det är en normal reaktion. Jag har aldrig gett honom lugnande förr, så jag visste inte hur han skulle reagera. Min förra polle fick nån gång ibland, då han hade problem med sina tårkanaler, så de måste spolas, men det brukade inte bli samma reaktion på honom. Han var mer som vanligt, bara lite slö.

Nej, jag har faktiskt under alla år inte träffat på en häst som vi måst ge lugnande för att ge hovvård.

Han fick troligtvis Domosedan(stavningen) och då blir en del hästar svettiga och väldigt vingliga dom är ju nerdrogade. Vilket är en vanlig reaktion.

Nej, det fick han inte.

Mina hästar har aldrig fått lugnande:angel:

Denna hade de dock även kollat tänderna på, och då är viss sedering vanligare. Våra får oftast domosedan, och svettas även som ts beskrivit.

Ja, TS häst hade fått lugnande. Det är jag helt på det klara med.

Men MINA har inte fått det. Gordon svarade mig. Inte TS.

Jag ger min häst lugnande vid hovslagarbesök. Men vi ska vänja bort beteendet också förstås.

När han kom hem till mig i april fick han ett bryt så fort man försökte hålla på med fötterna. Hela sommaren tränade vi på att jag skulle få lyfta fötterna och kratsa utan att han skulle lägga över vikten på mig eller bråka. Nu går det helt smärtfritt när jag håller på med fötterna - om jag inte håller på för länge vill säga.

Att spola benen och fötterna jobbar vi ännu på. Jag får men helst inte mer än ett ben åt gången... men det blir bättre och bättre.

Jag vill dock inte utsätta hovis för risken att bli omkullslagen av en shire så när hovis kommer får han lugnande. I somras när han blev verkad var han riktigt dum mot hovis och som sagt, det vill jag inte utsätta hovis för. Nu har han fått skor för första gången också så det är inte bara verkning som skall göras.

Att vara hovslagare är ett tungt och riskfyllt arbete. Hovslagaren skall man vara rädd om och därför vill jag ge min häst lugnande samtidigt som jag och hästen tränar och tränar på att stå med lyfta fötter. Om ytterligare någon gång skall vi prova att ta framhovarna utan lugnande och sedan förhoppningsvis även bakhovarna.

När min hingst kastrerades svettades han jättemycket, det gjorde även tre av de andra hingstarna som kastrerades samtidigt ( var sju stycken sammanlagt). Veterinären sa att det ofta berodde på att de hade någon pågående infektion när de svettas så mycket av det lugnande medlet. Eftersom detta var i ett fästingrikt område tog två av oss hingstägare erlichiasprov och det visade sig vid provsvaret att båda hade en pågående infektion.

Våra hästar brukar alltid svettas rejält efter lugnande:crazy:
Tror det är normalt, inte tecken på infektion?

min blir bara lite svettig på huvudet och kansk elite fuktig under magen. inget mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka