lugnande-effekt...?

melvin

Trådstartare
hur mkt lugnande kan man behöva ge en häst när tänderna ska raspas, ungefär hur länge håller den lugnande effekten i sig?

Sv: lugnande-effekt...?

Veterinären räknar ut dosen. Det beror på storlek på häst och till viss del psyke och var som behövs kan alltså variera kraftigt (jag menar alltså intravenös injektion). Det sitter i ca 30 min innan de brukar börja piggna till. Är det en lugn och orädd häst är de påverkade länge.

Tandraspning är en gammal och ganska ospecifik behandling som påverkar hela tandraden. Vi försöker genom en mer riktad och precis behandling återställa den normala tuggfunktionen. De instrument vi använder är mindre och därigenom kan vi påverka enstaka tandytor där problemet sitter. Vi försöker att behandla så sparsamt som möjligt eftersom det är viktigt att hästen får behålla sin skärpa i bettet. En gräsätare har en ju en ganska svårbearbetad föda.

Saxat från http://www.djurtandvardskliniken.se/

Åh, intressant! Synd att jag bor alldeles för långt bort, annars hade jag gjort ett besök till kliniken meddetsamma.

och jag tycker att hästen ska ha lugnande om det behöver åtgärdas i munnen av säkerhetsskäl för både hästen och veterinären. dosen kan variera en del, men mina brukar få ca. 0.2-0.5 ml domo och effekten sitter i kanske drygt en halvtimma. jag har haft en pålle som krävde 1 ml för att uppnå full effekt, så det kan variera men det har vet. koll på.

dosen kan variera en del, men mina brukar få ca. 0.2-0.5 ml domo och effekten sitter i kanske drygt en halvtimma. jag har haft en pålle som krävde 1 ml för att uppnå full effekt, så det kan variera men det har vet. koll på.
Och mitt fullblod fick 1,2 ml vilket räckte knappt, nästa gång ökar vi dosen något mer...

ja, jag har oxå haft några som krävt doser i den storleken. dock är det väldigt få och då är det hästar som ofta krävt lugnande pga. olika anledningar.

näää, men eftresom min skulle bli det så är det väl knappast mkt att diskutera..?

:crazy:Jag har inte påstått att din inte blir stressad, lika lite som jag har påstått att du inte ska ge lugnande.

Trådens frågeställning var: "hur mkt lugnande kan man behöva ge en häst när tänderna ska raspas, ungefär hur länge håller den lugnande effekten i sig?"

Jag svarade då att jag inte ger lugnande, samt att lugnande på en del hästar faktiskt har motsatt effekt. Har aldrig ifrågasatt om din behöver/inte behöver lugnande. Allt jag gjort är att komma med fakta och erfarenheter...... Tolkar ditt svar till mig som att du är sur på det jag skrivit, jag känner varken dig eller din häst, och har således inte en aning om hur hästen skulle reagera, och därför kan jag inte ge några konkreta svar på mängd, och eftersom jag inte gett någon av mina lugnande vid tandraspning så kan jag heller inte svara på hur länge det sitter i.

Moderna lugnande medel rätt använda har stort sett aldrig motsatt effekt.
Själv använder jag lugnade vid behov ffa om jag skall jobba längst in vid de stora blodkärlen o alltid när jag använder elslipen.
PL

Det är fortvarande raspar i olika former o storlekar eller elverktyg.
PL

Jo, jag vet det är liknande verktyg, men mer åt människohållet.
Det ända verktyg jag någonsin sett en veterinär använda är en traditionell rasp som vet raspar ett par ordentliga tag med.
Jag har aldrig sett TL göra något liknande. Han slipar och putsar enbart på den specifika tanden son tex har en hake.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
1 127
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka