Jag hoppas in och måste medge hur skönt det är att se att vi är fler som har haft samma problem.
Jag är av allmänheten stämplad som "galenpanna", "testpilot" och en med dödslängtan..
INGET har bekommit mig under alla mina år på hästryggen.
På ridskolan fick jag alltid rida min ridlärares nyanlända importer istället för verksamhetshästarna.
MEN så kom min egna häst i januari.
Sto f.08 som jag importerade från en kontakt i Holland.
Hur mysig som helst när jag var nere och provred, och hur mysig som helst de 48 första timmarna i Sverige.
Sen small det.
Jag upptäckte en svag hälta under andra ridpasset och hon fick då vila i två veckor i samråd med vet.
Min nya underbara häst blev överjävlig.
Sprang över mig så jag tappade henne under två promenader utomhus och stod på bakbenen när jag korrigerade.
Slet sig på volten då jag ville promenera där istället, och sprängde staketet på vägen ut.
Slet sig i ridhuset och stod och viftade med frambenen när vet. var på återbesök..
- och för första gången i mitt liv var jag
rädd. För min
egna häst dessutom...
Fick hjälp av en tjej i stallet som coachade mig på marken.
Jag fick också tänka om gällande mitt säkerhetstänk.
Jag har tex. aldrig använt handskar, hjälm och träns med lina när jag leder en häst.
Men nu när jag hade 1. Hjälm, 2. Handskar 3. Stigbett 4. longerlina så var jag inte lika rädd för att göra illa mig, och inte lika rädd för att tappa henne, (typ omöjligt med linan) . Och så var det bara att börja om helt från början med alla hanteringsmoment och tillitsövningar.
Jag hade gjort allt detta redan, med min 3 åring, men var inte riktigt inställd på att behöva lägga ner lika mycket jobb på min 8 åring..
När jag sedan satte upp var det en veckas ren Rodeo som gällde innan hon lugnade ner sig, men här kände jag mig redan lite tryggare. För även om jag tappat staken lite så har jag inte tappat klistret i baken för det
Så det är verkligen som du skriver: babysteps, babysteps.. och det är förvånansvärt lika mycket för din som för hästens skull.
Stort lycka till!