Lugna mina känslor, snälla!

LaMaya

Trådstartare
Ska i morgon in med min 5 åring till ATG och röntga kotan bak.
Har tidigare gjort 2 st inlägg där mig häst haft konstiga symptom bak som blivit bättre och återkommit.
Eftersom det enligt min privat veterinär var en skada vid ländet kunde inte ATG här i våra kretsar ta emot oss, eller ville inte.
Och eftersom han svarade på behandlingen blev det så att vi inte kolla upp honom.
De han hade tidigare var liknande en muskelskada, kändes som han var hård och hade knutor.
Ville inte riktigt röra sig rent och var ganska besvärad (allt i höger bak).

Iallafall skulle jag idag ta in honom och han hade samma symptom.
Rörde sig inte bak, var spänd och väldigt hård i muskelaturen från manke, bak mot rygg samt ner på höger sida.
Han gick bättre och bättre desto längre fram vi kom och tillslut rörde han sig nästan perfekt.
Gick in och skulle avvänta då hans bakben exploderade upp i en jätte svullnad,
gick på ca 15 minuter och det såg ut som en stolpe nere vid karled/kota.
Tillkallade veterinär som direkt såg att de han hade i ryggen nästan släppt och han trodde allt satt i just kotan.
Min frågan är, kan det vara så att hans tidigare konstiga symptom varit en överbelastning från en annan skada?
Han kunde tänka sig lösa benbitar då han tyckte han är större och konstig över just kotan.

Vill mest lugna mina känslor just nu, men vad kan det vara?
Menar alltså, vad kan det vara som orsakar att ett ben helt plötsligt blir jätte stort?
(Han är kollad för ormbett)

Kan uppdatera och säga att det inte blev ATG idag, fick han knappt ur stallet och definitivt inte in i transporten.
Min privata veterinär tog 4 plåtar med en utrustning som han har så jag får svar i morgon.

Han gick verkligen illa idag, spänner sig något fruktansvärt mank-rygg-rumpa och
sen stelt lyfter bakbenet som om det våre stelopererat (vänster sida).
När vi sen fick in han igen svullnade han upp väldigt mkt innanför bakbenet bredvid skapet och fick enorm smärta.
Smärtan han hade igår vid kotan var helt borta men är fortfarande svullen där.
Vet. säger att han aldrig sätt en häst med något liknande där symptomen går och försvinner samt byter ställen.

Vi får se nu, blir kanske en resa till Strömsholm nästa vecka..

Dålig bild på benet från idag:

21418679.jpg

BTW Jag är höger-vänster blind, allt är på vänster sida :p

Senast ändrad:
Sv: Lugna mina känslor, snälla!

Oj, vad obehagligt.

Hoppas att du fått lite svar nu, ovissheten är jobbigt och det verkar som pålle har rejält ont.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka