lugn galopp = ren, ökad galopp = kors

95johsv

Trådstartare
Tränar min häst mycket lös för att han ska kunna lära sig att hitta sin kropp. Dvs löslongering...

MEN när han fattar galopp ur lugn trav så har han en mycket fin ren galopp, dock när han ökar galoppen så "dubbelstudsar" han med bakbenen och drar över i korsgalopp (byter bak). VARFÖR? Han gör detta i bägge varven och i bägge galopperna.

Ibland när han rusar in i galoppen så blir det kors, och när han då samlar upp sig och kortar galoppen så byter han tillbaka rätt bak, något/några steg innan trav.

Förut i våras så gick han kors i högergaloppen endast, krävdes mycket för att få en ren höger. Tidigare i höstas/sensommaren så var det tvärt om, högergaloppen var ren och fin men vänster vart kors...

Någon som har en ide???

MVH
JS

Sv: lugn galopp = ren, ökad galopp = kors

Sådan var min ponny också. Hon hade bra, bärig, ren galopp när man red, fattade alltid rätt och bytte bara när jag bad om det (bytte i vart tredje)

Så fort jag släppte henne i padocken därimot var det korsgalopp som gällde, och också den studsiga galopp du beskriver. Tror att det är helt naturligt och inget konstigt alls. Hästen gör det som är lättast och bryr sig inte så mycket. När den inte har någon ryttare på ryggen behöver den ju inte heller vara speciellt balanserad.

Bekymra dig inte, hästen kommer på hur den ska göra med benen när du rider den. :D

Sv: lugn galopp = ren, ökad galopp = kors

Ok, min häst är inte ensamen. Känns ju bra! Vad jag reagerade på var just det att den lugna var den rena. Brukar vara tvärt om. Orkar inte = ökar eller kors...

Kommer inte att börja galoppera under ryttare förrän om ett par månader eller så, jag hoppas att det är samma för mig som för dig. Att det blir ren galopp!

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Islandshäst Hej Min valack, 7 år, är femgångare med ganska stort steg. När jag jobbar med honom lös har han lite svårare att hålla jämn och mjuk...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: Sjofn
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 348
Senast: Madick
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar