Luftsäckstympanism hos föl

wrangler

Trådstartare
Någon med erfarenhet?

Hur diagnostiseras det? Och hur bråttom är det?

Prognos?

Finns det andra åkommor med samma symptom, dvs svullnader som känns luftfyllda bakom ganascherna utan smärta eller allmänpåverkan.

Sv: Luftsäckstympanism hos föl

Japp :D men tack ändå!

Hade själv aldrig hört talas om det innan dock!

Bumpar upp.

Jag vet att det är ovanligt, men NÅN måste ju veta nåt? Veterinärerna här? Please....

Läste lite i pluggeböckerna (står inte så mkt trots att en av böckerna är på 2000 sidor...), så har ingen erfarenhet av det, men hoppas det kan va lite till hjälp!

Diagnostik: de klassiska symptomen känns igen - svullnaden ses ofta på ena sidan bara. Eventuellt kan aspiration av luftpåsen via en kanyl göras för att se om luft kommer ut. Röntgen och endoskopi kan också användas till att diagnostisera.

Behandling: temporär med aspiration av luft. Luftpåsen fylls dock upp rätt snabbt igen med luft och proceduren måste utföras igen. Operation kan också göras där de eventuella medfödda fel rättas till, eller ett hål görs mellan de två luftpåsarna så att luft kan komma ut.

Prognos: efter kirurgi är prognosen god, men finns en risk för återfall på 15-30%. Då görs bara ytterligare en operation och därefter borde inga återfall ses.

Tack! :bow:

Fantastiskt att det ska vara så svårt att finna info om detta, händer det aldrig i Sverige?

Ska bli intressant att se vad klinikerna jag har mailat svarar!

Har du någon bild på det? Efter beskrivningen kan jag inte låta bli att fundera på om jag har haft ett föl med den åkomman.

Tack för bilderna. Nej så mycket hade absolut inte mitt föl, var det än var så försvann det av sig själv när hästen närmade sig året.

Om någon är intresserad (kan ju vara kul ifall någon annan krake söker på detta här i framtiden)....

Jag misstänkte detta på mitt föl efter egna efterforskningar men fick (såklart) inget gehör efter att jag mailat runt till olika kliniker, förrän min egen underbara veterinär (som vet att jag inte är en hysterisk hästägare som hittar på egna ovanliga diagnoser på mina hästar :grin:) hjälpte mig och kontaktade kollegor. Då blev intresset helt plötsligt jättestort :angel:

Min fölis opererades i förmiddags, drygt tre veckor gammal, och har nu fått lämnat uppvaket. Allt har gått enligt planerna. Väntar på att få höra mer ingående från kirurgen om hur det såg ut, vad han gjorde osv.

Nu väntar en ganska lång sjukhusvistelse för henne men prognosen ser god ut och en mycket nervös hästägare kan dra en första lättnadens suck! :banana:

Ååååh vad skönt att höra! Jag har oroat mig för er men väntat på att du ska berätta hur det har gått med allt men tänkte att du följer nog upp det i tråden.

Japp, jag skriver ner hela historien efter hand och bara jag ser att allt har gått vägen och hon blir friskförklarad så ska jag lägga ut den någonstans i sin helhet! Men det blir inte förrän hon är hemma och helt utom fara!

Men jag är oerhört lättad just nu!

Det förstår jag verkligen, vi hållar alla tummar, hovar och tassar för er här hemma!

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 239
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag ska börja med att nämna att detta är under utredning via läkare, så facit lär komma framöver. Men innan det är klart vill jag ändå...
2
Svar
26
· Visningar
2 099
Senast: Scata
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V