lufthopp i galoppen/fattningarna

Zaida

Trådstartare
jag har köpt en liten vilda....

jag har snart haft henne i ett halvår och till en början lufthoppade hon jätte mkt i galoppen. jag har lärt mig att hela tiden ha henne ställd antingen utåt el inåt i fattningarna så hon inte kan slå sig loss. och sedan se till att leda med inner tygeln om jag känner att ngt är på gång.

är det ngn annan som har erfarenhet av detta beteendet?

kul bara att få höra att man inte är ensam förhoppningsvis!

nu lufthoppar hon nästan aldrig om hon inte blir riktigt grinig....så det är hur skönt som helst! kul med vildar då man verkligen märker när man utvecklas!

Sv: lufthopp i galoppen/fattningarna

Min häst gör så ibland när han är pigg.
Jag brukar låta han få gå på lite fortare för det brukar bli att jag håller i han när han behöver gå på..
så prova att släppa lite på han

Ja men det är ju jätteskoj att göra galopp när man är liten jue!:rofl::rofl: Ha ha ha det går över!

Medryttarhästen gör också så, så du är inte ensam om det. ;p Samtidigt drar hon bak öronen,så dom ligger helt slickade bakåt och gör "stotjut". Det händer då mest i galoppfattningen när hon är pigg, på dåligt humör eller brunstar (i princip alltid).
Det är något jag vant mig vid då det inte stör mig speciellt mycket. Men det brukar hjälpa då jag säger högt och bestämt "Sluta nu!", då fattar hon att det är allvar, och inte någon lektstuga längre.

Hrrm... Jo, som någon sa så går det kanske över, men min 24- åring gör så, fortfarande... Särskilt när han är pigg och om jag glömmer att driva i galoppen... Men det kanske är individuellt hur länge en häst tror att han är ung? (Eller så kanske det är senil demens? Fast... det är kul att han fortfarande har lust och ork att busa :) )

Min erfarenhet av hästar som gör luftsprång är väl att det oftast är ett tecken på att dom inte riktigt orkar med uppgiften rent muskulärt eller inte får ihop kordinationen. En galoppfattning ställer ju en del krav på båda dom delarna och många oerfarna eller omusklade hästar löser då problemet alternativt protesterar genom ett luftsprång. Luftsprången kan komma i galoppen med om man kräver samling eller sitter ner i sadeln mycket på en omusklad häst. Sen finns det väl de som gör det bara som bus men då korrigerar jag mina hästar om vi inte är i skogen och det är okej att busa:)

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 591
Senast: ellan84
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17