Ludwigs Champion

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare blohme
  • Startdatum Startdatum
B

blohme

Har blivit totalkär i denna hingst, så tänkte han kunde få en egen tråd.
Har lite frågor:

*vad är ert intryck av denna hingst?
*vad för sto hade du valt att betäcka med han?
*någon som en avkomma som man vill berätta om?

Sv: Ludwigs Champion

En mycket fin hingst med intressant blod.

Jag hade betäckt ett ädelt hoppsto (gärna C-blod) för att få en hopphäst. Gärna ett sto med lite gång för att förstärka att även han rör sig bra. Än har han inte övertygat hoppmässigt, men hans stam säger att han ska hoppa. Så därför gärna ett sto som presterat lite!

Alternativt fullblodssto till ft-avel!

Jag betäckte ett fullblodssto med honom förra året.Jag ville ha en avkomma till hoppning och hoppades på att få lite storlek, överlinje och gång från honom förutom hoppningen då.

Jag fick ett stoföl som ser ut som jag hade hoppats på. Bättre storlek, överlinje och gång än hennes tidigare föl. Än så länge iaf.

Bild från fölvisningen:
Får inte in bilden nu. Lägger in den senare....

Hon var lite överbyggd och tunn då och fick sämre poäng på gångarterna eftersom hon inte orkade bära upp sig enligt domaren. Hon fick 888777.

I år har jag betäckt ett annat fullblodssto med honom. Detta stoet har bättre gångarter än det första stoet. Annars så är det lite storlek och överlinje jag gärna vill ha till henne också förutom hoppningen.

Här kommer bilden från fölvisningen.
24419190.jpg

Jag blev helt betuttad på årets bruksprov i denne fulbrune tysk;)

Han har mycket god exteriör, hoppförmåga och gång, d v s en komplett hingst vilket jag egentligen önskar att alla avelshingstar ska vara.

Jag hade gärna använt honom till mitt fälttävlansinriktade sto som är hälften fullblod med förhoppning att få en fälttävlanshäst.

Jag betäckte mitt sto e Landkaiser-Argentinus med honom. Hon är inte så grov, rör sig hyfsat och hoppar med bra teknik. Resultatet blev ett hingstföl:

IMG_4496.JPG

Han har ett fantastiskt temperament och vi har bestämt oss för att spara honom som hingst och se hur han utvecklas. Han fick 9 på typ på fölvisningen, dock biljarderar han lindrigt på hö fram (7 på extr) men mamma är inte helt korrekt i benstället. Vissa dagar tycker jag att han rör sig kanon, andra ser det inte alls lovande ut, men så är det ju när de växer så vi får väl vänta och se vad det blir av honom.

Stoet är betäckt med honom igen och den här gången har jag beställt ett stoföl :D!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 018
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka