Lucernpellets...?

Molin

Trådstartare
Hej..

Jag skulle vilja veta om man behöver ge B-vitamin
om jag ska ge min häst Lucernpellets?
Jag ger henne nu bara korn och äppelcidervinäger samt blå miner kraft.
Men ska imorron lr på onsdag köpa hem lucernpellets
och testa med.

Jag ska köpa vitlök oxå tänkte jag men jag vet ej.
Vad anser ni, behöver man B-vitamin när man ger lucernpellets?

Tack..

Sv: Lucernpellets...?

Ingen som kan hjälpa ang detta?
Jag vet att ni kanske sover men några natt människor finns väl :P

Äääh, jag köper Börjes har ju billig B-vitamin så lika bra det.. :)

En häst som är fullt frisk behöver inget B-vitamintillskott, så jag hoppas att du inte har hunnit iväg och köpt sånt.

Tacitus skrev:
En häst som är fullt frisk behöver inget B-vitamintillskott, så jag hoppas att du inte har hunnit iväg och köpt sånt.

Hmm, jasså det visste jag inte :P
Min förra fick b-vitamin bara för att ägaren ville det.
Hon var fullt frisk.

Ja men då vet jag det :)
Tack så mycket.
Nee jag var på väg och köpa för ett tag sen men vart osäker, hehe

En del hästar kan ju behöva B-vitamintillskott vi t ex pälssättning/fällning, men det är ju inget man måste ge om man ger just lusernpellets.

JSg brukar B-vitamin boosta mina pållar vid pälsfällning och sättning, med mycket bra resultat. Annars finns inget behov att tillföra B-vitamin.

Jätte nyfiken på varför du ger äppelcidervinäger, det var något nytt för mig ...

Foder fantast skrev:
JSg brukar B-vitamin boosta mina pållar vid pälsfällning och sättning, med mycket bra resultat. Annars finns inget behov att tillföra B-vitamin.

Jätte nyfiken på varför du ger äppelcidervinäger, det var något nytt för mig ...

Hmm, jadu det var en bra fråga :P
Nee men jag har haft det så att inte kornet och muslin
blitt så tort som det är när man inte blötlägger det.

Men nu ska jag köpa lucernpellets och det blötlägger man
så då ska jag inte köpa nå mer äppelcidervinäger..

Det går inte att säga vad din häst behöver utan att veta värderna på grovfodret.Och hur mycket din häst väger och vad för arbete den utför.

Jodå, när det gäller just B-vitaminerna så.
För med tillräcklig mängd foder, så får hästarna i sig det som de hehöver.

Jag ger bara extra B-vitamin på våren vid pälsfällning.
Kan inte tänka mig att du måste ge B-vitamin bara för att du ger lusern!
I och för sig är väl inte B-vitamin farligt att ge, dvs det är vattenlösligt och hästen kan väl inte lagra det på samma sätt som ex E-vitamin som jag tror inte är vattenlösligt.
MEN dock är det ju väldigt onödigt att ge extra B-vitamin om hästen inte behöver det!

Äppelcidervinäger är bra för mycket, anses lite som ett universalmedel för att hålla hästen frisk.
Det innehåller tex. kalium,fosfor,natrium,kalcium, svavel, järn,kisel, spårämnen mm. Kan fungera som blodrenande medel och minskar förkalkningar i leder och artärer. Man ger ca 50 ml om dagen.

jodå.. det vet jag !Men det är ju onödigt om hästen får i sig det den behöver för då kissar dom ut det ändå ..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 268
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama