Lucernfrågor och blötläggning av hel havre

Status
Stängd för vidare inlägg.

Smulan75

Trådstartare
Hej Har lite frågor,

Har just köpt ett engelskt fullblod, ca 165cm hög, och väldigt mager. Man ser revben och baken är obefintlig. Så nu står han på uppgödningskur.

som det är nu ser min hästs foderstat ut såhär:

Morgon:
2 liter Lucernpellets (1,3kg)
2 liter krossad korn (0,67kg)
0,5 liter hel havre (0,4kg)
1/3 dl hippo mineral vitlök (0,37g)
2 kg hö

middag:
2 kg hö

Kväll:
2 liter Lucernpellets (1,3kg)
2 liter krossad korn (0,67kg)
0,5 liter hel havre (0,4kg)
1/3 dl hippo mineral vitlök (0,37g)
5 kg hö

Totalt på en dag:

2kg hö
4 liter Lucernpellets (2,6 kg)
4 liter krossad korn (1,3 kg)
1 liter hel havre (0,8 kg)
2/3 dl hippo mineral vitlök (0,75g)
9 kg hö

Som vanligt har jag ingen analys på höet, jag har inte stått i något stall där man kan visa en höanalys. Men jag antar att det är normalvärden. Att han inte får mer hö beror helt enkelt på att när han fick 10kg/dag så lämnade han ca 1kg hö varje dag.

Nu till frågorna:
- Hur mycket vatten har ni till Lucernpelletsen? Nu när jag har 2 liter pellets så häller jag på nästan 6 liter vatten innan jag tycker det får en bra koncistens.
- Jag har hört att hel havre tappar näring när man lägger det i blöt - är det sant?
- Är det isåfall samma sak med krossad korn när man lägger det i blöt?
- Vad anser ni om så mycket kraft/giva? Helst hade jag sett att han fått det uppdelat på 3ggr/dag, men jag har inte möjlighet att sköta det själv.
- Vad är skillnaden mellan Lucernpellets och lucernhack? hållbarhet, hanterlighet och pris?
- När han börjar gå på bete tänkte jag byta ut lucernpelletsen mot tex Kraft grund, vad tror ni om det?

Tack för alla svar!
/Sandra

Nu till frågorna:
- Hur mycket vatten har ni till Lucernpelletsen? Nu när jag har 2 liter pellets så häller jag på nästan 6 liter vatten innan jag tycker det får en bra koncistens.
låter som mycket vatten! Men lucern brukar kunna svälla massor!
- Jag har hört att hel havre tappar näring när man lägger det i blöt - är det sant? Inget jag har hört men för att hästar ska kunna tillgodo se sig hel havre bör den blötläggas.
- Vad anser ni om så mycket kraft/giva? Helst hade jag sett att han fått det uppdelat på 3ggr/dag, men jag har inte möjlighet att sköta det själv.
Kan man inte ge lunch så kan man inte! Den får ju hö åtminstone! - Vad är skillnaden mellan Lucernpellets och lucernhack? hållbarhet, hanterlighet och pris?
Min foder leverantör har 20:- i priskillnad, själv tycker jag hacket är bättre det går ju att tugga pelletsen bör ju nästan sugas upp med sugrör och min häst älskar hacket.
- När han börjar gå på bete tänkte jag byta ut lucernpelletsen mot tex Kraft grund, vad tror ni om det?
Jag hade bytt ut havren till grund till att börja men, fullblod brukar inte behöva havre, annars kan du ju börja med att byta ut delar av lucernen redan nu och se vad som händer.

- Jag har hört att hel havre tappar näring när man lägger det i blöt - är det sant?
vad jag har hört ska man väl inte lägga det i blöt. om man vill kan man ju stöpa det, hälla kokande vatten på och sen ge det när det svalnat
krossad blötlaggd korn blir ju bara en massa gegga, ser ingen anledning att blöta det när du redan har lusernen upplött, då dammar inte kornet när din häst får allt i en krubba.
ett fullblod kräver mkt mat, de är mkt svåra att få upp i hull även om man inte rider...

det var mina tankar och svar om dina frågor. hoppasdu blev tillfredställd

Jag kan inte svara på alla frågor... men lite kan jag... :)

Om man blötlägger havren blir den mjukare och det blir lättare för hästens mage att tillgodogöra sig den, om hästen har bra tänder behöver inte havren blötläggas hästen kan tugga den utan problem. Den tappar ingen näring av blötläggning. Krossat korn blir rätt äckligt när man blötlägger det (slemmig gröt konsistens), och efter som att det är krossat så behöver den inte blötläggas. Hel korn måste blötläggas för den är för hård för hästen att tugga.

Jag tycker inte att dina kraftfodergivor är för stora Lusern räknas som grovfoder. Volym mässigt förstår jag om det blir mycket.... så där blir min tanke att det kanske är bättre att dra ner lite på lusernet och se om hästen äter mera av det vanliga höet(jag tycker att det är bättre och jag tror även att det är bättre för hästen).

Ang bete och krafft...
Det som brukar funka bra på hästar som är lite tunna är krafft groov. Så det kanske skulle kunna vara ett alternativ i hästens foderstat redan nu(men då måste du göra lite andra förändringar också).

Lånar lite tråd och knapp om det är ok.

Hur är det med blötlagd havre - här finns två olika teorier??? Om man bara väljer att blötlägga den, ej stöpa, hur länge ska/kan den ligga innan den blir dålig isåfall?

Tack för alla svar :)

Jag tycker lucern är som svamp, ju mer man häller på desto mer sväller den! Funderade mest på om man kanske inte behöver ha en "grötig" koncistens.

Det verkar vara olika bud på havren, nu har jag korn och havre för sig, ev funderade jag på att blanda i korn och havre i lucern eftersom hästen verkar putta ut lucern för att komma åt korn och havren.

Tycker alltid det blir lite mer "jobb" när foder ska blötläggas, tänkte därför gå över till hack. Sen måste hack kännas mer naturligt för hästen att äta, är min tanke.

Jag har mest havre för att den som hade honom innan hade det och jag fick ta över fodret. När havren är slut tänkte jag sluta med det helt.

Tyvärr så verkar min häst inte gilla hö, så vad gör man då för att få honom äta mer?

Kan du inte ge hästen mer hö till lunch?
Eller låta den få nåt vid insläpp?

Min häst lämnar massor på morgonen men äter upp det vid insläpp.

Om man ger för mycket kraftfoder är risken också att hästen blir mätt och därför inte äter höet.

Dock tycker jag inte du ger nån större mängder mat.
Fullblod kräver ofta stooora mängder mat och är han så smal kan det nog krävas en hel del.

Jag hade nog börjat ge lucern hack blandat med höet och gett nåt kraftigare kraftfoder.

Hade nog inte sänkt maten för mycket under betestiden heller innan han lagt på sig ordentligt.

Jo han skulle nog kunna få mer hö till lunch, men eftersom de går i en hage med en hel del gräs nu så är det tveksam om han skulle äta upp det :) Han går i en hage med två andra hästar och är ranghögast så det hade nog inte varit några problem.

Jo jag kan tänka mig att det är så på morgonen, dvs han äter kraftfodret och är sen ganska mätt.

Ja jag funderar på att gå över från korn/hel havre till något pelleterat helfoder. Det blir nog även bra till sommaren då han inte kommer få lucern. Jag ska hålla stenkoll på honom under sommaren så han inte tappar för mycket!!

Sv: Lucernfrågor och blötläggning av hel havre

Du har säkert fått en massa tips på foderstater till din häst, men det jag tycker du bör göra (utöver din kraftfodergiva) är att först avmaska din häst sedan åka till hästtandläkaren och sedan ge den fri tillgång på hö/hösilage, därefter bör det gå ganska så snabbt att få upp ett minimihull, om detta inte skett på 3 månader bör du ta några blodprov för att se att det inte är något annat galet med tanke på denna avmagring. Lycka till!

jag tycker du kan ge hästen mer grovfoder. 9kg tycker jag är för lite.

Såg dock nu att han inte gillar höt, men ge de största mängderna på natten. Då brukar dem äta upp.

Senast ändrad:

jag ger min häst 1 liter lucern per mål och det blöter jag med 2 liter vatten. havre och kornkross och betfor blandas med en slev i lucernet när han fodras. min häst är halvblod med fullblods pappa, han har periodvis haft svårt att hålla hullet och jag ger oftast lucern även sommartid. tycker att han haft lättare att hålla hullet sedan jag gick över till hösilage, tror han tycker det är "smakligare". han har alltid haft fri tillgång på grovfoder.

ha ha. NU noterade jag att tråden är flera år gammal.....

VARFÖR putta upp en snart 2 år gammal tråd??
Gissar att ts fått ordning på sin häst vid detta laget..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 946
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar