Lucern till fånghäst

Piek

Trådstartare
Min häst har en hovbensrotation på båda frambenen. Hon har aldrig haft nån märkbar fång men enligt vet behöver det inte märkas.

Hon äter just nu lucernhack (greenpower) och det var någon som sa att man absolut inte får ge det till en häst som har haft fång. Stämmer det?
Det är ett svårföttfullblod och hon håller sig kanon fin med lucernet + bra hö och mineraler. Äter nu ca 1 kg lucern/dag. Värdena på lucernet är:

Energi mj/Kg 7,5
Torrsubstans 90%
Råprotein 15 %
Smrp 105 g
Råfett 3 %
Växttråd 30 %
Kalcium 15 g
Fosfor 3 g
Magnesium 3 g

Borde jag byta foder? Varför/varför inte? :)

Sv: Lucern till fånghäst

Jag har en minishettis som har haft fång, för ca. 3 år sen, hon äter lucernpellets och har gjort det i säker 2½ år, jag blöter upp lucernen . Hon har inga problem med det. Nu är hon fin i kroppen också, före lucernen var hon väldigt tunn. Enligt forskning är det sockret i gräset som är farligt. Om gräset växer är sockret inte lika starkt (farligt) men om det är torrt och gräset inte växer blilr det jättemycket av det farliga sockret, för det ökar hela tiden även om inte själva gräset växer. Däremot tyckte hon inte om lucernhack. Hoppas det går bra med din häst. mvh

Eftersom du inte har märkt när hästen hade fång är det ju svårt att veta varför den fick fång.

Om det är foderrelaterat fång ska man akta sig för socker.

Det finns två olika lusernhack från greenpower. Ett som innehåller melass (och därmed socker) och ett utan melass.

Det utan melass (greenpower alfalfa) är oftast bra mat till fånghäster.

Om jag inte minns helt fel kan stärkelse(?)halten vara lite lurig med lucern, men absolut inget som är farligt för en i övrigt frisk häst.

Det diskuterades ganska nyligen i "fångtråden" (rehabilitering av fång) huruvida lusern är bra för fånghästar. Dom flesta var överens om att det inte ska vara någon fara, men om TS är intresserat går det ju att gå i i den tråden, för att läsa lite mer nuancerat om frågan.

Det finns amerikanska forskare, som har ställt frågetecken vid användandet av lucern till fånghästar.

Ja, som jag förstår det "ska" det inte vara någon fara att fodra med lucern förutsatt att den hygieniska kvaliteten är bra.
Jag tycker lucern är ett trevligt foder, så om det fungerar för TS är det inget att tveka på :laugh:

Det jag funderar på är att varför ger du en fånghäst kraftfoder? ofast är fånghästar lättfödda hästar. är allt för vanligt att folk ger kraftfoder bara för att, inte för att de behöver

Det är ett svårföttfullblod och hon håller sig kanon fin med lucernet + bra hö och mineraler.

Läs första inlägget så ser du att det INTE handlar om en lättfödd häst. Lucern är dessutom inget kraftfoder utan ett grovfoder.

Tack alla andra för era svar :) jag TROR att det är belastningsfång hon kan ha lyckats få under en långvarig skada för några år sedan men är inte säker så därför vill jag vara så försiktig med fodret som möjligt...

Har hon rotation på båda fram så är det inte belastningsfång. Det kommer vanligtvis på en hov.
Finns rotationen nu så har det hänt nyligen, för det växer ju bort.

Greenpower lusern innehåller melass och Greenpower alfalfa är hack utan melass.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
823
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka