Lucern mix eller strå?

M

Mariah

Ska nu åka o köpa Lucern till min häst som behöver bygga på sig lite. Vad rekommenderar Ni ? Strå eller mix? Ska köpa idag så snabba svar uppskattas./Mariah
 
Sv: Lucern mix eller strå?

Det är bara att titta på analysvärdena och välja- mixen är som ett bra stuterihö och strå är ett högvärdigt grovfoder. Jag skulle välja strå el pellets för en häst i dålig kondition.
 
Sv: Lucern mix eller strå?

Jag tycker att det är lättare att fodra med lusern pellets. Fodrar man med lusern hack krävs det så mkt och det är svårt om man fodrar hästarna hö i hagen. Alla hästar är väl inte så förtjusta i pellets men om man häller på lite melass brukar det gå ner...
 
Sv: Lucern mix eller strå?

Jag fodrar med hacket och det tycker min häst om väldigt mycket. Pelletsen var han inte så förtjust i så då valde jag det hackade strået istället eftersom det har samma värde som lusernpelletsen.
 
Sv: Lucern mix eller strå?

Jag föredrar nog pellets. Fast alla hästar äter inte det, så om din häst är kräsen och du vill använda pellets, så finns det både med och utan melass. Den med melass brukar dom tycka bättre om.
 
Sv: Lucern mix eller strå?

Men pelletsen Måste ju blötas. Och då blir det bara en äcklig gägga, ingen av mina hästar vill ha den.

Jag ger strå.
 
Sv: Lucern mix eller strå?

Jag skulle säga strå.. Pelletsen måste blötas som ovan skrev och det blir mer meck med sånt..
 
Sv: Lucern mix eller strå?

Som Madicken skrev så har ju Lusern strå högre proteinhalt än lusernmixen.
Och de är ju oftast proteinet man vill åt när hästen ska byggas upp och övrigt foder inte räcker till.
Så jag skulle helt klart ha valt den "vanliga",Lusern strå alltså;)
 
Sv: Lucern mix eller strå?

Mina hästar tycker att Mixen smakar blärk, den är grov och stabbig.
De älskar strået, små korta fina strån.
 
Sv: Lucern mix eller strå?

Min häst är och har varit tunn, så hon har fått lucern ett tag. Äter hack på nåder om man blandar med betfor och havre, mix vägrar hon befatta sig med...åt inte en smula när jag bjöd henne det :crazy:
Sen tog hacket slut i vår butik, så jag fick ta pellets istället. De bör ju blötas...och det blir som en gegga min kräsna häst säger blä :p till.

Testa hack är mitt råd!
 
Sv: Lucern mix eller strå?

Mina hästar äter varken strå eller mixen. Inte ens om jag försöker blanda med annat kraftfoder!
Pellets kan de äta lite av, om jag blandar med betfor och annat kraftfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 216
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp