Lucern hackat strå utan melass?

Jag har bestämt för mig att det finns. Kommer dock inte ihåg märket..

EDIT
En snabb googling hittade detta:
"Equsana Alfa Omega

20kg/säck – Alfa omega är lucern hackad strå utan melass. Istället för melass har man tillsatt linfrö- och sojaolja och det blir därför även lämpligt som fångfoder. Linfröoljan innehåller naturliga Omega-3– och Omega 6-fettsyror som är bra för hästens päls, hud och välbefinnande
"

Saracen har också Alfa-A-Molassefree
 
Jag har bestämt för mig att det finns. Kommer dock inte ihåg märket..

EDIT
En snabb googling hittade detta:
"Equsana Alfa Omega

20kg/säck – Alfa omega är lucern hackad strå utan melass. Istället för melass har man tillsatt linfrö- och sojaolja och det blir därför även lämpligt som fångfoder. Linfröoljan innehåller naturliga Omega-3– och Omega 6-fettsyror som är bra för hästens päls, hud och välbefinnande
"

Saracen har också Alfa-A-Molassefree
Jo det fodret har jag också sett men har du hittat något Lucern hackat strå utan melass eller olja?
Varför skulle olja vara bra för fånghästar? Många fånghästar är feta och olja ger man väl som energi till svårfödda hästar, eller?
 
Vet inte om det görs faktiskt, antar att man vill tillsätta något för någon bra anledning.
Odla själv?
 
Vet inte om det görs faktiskt, antar att man vill tillsätta något för någon bra anledning.
Odla själv?
Det går säkert att odla något ton här uppe i norr, men det är säkert liiite för sent i år, 18 minus i natt...Dessutom är det bara min ena som behöver det.
 
Hackat utan varken olja eller melass har jag aldrig sett.

Pellets finns dock, vill man ha svenskt är det vallpellets (tidigt skördad klöver etc) som finns, riktigt hög srp på ca 160g MEN hög sockerhalt.

Tyskt finns några olika märken med rena lusernpellets, även hack med linfröolja istället för soyaolja.
 
Jo det fodret har jag också sett men har du hittat något Lucern hackat strå utan melass eller olja?
Varför skulle olja vara bra för fånghästar? Många fånghästar är feta och olja ger man väl som energi till svårfödda hästar, eller?
Linfröolja är nyttigt för alla hästar, även fånghästar. Det är ju inga stora mängder olja och vad jag minns innehåller inte hack med olja så mkt mer energi än lusernpellets gjorda av enbart lusern.

Min ponny äter ALLT som hon får tag i. Lusernhack tröttnar hon snabbt på. Lusernpellets utan tillsats har hon ätit varje dag i sju år.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 265
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 142
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp