gylle
Trådstartare
Har en dam med mkt problematisk mage, troligen hade hon magsår eller på god väg att få det när hon kom hit för 2 år sedan. Är extremt känslig med maten fortfarande och får mkt lätt tendens till gaskolik. Hon får både vetekli och fiberplex till sin mage. Nu är problemet att vi har ganska lågt protein i hösilaget i år så detta behöver kompletteras upp Tänkte i min enfald läga till lite soja i hennes mat 4:e dagen idag som jag pudrat på lite knappt mätbar mängd (måste alltid vara extremt försiktig med förändringar till henne) soja mjöl och i morse var det dags igen hon signalerade att nu är koliken på väg igen. Ut med henne och hon fes mängder. Enda anledningen jag kan se är den nypa sojamjöl jag pudrat på hennes mat. Funderar nu om lucernhack kan vara ett alternativ istället för sojan. Men hur är detta för känslig mage ? Enda erfarenheten jag har av lucern är att jag för många år sedan gav det till ett fullblod som hade svårt att hålla hullet men fick sluta just pga att han fick gaskolik av detta så det ger ju lite avsmak från att ge detta till denna häst. Men det finns ju inte så många alternativ med hög proteinhalt, vetekli får hon redan så det blir för mkt att öka denna. TIPS mottages tacksamt även erfarenheter om lucern till känslig mage.