Lucern (fosterhinnor)

Shaggy

Trådstartare
Jag har läst flera gånger här inne att lucerna har en tendens att göra fosterhinnorna mycket kraftiga. Nu funderar jag på ifall detta gäller även om man enbart ger mindre mängder lucern 2-3 hg/dag.
Jag vill ge en mindre mängd lucern hackad strå för att få en bättre koncistens på kraftfodret. Det jag är rädd för är att jag ska få problem med att fosterhinnorna blir för hårda. Jag vill inte att fölet ska kvävas om man (gud förbjude) råkar missa förlossningen. Jag kommer gör allt jag kan för att vara med men jag vet folk som varit nogranna med vak där stoet knipit tills de vänt ryggen till.
Så kan man ge små mängder lucern utan problem eller är lucern ett stort NO NO i detta fall?
Gäller detta med starka fosterhinnor bara lucern eller finns det andra foder som ger samma resultat?

Sv: Lucern (fosterhinnor)

Jag har Aldrig hört talas om det på vetenskaplig basis, bara läst det här på Buke...Tar det som en skröna!

Har alltid fodrat med 3-4 kg lucernpellets samt groov 125 och det har aldrig varit problem med fostrehinnormas tjocklek!

Vad i Lucernet skulle ge det problemet? det skulle jag vilja ha ett svar på ???

Om man nu skulle forska om detta, så skulle man behöva ha ett statistiskt representativt urval av dräktiga ston. Jag vet inte hur många det skulle vara, men ganska många.

Sen måste man veta i detalj vad dessa ston äter under hela dräktigheten (inga småtjejer får komma med små godisbitar och annat, hövärdena bör vara identiska, betet identiskt osv) och du bör kunna isolera alla andra faktorer - tex ärftlighet med avseende på fosterhinnor. Det är nog också bra om stona motionerar ganska exakt lika mycket, för den händelse att det kan ha inverkan. Och så vidare, alla faktorer du kan komma på måste hanteras på något sätt, så att inte resultaten påverkas. Det gäller ju att lyckas isolera just lucernets ev inverkan på fosterhinnorna.

Sen måste fosterhinnorna kontrolleras under säkra former i samband med fölningarna, tex att forskaren eller doktoranderna kommer ut till stallarna och bedömer dem. Det kostar ju en del och tar tid, dessutom sker det ju på ganska kort varsel och vid ganska obekväma tider på dygnet ofta.

Det vore alltså ett svårt projekt att genomföra rent praktiskt, tex pga det där med övrigt foder.

Allt detta för att få veta om lucern påverkar fosterhinnorna, vilket jag faktiskt inte tror att det finns något seriöst tecken som tyder på. Man brukar inte börja forska "bara för att", utan för att tex veterinärer på olika håll tycker sig se vissa samband mellan tex foderstat och hälsa. Inte bara för att någon "får för sig" att ett samband kan finnas.

Jag tror inte att någon forskare tycker att det vore ett intressant forskningsområde, just på grund av inget verkar tala för att lucern har någon betydelse för fosterhinnornas kvalitet, och jag tror inte att någon forskningsfinansiär skulle vilja finansiera denna forskning. Det finns många mer angelägna saker att forska om, även inom hästeriet.

Jag hade lugnt fortsatt att ge mitt sto lucern om hon var dräktig.

Säger detsamma - Trams!
Har gett massor lucern i alla tider och aldrig hört talas om detta!

Jag är helt medveten om att det inte är forskat på detta men det gör faktiskt ingen skillnad för mig just nu. När det gäller detta så är jag intresserad av vad folk har för upplevelser av det inte vad forskning säger. Forskning är jättebra men när det inte finns forkning får man gå på andra saker. Om tillräckligt många upplever att en sak ger problem så bör det finnas en chans/risk att det finns en grund i att problem uppstår pga detta.
Jag har läst om många här inne som fått tjockare fosterhinnor de år de gett stora mängder lucern än de år de gett mindre eller ingenting, detta på samma ston. Det gör att det känns som en för stor risk för mig att mitt föl ska råka illa ut oavsett om det finns bevis för det på papper.
Jag vill helt enkelt veta om dessa personer har upplevt att man kan ge små mängder lucern eller om det räcker med att man ger litegrann för att få problemet.

Lyssna inte på de som säger att det blir problem utan istället på de som säger att de gett kilovis utan problem. Kan tillägga att jag själv ofta har gett fri tillgång av lusern till mina ston utan några som helst problem. Då har det för vissa matglada ston handlat om ca 10 kg per dygn som de stoppat i sig.

Om ditt sto behöver lusern för att må bra så ge henne det. Men i små mängder som du tänker på så gör det varken från eller till i foderstaten för ett dräktig sto.

Lucernet ger jag enbart för att få en bättre struktur på "kraftfodret". Min envisa dam visar tydligt att hon inte vill ha gröt utan det ska vara något att tugga. Det enda hon verkar gilla i grötform är vetekli (men det skulle hon kunna "döda" för att få) och på den vill jag sänka ättakten något så hon inte bara sväljer för att det är så gott.
Grovfoder får hon fri tillgång på så mer strå behöver jag inte på det sättet och vill jag höja proteinhalten så väljer jag andra fodermedel än lucern.

Mitt inlägg kanske missförstods lite. Jag läste det de skrev och tog till mig det men jag reagerade på detta med att hänvisa till att det inte är bevisat med forskning. Att inte ha forskat på något betyder ju inte automatiskt att det är ofarligt. Jag hoppas att detta klargör vad jag menar för som sagt jag läste att flera hade gett stora mängder utan problem och det lugnade min mage :laugh:

Jag är helt medveten om att det inte är forskat på detta men det gör faktiskt ingen skillnad för mig just nu. När det gäller detta så är jag intresserad av vad folk har för upplevelser av det inte vad forskning säger.
Med andra ord, rena anekdoter. Du har just fått svar av tre Bukefalister som sagt att nej, det har ingen betydelse. Du har kanske träffat tre som säger att jo, det har det visst. Vem ska du tro på, och varför?

Det jag hört från flera håll är att det är överskott på protein, (hur nu en högdräktig märr kan få det hux flux), som ger tjocka fosterhinnor.
Har faktiskt aldrig hört att det är just lusern som är boven.

Sen har jag ingen åsikt om det stämmer eller not.

Protein överskott har jag också hört...
Men i sanningens namn, proteinöverskott från grovfoder/lucern är ju naturligt för hästar och helt ofarligt, annars skulle hästar på bete inte överleva sommaren...:crazy:

Har aldrig under mina 55-60 fölningar varit med om att detta skulle vara en anledning.

Tjocka fosterhinnor har jag varit med om 2 ggr och dessa har kommit från förstagångare som fölat ca 3 v för tidigt, kan det vara så att dom hinnorna är tjockare pga att märrarna inte gått tiden ut ist? Alltså lite prematura eller hormonella faktorer som spelar in?:confused:

Jag fodrar min dräktiga med mycket lusern och har bara haft "normala" fosterhinnor

Men om du är osäker på lusernen så kan du blanda din mat med ditt hö kanske:laugh:

Jag har fodrat så gott som fri tillgång på lucern utan att ha haft problem med fosterhinnorna (på olika ston)

det är sådana här "påhittade historier" som ger Buke dåligt rykte ute ibland "etablissemanget":mad:

tRAMS Ä RVERKLIGEN RÄTT ORD!:devil:

Har alltid fodrat med lucern och inte haft några bekymmer, däremot håller jag med seagirlM om att det verkar finnas en koppling mellan tidiga födslar och tjocka fosterhinnor - men det är som sagt bara mina egna(o seagirls tydligen) funeringar och inget som är vetenskapligt bevisat det heller ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 259
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka