Lucern för att bygga muskler?

nice and happy

Trådstartare
Skall bygga lite muskler på ryggen på min 15åriga herre.
Är lucern bra hjälp? Tänkte köpa hackatstrå i såant fall.
Hur mycket skall man ge till en häst på 550kg?

Sv: Lucern för att bygga muskler?

om lusern ger en välbalanserad foderstat så är det ett utmärkt alternativ
Du kan ge så mycket som du tycker behövs, det finns ingen maxgräns för lusern

Han får 7kg hö (ej analyserat) 1kg kraft grund. B-vitamin. Skall köpa e oxå tänkte jag.

7 kg hö kanske är i minsta laget. Men den kanske går på gräs fortfarande?
Hur mkt lusern beror på hur värdena på det andra han får ser ut.

Han har lite gräs att gnaga på, dock inget som jag anser han skall kunna komma upp i hullet av. Skall jag lägga på 1kg hö kanske?
Risken finns då att han kommer få rejäl hö mage då han redan är bra i hullet (kanske lite + i hullet)

Men tanken med lucernen, är det bra hjälp att fodra med när man bygger muskler i ryggen?

Hur mycket skall man ge han? 0.5kg el 1kg/dag?
Blöt el torr? Tänkte om han får så lite & delar det på 2 ggr så borde han kunna äta den torr? Kanske är bättre med blöt ändå :)
Har inte alls beslutsångest hehe...

Det finns inget foder som bygger muskler. Rätt sammansatt foderstat ger ett bra underlag för hästen att kunna bygga muskler med rätt träning.

Vad behöver du i foderstaten - vad saknas?

Det finns inget foder som bygger muskler. Rätt sammansatt foderstat ger ett bra underlag för hästen att kunna bygga muskler med rätt träning.

Detta är väl i och för sig riktigt. Det behövs både näringsämnen och motion/träning för att bygga muskler. Utan träning blir det inga muskler. Vid träning ökar muskelvolymen dels genom att blodtillförseln ökar, dels genom att muskelfibrernas diameter ökar.

Visst är en korrekt foderstat grunden. Problemet här är dock att ”Nice and happy” inte har någon analys av sitt grovfoder. Det går inte att göra en foderstatsberäkning utan en grovfoderanalys.

Hästen måste dock naturligtvis ha tillräckligt med protein för att kunna bygga muskler. Oftast är lysin den begränsande aminosyran vid muskelbygge. Man bör därför välja ett proteintillskott som har en hög andel lysin. Problemet med lusern är att lysinhalten är ganska låg, ca. 4,5% av råproteinet består av lysin. Dessutom är lusern ganska energirikt, dvs. kvoten SmRp/OE är relativt låg. Det finns bättre proteintillskott om avsikten är att bygga muskler. Proteinet i potatisprotein innehåller t.ex. 8,6% lysin och i sojamjöl är siffran ca. 7%.

Ändå viktigare för muskelbygge är förmodligen de s.k. grenade aminosyrorna (BCAA), leucin, isoleucin och valin. Jag vet dock inte om det finns något BCAA-tillskott på den svenska marknaden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka