Lucern eller proteinrikt färdigfoder

M

mi_grandin

Har fått min analys och håller på att räkna för fullt.
Med Hippo basic och lusern eller hippo alfa grow kommer jag upp i ca samma värden på både energi och framförallt protein. Vårt hö är inte det bästa och min gammelponny har enligt förra ägaren lite svårt att hålla hull under vintern.
Men är det bättre att ge lucern istället med tanke på tuggtid och liknande? Måste man ge det i krubban eller kan man ge det på golvet tillsammans med höet? Tänker ju självklart på stråna och inte pellets fodret.

Sv: Lucern eller proteinrikt färdigfoder

För tuggtiden är det bättre med lusern, men är hästen gammal kan det ju vara enklare för den att äta uppblötta lusernpellets.
Beroende på hur mkt du ska ge skulle jag ge det i krubban om det var lite annars i en hink/skål på golvet.

Lusern är ju "snällare" iom att det är ett grovfoder, och ger du hack så blir det längre ättid än med pelleterat foder.
Jag brukar antingen hänga in en murarhink med lusernet till mitt sto, och om hon får större mängder (upp till 8kg) så ställer jag in en stor balja i boxen med lusern, eftersom det ine får plats i hink.

Ok, jag kommer inte behöva ge sånna mängder, mellan 1-2kg bör räcka. så krubban har plats.
Vad har ni för mineralfoder till, det är ganska hög kvot på mitt hö och lucernet så jag har kollat på krafft miner vit. Jag behöver ju även mg och selen. Vad ger ni för ngt och vad betalar ni för det?

Jag har bara behövt komplettera med selen de senaste åren till mitt sto då hon har fått i sig behovet av mineraler med råge(och en korrekt ca/p-kvot) genom fodret. Så hon får tokosel.

Fölungarna (snart 7 och 8 månader) får Miner grön då jag inte tror att de får i sig alla mineraler genom fodret. De får kraftfoder och fritt med hösilage, men svårt att uppskatta hur mkt de äter av hösilaget, jag tror inte de äter de mängder de behöver för att komma upp i behovet. Vi har en ca/p-kvot på 1.9 på hösilaget, och med det kraftfoder de får så passar Miner grön bäst;) Om jag inte minns fel så kostar Miner Grön strax under 300:- för en hink (5 kg?)

Senast ändrad:

om dte bara är magnesium och selen som saknas skulle jag nog ge tillskott va det bara. Miner vit är inte det kalcium rikt ? Tror inte du behöver mer kalcium för lusern innehåller väl oxå mkt kalcium (om jag inte kmr ihåg helt fel)

Vi ger kvarnbys lucern i år, visserligen pellets men små och fina sådana. Och hela 150 gram smb rp! (Tack Lovis för tipset :bow: ). Och jo, lucern har mycket kalcium vilket du bör tänka på vid val av mineraler som skall komplettera. Vi ger fosforbalans, tokosel och lite biomag i år.

om dte bara är magnesium och selen som saknas skulle jag nog ge tillskott va det bara. Miner vit är inte det kalcium rikt ? Tror inte du behöver mer kalcium för lusern innehåller väl oxå mkt kalcium (om jag inte kmr ihåg helt fel)

Tvärt om. Miner vit har högre halt fosfor än de flesta andra mineralfoder.
// Linda

Är det nån som vet om lucern räknas som grovfoder även fast det är pelleterat? Det går väl mkt fortare att äta upp men ska tydligen ge samma mättnadskänsla, eller vad man nu kan kalla det hos hästar..

okej, har inte gett det själv, men kanske var så att det var bra om man hade kalciumrikt grovfoder :idea: Vet att det var nånting med kalcium iaf ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har köpt en ny häst och är väldigt exalterad men är något förvirrad över fodret. Jag börjar alltid att ge samma foder som...
Svar
5
· Visningar
3 758
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 538
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 821
Senast: Eliin98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar